۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۲۲۹۴۹

منش و روش امام (ره) در اعتماد به بيگانگان چگونه بوده است؟

کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز مذاکره کنندگان ما نبايد اجازه دهند آمريکاييها براي آنها و براي مذاکره در خصوص حق خودمان شرط تعيين کنند .
منش و روش امام (ره) در اعتماد به بيگانگان چگونه بوده است؟
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر، در روش و منش حضرت امام خميني (ره) نه تنها هيچ اعتمادي به دشمنان و سلطه گران وجود نداشت ، بلکه با روح سلطه ستيزي و ذلت ناپذيري خود فرياد "هيهات من الذله" را که از اسلام ناب محمدي (ص) برگرفته بود ،سر داد و اين فقط يک شعار نبود و اعتقاد او و نشأت گرفته از اعماق ايمان و اعتقاد بود و به همين دليل هم فرياد وي لرزه بر اندام استکبار مي انداخت.

سلطه ستيزي جزء ايدئولوژي امام و يکي از آرمانهاي مهم ايشان بود ، امام خودباختگي را عامل سلطه اجانب و در عوض خودباوري را مهمترين وسيله و عامل رهايي بي قيد و شرط از سلطه شوم استکبار جهاني به ويژه آمريکا مي دانستند و امام با دم مسيحايي خود همين روح خودباوري و اعتماد به نفس را در کالبد ملت ايران دميد و باعث عزتمندي ملت ايران شد.

امام مدام مي فرمودند: ما سرپرستي آمريکا را نمي خواهيم و اين مخالفت و سلطه ستيزي از همان ۱۵ خرداد ۴۲ شروع شد و با توجه به اينکه استکبار به دنبال گسترش منافع خود و همچنين گسترش سلطه گري خود بودند، امام هيچگاه در مقابل آنها حتي ذره اي کوتاه نيامدند و اين ثبات رأي در بيانات ، سخنراني ها و موضع گيري هاي حضرت امام وجود داشت .

امام در عين اعتماد کامل به خدا ، مي فرمودند اين دشمن ،آمريکا و نظام سلطه قابل اعتماد نيست و اعتقاد داشتند دشمن ،عهدشکن و غير قابل اعتماد و پليد است و اين ديدگاه امام امروز و در آينده نيز چراغ راه ملت ايران و مسئولين کشور و ضامن عزت و اقتدار خواهد بود .

صراحت امام راحل در خصوص قطع رابطه با آمريکا و پرهيز از وابستگي به شرق و غرب را توضيح دهيد:

در انديشه امام (ره) رابطه با آمريکا در مقاطع مختلف چهارچوب تابت وجود داشته است و همواره بصورت قاطع خواستار قطع رابطه استعماري و سلطه طلبي اين کشور بود. امام چه قبل از انقلاب وچه بعد از انقلاب رابطه با آمريکا را به دليل سياست هاي سلطه جويانه اين کشور مطلقا نفي مي کردند و رابطه آمريکا را ، رابطه ظالم با مظلوم و رابطه گرگ و ميش مي دانست .

البته ايشان مي فرمودند اگر آمريکا به نحو صحيح رفتار کند و در امور داخلي ما دخالت نکند ما نيز آنها را احترام خواهيم گذاشت اما از آنجايي که توبه گرگ مرگ است اين کشور سلطه گر هيچ گاه نتوانست از سياست هاي سلطه گرانه خود دست بکشد و بنابر اين امروز نيز انديشه ي حضرت امام (ره) مصداق دارد و لازم است برخي افراد و يا مسئولين که دم از ارتباط با آمريکا مي زنند کمي سوابق اين کشور را در خيانت هاي مستمر به ايران مرور کنند و انديشه ي حضرت امام (ره) را بيشتر مد نظر قرار دهند و هشدار مقام معظم رهبري در اين خصوص را جدي تر بگيرند .


به نظر شما مذاکره کنندگان ايراني چگونه ميتوانند بر اساس منويات امام در زمينه عدم اعتماد به آمريکا حرکت کنند؟

ديدگاه هاي حضرت امام (ره)در روابط خارجي مبتني بر حفظ استقلال و منافع کشور و روابط حسنه با دولتهايي بود که قصد دخالت در امور داخلي کشور را نداشتند و هيچ مذاکره اي با سلطه گران را حتي با درخواست آنها نمي پذيرفتند .مگر اينکه در سياست خود با ملت ايران تغيير ايجاد مي کردند .حضرت امام در سال ۵۸ با توجه به درخواست آمريکا براي مذاکره ،براي آنها شرط گذاشتند و فرمودند "اگر چنانچه آمريکا شاه مخلوع –اين دشمن شماره يک ملت عزيز ما-را به ايران تحويل دهند و دست از جاسوسي بر ضد نهضت ما بردارد ، راه مذاکره در بعضي از روابطي که به نفع ملت است باز مي باشد"

اين يک الگو است ، امروز مذاکره کنندگان ما نبايد اجازه دهند آمريکاييها براي آنها و براي مذاکره در خصوص حق خودمان شرط تعيين کنند .

