۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۲۲۰۷۴
جوان ترين عضو شوراي شهر کشور:

همدلي و همزباني مردم و مسئولين با شوراها به منزله پل ارتباطي ميان دولت و ملت است

درآمد هر شورا مشخص است طبق ساعت برگزاري جلسات و حق الزحمه اي که قانون مشخص مي کند و قطعا شايد درآمد يک شوراي کلانشهر نسبت به يک نماينده شهرستان محروم بيشتر باشد.
همدلي و همزباني مردم و مسئولين با شوراها به منزله پل ارتباطي ميان دولت و ملت است
به گزارش جهانبین نیوز، فريبرز غيبي جوان ترين عضو شوراي  شهر کشور که عضو شوراي شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ است، در گفتگويي به مناسبت 9 ارديبهشت روز شورا با  کوهرنگ خبر به گفتگو نشست.

کوهرنگ خبر: کارکرد شوراها براي شهرها چه اندازه موثر بوده است ؟

فريبرز غيبي: با عرض سلام محضر همه ملت ايران بخصوص قوم اصيل بختياري و مردم فهيم، نجيب و قناعت پيشه شهرستان غني و محروم کوهرنگ، با توجه به اينکه شوراهاي هر منطقه جغرافيايي بسته به همبستگي و گرايشات فکري قطعا در تصميم گيري هاي مديريت شهري مثمرثمر خواهد بود.

اما نکته قابل توجه در بررسي عملکرد شوراها همدلي و همزباني مردم و مسئولين با شوراها که به منزله پل ارتباطي ميان دولت و ملت اند، است.

امروز گاها ما شاهد هدف قرار گرفتن انتقادات شديدي از دولت و ملت نسبت به شوراها هستيم ولي بد نيست هم به اين مسئله بيانديشيم که مثلا در جايگاه يک مسئول تا چه اندازه به خواسته هاي به حق و مردمي شورا توجه مي کنيم ؟ و يا به عنوان يک شهروند تا چه حدي به حقوق شهروندي خود آگاهي داريم ؟

لذا عملکرد شوراها در کشور ما بستگي به اختيارات آنها دارد براي مثال در شهرستان کوهرنگ در بعضي مواقع هجوم انتقادات به شورا به دليل انتخاب فلان شخص به عنوان فلان سمت است و اين در شرايطي است که خوشبختانه با وجود سيستم هي امنيتي و و اطلاعاتي و فيلترهاي ديني و مذهبي نا صالحان و ناشايستگان در سمت هاي حساس و مديريتي جايگاهي نخواهند داشت.

ولي به دليل نا آگاهي بعضي منتقدان از اين موضوع و اينکه شورا بايد نارسايي هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، بهداشتي و ... را بررسي کند و تقريبا به موازات خدمت رساني مسئولان ناظر بر اين خدمت باشد نه اينکه با دخالت هاي نا بجا در انتصابات به حق و گاها مناصب سياسي مخل پيشرفت سيستم خادم  شود.

برخي تنش هاي اجتماعي و انتقادات ناروا را نثار شورا مي کنند که اين اثر روحي رواني و دلسردي، برخي عموم ناآگاه را از شورا به دنبال دارد.

از طرفي در صورت ناهماهنگي و ارجحيت منافع شخص بر منافع عمومي در مجموع شهر، گاها اختلاف را به عدم تصميم گيري در مورد مساله اي خاص و حساس مي کشند، به صراحت بايد عرض کنم عدم هماهنگي، همدلي، همفکري و همزباني در شورا يعني رکود توسعه شهر.

کوهرنگ خبر: شهرداران در کشور ما از چه مقدار توان و قدرت برخوردارند و اين ميزان قدرت در مقايسه با ديگر کشورها چگونه است ؟

فريبرز غيبي: در کشور ما سيستم حاکميتي يک سيستم متمرکز است که در اينگونه سيستم ها تصميم گيري ها از سطوح بالا به پايين ترين سطح مديريتي تعميم داده مي شوند و اين يعني براي مثال اگر در تهران که بيشترين جمعيت شهري را در کشور ما دارد تصميمي گرفته مي شود آن تصميم بصورت يک بخشنامه کلي به تمام شهرها ابلاغ مي شود و اين را ما در کتاب قانون وظايف شوراها و شهرداران به وضوح مشاهده مي کنيم البته خوشبختانه در سال هاي اخير برخي قوانين و بخشنامه ها در خصوص شهرهاي زير 20 هزار نفر جمعيت نقطه اميدي براي شهرداران و  شوراهاي اين شهرها ايجاد نموده ولي باز هم ناکافيست چرا که مديريت شهري بسته به جغرافيايي هر شهر، اقتضائات خاصي را مي طلبد براي مثال ما نميتوانيم در شهرهاي کويري همان تصميم را بگيريم که در شهرها کوهستاني اتخاذ مي کنيم و هزاران مثال از اين قبيل، البته اين محدوديت ها را ما گاها در سطوح کلاني مثل فرمانداري ها و استانداري ها هم مشاهده مي کنيم و قطعا در اين زمينه نياز به اصلاحات قانوني داريم و ناگفته نماند سواد شهرداران در استفاده از قدرت اجرايي در پيشبرد اهداف شهرها در طرح هاي جامع شهري بسيار حياتي است، ولي در کشور ما در اکثر نقاط با توجه به تعداد اقوام و وجود قوميت ها و جناح کشي هاي متعصبانه نا معقول، شهرداران مسلط، به ندرت يافت مي شوند و تزلزل و عدم امنيت شغلي در شهرداران، بي ميلي به يادگيري قوانين را بعضا در بين شهرداران مشاهده مي کنيم.

کوهرنگ خبر: آيا در شوراي شهر به درآمد غير متعارف اعضاء شورا برخورد کرده ايد ؟ مثلا براي شما پيشنهاد مالي در صورت تصويب فلان طرح و لايحه ارائه شده است ؟

فريبرز غيبي: بنده هنوز به مسئله اي که رنگ و بوي فساد مالي داشته باشد در شوراي شهر و شهرستان برخورد نکردم ولي در همان اوايل کار و رايزني هاي انتخاب شهردار، جندين پيشنهاد مالي به خودم شده بود که مثلا فلان شخص يک راي کم دارد و ما حاضريم فلان مبلغ را بپردازيم تا شما هم نظر مساعد دهيد ولي کو گوش شنوا ؟
به قول دوستي که مي گفت بعضي شوراها را به گاو شيري مثال ميزنند، با خود مي گويند امروز فلان علف را مي دهيم تا شب شير بيشتري بدوشيم ولي عرض کردم که اينها همان منافع طلبان بالشخص اند و متاسفانه از قدرت تبليغات و به قول آقاي وزير از پول هاي کثيف سرشار .

کوهرنگ خبر: درآمد يک نماينده بيشتر است يا شورا ؟

فريبرز غيبي: درآمد هر شورا مشخص است طبق ساعت برگزاري جلسات و حق الزحمه اي که قانون مشخص مي کند و قطعا شايد درآمد يک شوراي کلانشهر نسبت به يک نماينده شهرستان محروم بيشتر باشد و پرواضح است که درآمد حلال هر دو را قانون مشخص خواهد کرد.

در پايان روز شورا را به همه اعضاء شوراهاي اسلامي کشور عزيزمان ايران و مردم شورآفرين تبريک عرض نموده و از خداي بزرگ براي همه ملت و مسئولين آرزوي تندرستي و آگاهي دارم.



انتهاي خبر1020ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۱۶:۱۶

27 Dec 2019