۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۲۱۷۴۵
در نشست خبری سعود‌الفیصل و فابیوس؛

عربستان درخواست ایران را رد کرد/ با ایران نمی‌جنگیم

در نشست خبری وزرای خارجه عربستان و فرانسه، فیصل بر ادامه حمله نظامی به یمن تأکید کرد و فابیوس به همتای سعودیش اطمینان داد که از این حملات حمایت می‌کند.
عربستان درخواست ایران را رد کرد/ با ایران نمی‌جنگیم
به گزارش جهانبین نیوز، وزیر خارجه عربستان درخواست ایران برای توقف کشتار مردم یمن و عدم دخالت نظامی در این کشور را رد کرد.

سعودی‌ها با این ادعا که ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند دوهفته‌ای است به خاک یمن تجاوز نظامی کرده، هزارن نفر از مردم این کشور به خصوصو زنان و کودکان را به خاک و خون کشیده اند.

"سعود الفیصل" وزیرخارجه آل سعود در نشست خبری با "لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه که به ریاض سفر کرده، گفت: «ایران با چه توجیهی خواهان توقف عملیات ما در یمن است؟ ... ما به یمن رفتیم تا به دولت مشروع این کشور کمک کنیم. اختیار امور یمن دست ایران نیست.»

منظور فیصل از دولت مشروع، "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی یمن است که حدود یک ماه پیش از عدن به ریاض گریخت.

در حالی که خبرنگار بی بی سی روز گذشته اعلام کرد هیچ مدرکی که نشان دهد ایران به یمن سلاح می‌فرستد وجود ندارد، خاندان آل سعود، ایران را به حمایت از شبه‌نظامیان شیعه حوثی متهم می‌کند که در ماه‌های گذشته در حال نبرد با دولت مرکزی بوده‌اند و کنترل بخش‌هایی از این کشور را به دست گرفته‌اند.

سایت دویچه وله (Deutsche Welle) نیز درباره ادعای دخالت ایران در یمن نوشته است: «همه کارشناسان معتقد نیستند که ایران واقعا کمکی بیش از کمک سیاسی به حوثی‌ها بکند یا تاثیر قابل ذکری بر روی عملکرد آن‌ها داشته باشد.»

در حالی که سعودی‌ها به خاک یمن تجاوز نظامی کرده‌اند و مردم بیگناه را می‌کشند، وزیر خارجه آن ها در اظهاراتی عجیب، ایران را متهم کرد که "باعث وخیم‌تر شدن وضعیت در یمن و دامن زدن به موج خشونت‌ها در این کشور شده است."

مقام معظم رهبری نیز در سخنان روز پنج شنبه خود به جنجال دخالت ایران در یمن اشاره کردند: «اینکه ما نشسته‌ایم اینجا دو کلمه حرف میزنیم، این میشود دخالت؛ [اما اینکه] هواپیماهای جنایتکارشان آسمان یمن را ناامن کرده‌اند، آن دخالت نیست!»

رسانه‌های غربی در پیگیری تحولات یمن و روابط ایران و عربستان، بخش هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مسائل یمن و دخالت سعودی ‌ها را بازتاب می‌دهند.

آیت الله خامنه‌ای روز پنج شنبه تصریح کردند: «سعودی‌ها بدعت بدی گذاشتند در این منطقه و البتّه خطا کردند، اشتباه کردند. کاری که امروز دولت سعودی در یمن دارد انجام میدهد، عیناً همان کاری است که صهیونیست‌ها در غزّه انجام دادند. دو جنبه دارد: یکی اینکه جنایت است، نسل‌کشی است، قابل تعقیبِ بین‌المللی است، بچّه‌ها را میکشند، خانه‌ها را خراب میکنند، زیربناها را نابود میکنند، ثروتهای ملّی را در یک کشور از بین میبرند؛ خب، این یک جنایت بزرگ است»

ایشان ضمن انتقاد از اینکه "چند جوان بی‌تجربه، امور آن کشور را در دست گرفتند" هشدار دادند که "قطعاً بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد."

سایت بی بی سی نوشته است: «روابط ایران و عربستان سعودی در پی ناآرامی‌ها در یمن بیش از پیش دچار تنش شده و ماجرای "تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده" که از هفته پیش خبرساز شده بر این تنش‌ها افزوده است.»

با وجود همه این اظهارنظرها و جنجال‌سازی‌های سعودی‌ها، سعود الفیصل تاکید کرد که کشورش در یمن در حال جنگ با ایران نیست.

در ادامه این نشست خبری، "لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه به همتای سعودیش اطمینان داد که فرانسه از این حملات حمایت می‌کند و گفت: «فرانسه با هدف بازگرداندن ثبات به یمن، طبیعتا در کنار متحدان منطقه‌ای خود قرار می‌گیرد.»

عربستان در سایه حمایت‌های نظامی و سیاسی غرب از عبدربه منصور هادی حمایت می‌کند و او را که پیش از این از سمتش استعفا داده بود رئیس جمهور قانونی یمن می‌خواند. عربستان قصد دارد با تجاوز نظامی به همسایه‌اش، بار دیگر منصور هادی را به قدرت بازگرداند.

از سوی دیگر حوثی‌ها با حمایت‌های مردمی و با کمک نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق در حال نبرد با دخالت‌های خارجی در یمن هستند.

حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عربی و آفریقایی وزیر خارجه با انتقاد شدید از نوع رفتار عربستان در منطقه گفت: «عربستان با تجاوز به یمن امنیت منطقه را به بازی گرفته است.»

وی به ایرنا گفت: «دشمنان منطقه برای تجزیه و تضعیف سعودی تلاش می‌کنند و تجاوز به یمن و تبعات آن نقطه آغاز این نقشه شوم است.»

آقای امیرعبداللهیان همچنین خبر دستگیری دو نظامی ایران در عدن را تکذیب کرد و گفت ایران هیچ گونه نیروی نظامی در یمن ندارد.

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۴۴:۲۰

11 Jan 2020