۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۲۲۹۵۹
مفسر و مترجم قرآن کریم:

ماندن بر صراط مستقیم بزرگ‌ترین دعا به درگاه الهی است

ابوالفضل بهرام پور، قرار گرفتن در جمع هدایت‌شدگان و بقاء بر صراط مستقیم را مهم‌ترین دعای مؤمنان به درگاه الهی دانست.
ماندن بر صراط مستقیم بزرگ‌ترین دعا به درگاه الهی است
به گزارش جهانبین نیوز، مفسر و مترجم قرآن کریم در سومین نشست تخصصی تفسیر قرآن با عنوان «قرآن از ما چه می‌خواهد؟» در ادامه تفسیر آیه ۱۲۵ سوره مبارکه انعام گفت: هدایت اصلی انسان به‌سوی خیر و سعادتمندی از آن خداوند است و پروردگار هر فردی را که بخواهد به این راه هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه هدایت خداوند جبری نیست و هر آنکه خواهان هدایت باشد از رحمت پروردگار بهره‌مند می‌شود، افزود: «ارائه طریق» و «ایصال به مطلوب» راه‌های هدایت انسان هستند و پیامبران تنها هدایت به روش ارائه طریق را بر عهده‌دارند و هدایت حقیقی و ایصال به مطلوب از آن خداوند است.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: هدایت خاص خداوند دارای ارزش والایی است و اگر کسی مشمول این نوع هدایت شود بی‌شک جایگاه وی در بهشت است.

بهرام پور، شرط بهره‌مند از ایصال به مطلوب را عمل به ارائه طریق بیان کرد و گفت: هر آنچه فرد به صالحات و دستورات عملی پیامبران توجه داشته باشد خداوند هم به همان میزان راه ایصال به مطلوب را برای وی روشن می‌کند.

وی با اشاره به آیه ۱۶ و ۱۷ سوره مبارکه محمد افزود: پیروی از هوای نفس و توجه نداشتن به رضای الهی موجب می‌شود تا قلب و جان انسان از پذیرش هدایت پروردگار دور شده و در مهار نفس خود به‌سختی دچار شود.

نویسنده کتاب «نسیم حیات» با اشاره به آیات ۱۷ تا ۱۹ سوره نازعات و چگونگی هدایت فرعون گفت: اگر شخصی چون فرعون هم خواهان هدایت شود، خداوند برای او نیز زمینه را فراهم می‌کند و این معنا نشان می‌دهد که هر شخص باید تا قبل از فرا رسیدن مرگ، خود قدم نخست را برای قرار گرفتن در راه هدایت بردارد.

بهرام پور حضور پیامبر و ائمه معصومین در میان مردم را نوعی از حضور خداوند بیان و تصریح کرد: هر زمان که افت ایمانی در مردم ظاهر می‌شد، پروردگار با فرستادن پیامبران و معجزات الهی زمینه توجه به معادگرایی را در قلوب مردم افزایش می‌داد و حضور و قدرت خود را به آنان گوشزد می‌کرد.

وی با طرح این سؤال که چرا؛ «خداوند در این دوران سخت معجزه‌ای به ما نشان نمی‌دهد؟» یادآور شد: فرعون در پاسخ به معجزات حضرت موسی آن‌ها را سحر و جادو دانست و خود از راهی که خداوند برای هدایت او برگزیده بود دور شد.

این مفسر و مترجم قرآن بابیان اینکه اگر معجزه برای هدایت انسان امروزی کافی بود بدون شک خداوند آن را ایجاد می‌کرد، گفت: سختی قلب‌ها و گمراهی امروز جامعه به دلیل آن است که افراد نمی‌خواهند در راه هدایت قرار گیرند و اگر لحظه‌ای به فکر هدایت باشند خداوند به هر طریقی که صلاح بداند آنان را به سعادت رهنمون می‌کند.
وی افزود: هر گناهی که از انسان سر میزند پرده ظلمتی بر قلب و دیدگان او می‌افکند و او را از نور و هدایت الهی دور می‌کند و باید برای هر عملی نیت‌ها را در رضای خداوند قرار داد.



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۰۰:۴۲

7 Jan 2020