۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۲۲۹۲۹

عوارض سزارین نسبت به زایمان طبیعی

متأسفانه آمار سزارین در ایران ۴ برابر متوسط جهانی است که در نوع خود آمار تکان دهنده‌ای است.
عوارض سزارین نسبت به زایمان طبیعی
به گزارش جهانبین نیوز در سال‌های اخیر مادران بیشتر ترجیح می‌دهند از روش سزارین برای زایمان استفاده کنند. این مسئله تا حدی پیش رفته که متأسفانه آمار سزارین در ایران ۴ برابر متوسط جهانی است که در نوع خود آمار تکان دهنده‌ای است. طبق این آمار رو به رشد وزارت بهداشت و دستگاه‌های متولی باید اقدامات لازم را برای اطلاع‌رسانی در ویزیت مشاوره پیش از بارداری به مادران باردار در مورد مضرات سزارین انجام دهند تا آمار سزارین پایین آید.

در تحقیقات انجام شده، میزان خونریزی‌‌ها و عفونت‌های محل عمل و رحم به دنبال سزارین، تقریبا دو برابر بیشتر از زایمان طبیعی است. بر خلاف تصور عموم افراد سلامت مادر در سزارین بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد و دوره نقاهت پس از آن طولانی‌تر از زایمان طبیعی است که موجب می‌شود مادر دیرتر به نوزاد خود رسیدگی ‌کند.
بیشترین عاملی که باعث می‌شود مادران به زایمان سزارین راغب باشند، ترس از درد زایمان طبیعی است که با توجه به شنیده‌هایشان از سزارین یا از زایمانهای قبلی‌ خودشان می باشد؛ حال اگر مادران باردار در کلاس‌های پیش از بارداری که در برخی از مراکز درمانی برگزار می‌شود، شرکت کنند و بتوانند با نحوه زایمان آشنا شوند و اطلاعاتشان را در مورد زایمان طبیعی بالا ببرند، مطمئناً آمار سزارین کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

عواملی متعددی در بحث مرگ و میر مادران باردار دخیل است، البته تعداد موارد مرگ و میر مادران کمتر از حد واقع گزارش می‌شود (احتمالاً بیش از نیمی از مرگ و میرهای مادران گزارش نمی‌شود) با این حال شکی وجود ندارد که انجام کامل مراقبت‌های مامایی و آگاه‌کردن مادران باردار و شرکت‌کردن آنان در کلاس‌‌های پیش از بارداری طبیعتاًبه نحو قابل توجهی خطر مرگ ناشی از عوارض سزارین را کاهش خواهد دارد.

برخی عوارض و معایب زایمان به روش سزارین:
۱. دوره نقاهت طولانی‌تر از زایمان طبیعی
۲. عفونت رحمی، خونریزی، عوارض بیهوشی
۳. بیشتر بودن میزان بروز عفونت لگنی
۴. مرگ و میر مادران بیشتر است
۵. افزایش ایجاد خط جفت سرراهی
۶. خونریزی وسیع که برخی مواقع باعث نیاز به انتقال خون می شود
۷. عوارض گوارشی مثل یبوست به دلیل دوره نقاهت طولانی‌تر
۸. چسبندگی‌های داخل شکم مادر، به خصوص زمانی که چند نوبت سزارین شده باشد
۹. دردهای داخل شکمی و زیرشکمی که درمان قطعی برای آنها وجود ندارد
۱۰. دردهای زیاد پس از سزارین که مادر نیاز به مسکن دارد درحالیکه درد زایمان طبیعی فقط پیش از زایمان بوده و به ندرت بعد از زایمان وجود دارد.

فروغ رسولی، کارشناس مامایی، زنان و زایمان



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۰۷:۱۸

29 Dec 2019