۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۲۱۷۵۱
دولتمردان آمریکایی در کنگره توضیح می‌دهند؛

تقاضای کری از نمایندگان مردد/ معامله بزرگ یا تسلیم کامل مقابل ایران!

تلاش‌های موافقان و مخالفان توافق با ایران در آمریکا ادامه دارد. جان کری برای قانع کردن نمایندگان کنگره روزهای سختی را می گذراند. یک نماینده کنگره، توافق با ایران را "تسلیم کامل" خوانده است.
تقاضای کری از نمایندگان مردد/ معامله بزرگ یا تسلیم کامل مقابل ایران!
به گزارش جهانبین نیوز، سیاستمداران آمریکایی موافق و مخالف با توافق هسته‌ای با ایران به تلاش‌هایشان برای تأثیر بر افکار عمومی و به چالش کشیدن طرف مقابل ادامه می‌دهند. اوج این تلاش‌ها را می‌توان در دولت بارک اوباما به عنوان موافق و بخش زیادی از کنگره به عنوان مخالف مشاهده کرد.

البته برخی تحلیلگران معتقدند که این شاخ و شانه کشیدن‌های دولت و کنگره نوعی "جنگ زرگری" است و بیشتر با هدف تأثیر گذاشتن بر ایران و پایین آوردن سطح خواسته‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌شود.


مهم‌ترین تلاش‌های موافقان و مخالفان مذاکرات هسته‌ای در آمریکا:

۱. کمیته روابط خارجی سنا، سه شنبه بحث درباره طرح مربوط به نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران را شروع می کند.

۲. جان کری، وزیر خارجه آمریکا با حضور در کنگره آمریکا کوشید تا نظر نمایندگان را برای ادامه مذاکرات هسته‌ای جلب کند.

۳. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با دو گروه عمده از چهره‌های برجسته یهودی دیداری چند ساعته داشته است.


کمیته روابط خارجی سنا بحث درباره طرح مربوط به ایران را شروع می کند و جان کری قرار است در این جلسه شرکت کند.

به نوشته بی بی سی، طرحی که سناتور جمهوری خواه باب کورکر و سناتور دموکرات باب منندز نوشته اند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را ملزم خواهد کرد توافق نهایی با ایران را برای بازبینی و تصویب در اختیار کنگره بگذارد.

در پیش نویس این طرح آمده است:‌ «رئیس جمهور باید ظرف پنج روز پس از رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه اتمی ایران، متن موافقتنامه و کلیه مواد و پیوست های مرتبط آن را تسلیم کمیته های مربوطه در کنگره کند.»

طرح کمیته روابط خارجی، اوباما را از تعلیق تحریم های وضع شده در کنگره علیه ایران در جریان یک دوره ۶۰ روزه که توافق در کنگره مرور می شود منع می کند. براساس تازه ترین خبرها در طرح اصلاح شده شاید این مدت زمان به ۳۰ روز کاهش یابد!

اگر کمیته توافق با ایران را ظرف این مدت تصویب کند - یا اگر آن را به رای نگذارد - باراک اوباما می تواند در جهت کاهش تحریم هایی که کنگره وضع کرده گام بردارد. اما اگر علیه آن رای دهد، اوباما نخواهد توانست تحریم های کنگره را بردارد.

تحریم هایی که کنگره در طول سالیان مجزا از کاخ سفید وضع کرده بخش مهمی از اهرم فشار بر ایران بوده است.

کاخ سفید گفته است که اگر این طرح در شکل فعلی تصویب شود آن را وتو خواهد کرد. اما سناتور "کورکر" دوشنبه گفت که تغییراتی در آن داده شده و اظهار امیدواری کرد طرح رای زیادی بیاورد.

او گفت احتمال دارد روایت تازه ای از طرح معرفی شود به طوری که برای قانونگذارانی که خواستار اصلاح آن بوده اند قابل قبول باشد. یکی از این تغییرات به گفته او کاهش زمان بررسی توافق ایران در کنگره از ۶۰ روز به ۳۰ روز است.

آخرین آمارگیری ها تا هفته پیش نشان می داد که در سنا ۶۷ رای لازم برای مصون کردن طرح در برابر وتوی رئیس جمهور وجود ندارد. اما سناتور کورکر بعد از ظهر دوشنبه اظهار امیدواری کرد که با توجه به حل بعضی مسائل، طرح با اکثریت قاطع آرا در برابر وتو مصون شود.

"کوین مکارتی" رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان روز دوشنبه گفت که پس از اقدام سنا در مورد این طرح، آن را در مجلس نمایندگان به رای خواهد گذاشت.

وی با این ادعا که آمریکا از بعضی درخواست های اولیه اش عقب کشیده گفت: «خیلی از سوالات ما این خواهد بود که چرا دولت عقب نشسته و آیا ایران هرگز قادر خواهد بود ظرفیت سلاح اتمی را داشته باشد؟ این سوال اصلی ماست.»

از سویی دیگر جان کری عصر دوشنبه پشت درهای بسته ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان را در جریان چارچوب مورد تفاهم در لوزان سوئیس که دوم آوریل به دست آمد قرار داد.

به نوشته بی بی سی، کری از نمایندگان مردد دموکرات و جمهوری خواه خواست که دو ماه و نیم دیگر به فرآیند مذاکرات با ایران مهلت دهند.

وی در بیرون محل این نشست به خبرنگاران گفت:‌ «ما دو ماه و نیم دیگر وقت برای مذاکره داریم، در این مدت کارهای جدی هست که باید انجام دهیم. امیدواریم کنگره به دقت گوش کند و سوالاتی را که می خواهد بپرسد. اما همچنین فضا و زمان لازم برای کامل کردن این وظیفه دشوار که برای کشور ما اهمیت زیادی دارد را بدهد.»

در جلسه دوشنبه عصر کنگره، جک لو وزیر خزانه داری و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا هم کری را همراهی می کردند. پس از برگزاری این جلسه بعضی نمایندگان درباره آن اظهار نظر کرده اند.

"استیو اسرائیل" نماینده دموکرات از نیویورک گفت که او هنوز "قانع نشده که چاچوب شرح داده شده توسط کری به اندازه ای که باید خوب باشد. من قبلا مردد بودم. هنوز هم مردد هستم."

"مت سلمون" نماینده آریزونا هم گفت که او استدلال آقای کری را قبول ندارد: «راستش را بخواهید مثل این بود که انگار کسی می خواهد به من ماشین بفروشد.»

"دانا روراباچر" نماینده کالیفرنیا در مجلس نمایندگان هم گفت که قبلا به اندازه کافی به دولت اوباما وقت داده است:‌ «حتی اگر او موفق شود، فکر نمی کنم که ما (براساس توافق لوزان) از امنیت بیشتری برخوردار شویم.»

"مایک پامپیو" دیگر نماینده کنگره هم در توییتر نوشت: «این نه یک معامله، بلکه تسلیم کامل است.»

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد جلسه کری با ۴۳۵ نماینده مجلس گفت: «هدف برگزاری این جلسه به طور محرمانه این است که او بتواند تا جای ممکن بی پرده باشد» و اضافه کرد که آقای کری جزئیات توافق تا به اینجا و آنچه در آینده باید حل و فصل شود را حلاجی خواهد کرد.

ماری هارف دوشنبه گفت: «کارشناسان (ایران و ۱+۵) شاید همین هفته آینده جمع شوند و کار را شروع کنند. با این حال این تاریخ هنوز قطعی نشده است.»

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۱۹:۱۳

15 Feb 2020