۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۲۴۶۶۵
کارشناس ارشد مسائل سیاسی چهارمحال و بختیاری:

باتلاق یمن عربستان را از پرداختن به کنگره حج بازداشت/ عربستان بی هیچ شرطی باید مسئولیت حادثه منا را بپذیرد

کارشناس ارشد مسائل سیاسی چهارمحال و بختیاری گفت: عربستان خود را درگیر جنگ با سایر کشورها کرده و در حال حاضر در باتلاقی به نام یمن گیر افتاده است و همین مشکل باعث شد این کشور از برگزاری کنگره عظیمی چون حج باز بماند و باید پاسخگوی مرگ همه حجاج از همه کشورها باشد. هنوز جامعه جهانی در شوک ناشی از حادثه اخیر در منا است در این اتفاق عمق فاجعه به قدری عظیم بود که نمی‌توان از کنار آن با بی‌تفاوتی گذشت.
باتلاق یمن عربستان را از پرداختن به کنگره حج بازداشت/ عربستان بی هیچ شرطی باید مسئولیت حادثه منا را بپذیرد
به گزارش جهانبین نیوز در این حادثه ۱۴۴کشته، ۸۵ مجروح و ۳۲۳ مفقود ایرانی وجود داشته و این درحالی است که آمار کل کشته شدگان در این حادثه به نزدیک ۲ هزار نفر رسیده است.

این واقعه در چند دهه اخیر که مراسم حج برگزار می‌شده کم سابقه بوده و از همین‌رو با وجود اینکه همه ساله این مراسم برگزار شده و هیچ اتفاقی هم در آن نیوفتاده است مردم را در بهت و حیرانی قرار داد و خانواده‌های زیادی را عزادار ساخت.

علی‌رضا اسماعیلی کارشناس ارشد مسائل سیاسی در مصاحبه اختصاصی با جهانبین نیوز اظهار کرد: بدون شک حادثه منا فاجعه‌ای غم‌انگیز و تاسف‌بار بود که در مقیاس وسیع رخ داد.

وی با بیان اینکه بی‌کفایتی و بی‌تدبیری آل‌سعود در واقعه مقدس حج، خانواده حجاج را داغدار کرد ادامه داد: یک کشور برای برگزاری مراسمی به این بزرگی باید با همه امکانات خود در آن حوزه کار کند و این موضوع که برگزارکنندگان مراسم حج در میادین جنگ به کار دیگری مشغول هستند جای تامل دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه عربستان خود را درگیر جنگ با سایر کشورها کرده و در حال حاضر در باتلاقی به نام یمن گیر افتاده است تاکید کرد: همین مشکل باعث شد این کشور از برگزاری کنگره عظیمی چون حج باز بماند و باید پاسخگوی مرگ همه حجاج از همه کشورها باشد.

اسماعیلی برگزاری مراسم حج توسط نیروهای کم‌تجربه را دلیلی برای بروز مشکلات پیش آمده دانست و بیان داشت: یکی از معضلات که به واسطه برگزاری این مراسم توسط افراد کم‌تجربه بوجود آمد برگزاری مراسم معنوی با رویکرد سیاسی است.

وی تاکید کرد: بی‌تردید ولی‌عهد، پادشاه و سایر برگزارکنندگان مراسم حج در عربستان افرادی بی‌کفایت هستند و تغییر حکومت این کشور و به تبع آن تغییر پادشاه در آن باعث بروز این حادثه شده و در این مورد تاکید ایران بر این است تنها مسئول این حادثه کشور عربستان است و تنها دولت عربستان باید در این مورد پاسخگو باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به شهادت شاهدان عینی در بحث امدادرسانی به مصدومان حادثه گفت: نگاه امدادرسانی به مصدومان نگاه انسانی نبوده است و در خصوص مجروحانی که حالشان زیاد وخیم نبوده به بهانه‌های امنیتی از امدادرسانی محروم مانده و به این ترتیب بر تعداد جان‌باخته‌گان افزوده شد.

وی بیان داشت: برخورد با حجاج مصدوم غیرانسانی بود و آنگونه که باید مورد درمان قرار می‌گرفتند نگرفته و به نوعی جان این افراد را بی‌ارزش دانستند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه حادثه رخ داده بسیار تلخ و تاسف‌بار بوده خاطرنشان کرد: اما جهان اسلام باید از فرصت پیش آمده بهره برده و با ایجاد یک مرکز تصمیم‌گیری واحد که همه کشورهای اسلامی در آن حضور دارند اقدام به برگزاری این کنگره عظیم نمایند.

وی با اشاره به اینکه یک چهارم جمعیت دنیا را مسلمانان تشکیل می‌دهند افزود: پس به لحاظ حقوق بشری این تعداد مسلمان باید حق برگزاری این مراسم را با بهترین کیفیت و سطح داشته باشند و باید برای پیگیری این موضوع همه کشورهای اسلامی و کنفرانس اسلامی متحد شده و مرکز واحدی برای آن تشکیل دهند.

اسماعیلی در ادامه بیان داشت: در خصوص بحث‌های امنیتی این اتفاق هنوز صحبتی نشده است و دلیل قطعی این موضوع هنوز مشخص نیست و باید برای روشن‎تر شدن اوضاع باید صبر کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی عملکرد مسئولان در برخورد با این موضوع را خوب بررسی کرد و ادامه داد: اما باید در بحث سیاسی با قدرت بیشتر و بهتری عمل می‌شد و جای کار بهتر وجود داشت.

وی کارشکنی دولت عربستان برای صدور روادید برای هیئت انتخابی برای اعزام به عربستان را از دیگر مشکلاتی دانست که برای کشور ایجاد شده است و اضافه کرد: اگر در بحث‌های سیاسی که اخیرا مطرح شده با قاطعیت بیشتر با عربستان برخورد می‌شد شاید امروز شاهد این اتفاقات نبودیم.

اسماعیلی با بیان اینکه کنگره حج سالیان سال است که توسط دولت عربستان برگزار می‌شود بیان داشت: کشوری که سرمایه‌های زیادی از حضور این تعداد زائر برای خود جمع کرده است باید همه شرایط رفاهی را برای حجاج فراهم می‌کرد اما این موضوع تحقق نیافته و در روز حادثه امدادرسانی به مجروحان حادثه آنگونه که باید و شایسته بوده صورت نگرفته و باعث وارد آمدن خسارات بیشتر شده است.

وی تاکید کرد: مسئولان عربستان باید بدون هیچ شرط و شروطی مسئولیت کل حادثه را برعهده بگیرند و طبق گفته مقام معظم رهبری باید از مسلمانان برای مشکل ایجاد شده و خسارات جانی وارد شده عذرخواهی شود.

انتهالی پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۰۹:۳۹

3 Jan 2020