۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۱۹۲۸۳
کارشناس مسائل سیاسی:

تا زمانی که لابی صهیونیست تاثیر گذار بر مذاکرات باشد انتظار رسیدن به نتیجه بی جا و عبث است

بر اساس تجربه و نگاه به صحنه و با دقت و کنجکاوی برداشت می شود که امریکایی ها مایل به تمام شدن مذاکرات نیستند و آنها مذاکره را برای مذاکره می خواهند و نه برای حصول نتیجه.
تا زمانی که لابی صهیونیست تاثیر گذار بر مذاکرات باشد انتظار رسیدن به نتیجه بی جا و عبث است
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز پس از یکسال از طرح اقدام مشترک و ده نشست از تمدید چهار ماهه زمان توافق،به ادعای وجود ایده های جدید و فنی و تخصصی شدن مباحث، حصول توافق جامع هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ ، میسر نشد و مقرر گردید هفت ماه دیگر برای رسیدن به توافق جامع فرصت ایجاد شود تا طرفین مذاکره در این مدت از طریق مباحث کارشناسی تلاش نمایند به افق فهم مشترک و طراحی ساز و کارهای فنی تر برای حل و فصل مسائل باقیمانده نائل شوند.

فضای مذاکرات وین بار دیگر نشان داد که جمهوری اسلامی ایران با یک نگاه راهبردی و کلان آماده گفت و گو و مذاکره با طرف ۱+۵ است و ایران همان گونه که بارها اعلام کرده از میز مذاکره جدا نخواهد شد.
اما به نظر می رسد که طرف های غربی هنگامی که خود از وجود شکاف هایی صحبت به میان می آورند که نشان دهنده سردرگمی و عدم پایبندی آنان به اصول و زیاده خواهی و عدم صداقت آنان است.

در این خصوص گفتگویی انجام داده ایم با مجتبی صالحی فر کارشناس ارشد علوم سیاسی که در ذیل می آید:
جهانبین نیوز: تحلیل شما در مورد به نتیجه نرسیدن مذاکرات و علت زیاده خواهی امریکا چیست؟

مهمترین مسئله برای آمریکاها و متعهدان غربی آن امنیت رژیم غاصب صهیونیستی است و مادامی که لابی صهیونیست تاثیر گذار بر مذاکرات باشد انتظار رسیدن به نتیجه بی جا و عبث است چرا که همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند در این مذاکرات از همه بد اخلاق تر آمریکایی ها و از همه موذی تر انگلیسی ها هستند.

جهانبین نیوز: مقاومت ملت در برابر تحریم ها و این کارشکنی ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

ملت و مردم ما در جمهوری اسلامی ایران و حتی تمام مردم آزادی خواه دنیا که تحت تاثیر ابرقدرتهای تبلیغاتی غرب قرار نگرفته اند همیشه این مذاکرات را زیر نظر دارند و اظهار نظرهای بی ادبانه امریکایی ها را می بینند و رفتار خصمانه و عملکرد دو گانه آنها را زیر نظر دارند و حتی از سوء نیت دشمن نیز آگاه هستند اما دلشان آگاه به فرمایشات رهبرشان است که فرمودند" بنده به نتیجه مذاکرات خوشبین نیستم چون تجربه نشان داده آمریکایی ها غیرقابل اعتماد و غیرمنطقی هستند."

جهانبین نیوز: تاکید بر اقتصاد مقاومتی چه میزان می تواند از تاثیرگذاری تحریم ها و رفتارهای چندگانه غرب بر کشور جلوگیری کند؟

علاج مشکلات کشور را حضرت امام خمینی(ره) که از ابتدا مشخص کردند و آن ایستادن بر روی پای خود است. حضرت امام(ره) جنگ را دانشگاه و آن را یک نعمت می دانستند رهبر انقلاب نیز بارها تاکید کردند که بایستی اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرا کنیم و به درون تکیه کنیم، بایستی زیر بناها بومی سازی شوند و دست بیگانگان همانطور که تاکنون از منابع کشور کوتاه شده است هر چه بیشتر ادامه یابد اگر اقتصاد مقاومتی در کشور نهادینه شود و استحکام درونی پیدا کنیم چه توافق هسته ای صورت بگیرد و چه انجام نشود تاثیری بر زندگی مردم نخواهد گذاشت.

جهانبین نیوز: امریکایی ها حتی اگر در موضوع هسته ای به توافق برسند در خصوص موضوعات دیگری همچون حقوق بشر زیاده خواهی خواهند کرد نظر شما در این باره چیست؟

مسئله ما با امریکا مسئله هسته ای نیست بلکه اصل انقلاب اسلامی و فرهنگی که ایجاد کرده است می باشد. امریکایی ها مستکبر و متکبر هستند و زورگویی می کنند و زیاده خواهی دارند. مسئله اصلی امریکا با جمهوری اسلامی ایران مسئله استقلال طلبی است و این حرف نویی که بر پایه مبانی اسلام بر پا داشته شده است و قصد امریکا در برابر ایران جلوگیری از رشد و اقتدار ملت ایران است و مسئله هسته ای بهانه است و اگر امروز ما از منابع هسته ای خود کوتاه بیاییم فردا در مسائلی مانند حقوق بشر با آنها دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

بر اساس تجربه و نگاه به صحنه و با دقت و کنجکاوی برداشت می شود که امریکایی ها مایل به تمام شدن مذاکرات نیستند و آنها مذاکره را برای مذاکره می خواهند و نه برای حصول نتیجه.
آمریکایی ها هر وقت مذاکرات به نتیجه نزدیک می شود یک سنگی می اندازند که جلوی راه حل گرفته شود و آنها مذاکرات را بهانه ای برای فشار به ملت ایران می دانند البته رهبر انقلاب فرمودند: که بنده به تمدید مذاکرات مخالف نیستم به همان دلیل که با اصل آن مخالف نبودم. و این نشان صداقت رهبری و ملت ایران دارد.

جهانبین نیوز: تلاش تیم مذاکره کننده را چگونه ارزیابی می کنید و آیا حمایت از تیم چه تاثیراتی می تواند داشته باشد؟

هیئت مذاکره کننده به حق بسیار پر تلاش و کوشا عمل می کنند و در برابر خواسته های غیر مشروع طرف مقابل ایستادگی از خود نشان می دهند و خواسته های جمهوری اسلامی ایران را با منطق و سواد دیپلماتیک بالا مطرح می کنند و حرف زور دشمنان را قبول نمی کنند اما طرف مقابل منطق استکباری دارد و نمی خواهد حرف منطقی جمهوری اسلامی ایران را قبول کند و خوشبختانه این تیم بر سر مسائل اساسی کوتاه نیامده و نمی آید.
رهبری در تایید هیئت مذاکره کننده فرمودند: هیچ کس نباید تیم مذاکره کننده را سازشکار بداند، این غلط است اینها ماموران دولتی هستند، بچه های انقلابند. یک ماموریتی دارند انجام می دهند که کار سختی هم هست و ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم مطمئنیم آنها یقیناً، دست اندازی به حقوق کشور و حقوق ملت و کرامت ملت را نمی خواهندو اجازه نخواهند داد که ضعیف کاری انجام بگیرد.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۰۴:۲۷

1 Jan 2020