امروز مذاکره کنندگان ما اگر بر اساس انديشه امام ،با قاطعيت وارد شوند و خود را محتاج به اين مذاکرات ندانند و چشم اميدشان به ظرفيتهاي داخلي باشد ، مطمئن باشند با اندکي صبر ، طرف هاي مقابل ما براي مذاکره درخواستهاي خود را ارسال مي کنند و آنگاه مي توان براي آنها شروط مذاکره نيز تعيين کنيم .
به نظر شما افکار و انديشه هاي امام (ره) در چه زماني قابل استفاده بود و آيا تاريخ انقضاء دارد؟
امام (ره)فيلسوف و عارف بسيار بزرگي بود و جهان اطراف را آنطور که اسلام و قرآن مي خواست درک مي کرد .امام (ره) متعلق به محدوده زماني و مکاني خاصي نبود .امام متعلق به تمام اعصار و تمام دنياست و انديشه هاي ايشان متعلق به همه مردم دنيا و در همه زمانهاست . انديشه هاي امام (ره) ،الهي بوده است و چه آنروز و در زمان حيات گهربار ايشان و چه امروز و چه در آينده ، راه گشا بوده است و حوادثي که امروزه در جهان بشريت بوجود آمده و گريبان جوامع امروز را گرفته است ، روزي حضرت امام (ره) براي تمام آنها و براي جلوگيري از بروز آنها طرق هاي را از جمله بيداري مسلمانان در هرکشورها ارائه داده بود و نتيجه اعراض از آن طرق را نيز پيش بيني کرده بود.

امروز بعد از گذشت چند دهه از تاريخ سفر کردن آن امام بزرگوار ،کشورهايي که اکنون انديشه اي ايشان را درک کردند و در جهت خودباوري حرکت کردند نتيجه مطلوب آن را ملاحظه کردند و در واقع بسوي آزادي خود گام برداشتند. و اگر امروز حتي در کشور خودمان گروهي خاص و اندک انديشه هاي امام را محصور درتاريخ مي دانند ،علت آن انحراف در تفکرات خودشان و ترس از به خطر افتادن منافعشان است و در واقع چشم خود را به سوي حقايق بسته اند.

انديشه هاي امام برگرفته از تعاليم الهي است و همانگونه که تعاليم الهي تابع زمان و مکان نيست بنابراين انديشه هاي اما نيز با گذشت زمان کهنه نمي شود و تابع موقعيت خاصي نمي باشد.


هدف بيگانگان از تحريف افکار و عقايد امام (ره)چه بوده است؟

ملت ايران اگر از تاريکي دوران ستمشاهي رهايي پيدا کرد ، به برکت وجود نفس مقدس حضرت امام خميني(ره) بود ،بيداري اسلامي که امروز در جهان اسلام اتفاق افتاده است نتيجه نفوذ انديشه هاي حضرت امام خميني(ره) ، و مقاومت انقلاب اسلامي در مقابله با استکبار است .انديشه هاي امام همچون راهنما و چراغ روشني بخش در طول مسير حرکت از يک مبداء به سمت يک مقصد که گسترش انقلاب اسلامي در سراسر دنيا مي باشد است و تا زماني که مسلمانان ايران و جهان بر اساس تعاليم اسلام و انديشه هاي امام حرکت کنند عزت و اقتدار آنها حفظ خواهد شد و قطار انقلاب با سرعت و در مسير صحيح به سمت مقصد خود حرکت مي کند.

و اين همان حالتي است که منافع استکبار را هم در گذشته و هم امروز به خطر انداخته و اذهان آنان را تشويش کرده و براي جلوگيري از نفوذ بيشتر تلاش مي کنند در انديشه هاي الهي امام انحراف بوجود آورند و اين وظيفه ماست که با تبيين صحيح انديشه هاي امام راه گسترش انقلاب اسلامي در دنيا را هموار کنيم.

عزيز موسايي، کارشناس مسائل سياسي و اجتماعي

انتهاي پيام/۱۰۲۴ج/۵۱۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۰۳:۵۶

5 Feb 2020