۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۱۶۶۷۲
چهارمحال و بختیاری چشم انتظار تدبیر در اولین سفر دکتر روحانی به استان

توسعه ،اشتغال و ایجاد صنایع مهم‌ترین خواسته مردم

نگاهي مقايسه اي به پيشينه دولت هاي سازندگي و اصلاحات و عدالت تا به امروز بيانگر آن است كه اين استان در دوران سازندگي به دليل عدم توزيع عادلانه منابع متاسفانه جز شعار، وعده ها و كلنگ هاي بي حاصل و نافرجام بهره اي نبرد
توسعه ،اشتغال و ایجاد صنایع مهم‌ترین خواسته مردم
به گزارش جهان بین، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم ایران در جریان اولین سفر استانی خود به استان چهارمحال و بختیاری این هفته وارد شهرکرد خواهد شد. این اولین سفر هیات دولت و در مجموع پنجمین حضور رئیس جمهور در پنج سال اخیر به استان چهارمحال و بختیاری خواهد بود که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. در حالی که در چند ماه آخر دولت دهم انتقادها به سفرهای استانی زیاد شده بود و در آن اواخر در مجلس هر نماینده‌ای به وکالت از مردم حوزه انتخابیه‌اش بخشی از نطق میان دستورش را به انتقاد از اجرایی‌ نشدن مصوبات سفرهای استانی اختصاص داده و یا ائمه محترم جمعه به انتقاد از روند اجرایی شدن مصوبات استانی و بعضا مصوبات کاغذی دولت می‌پرداخت اما با این وجود درلابلای مصوبات بعضا کاغذی، مصوبات خوب و باارزش و توسعه زایی هم مشاهده می شد که با پیگیری و اهتمام ویژه دولت پس ازسفرهای استانی به سرانجام  رسید.

اين سفر استاني هيئت دولت به دلايل متعدد، متمايز از ساير سفرهاست. زيرا چهارمحال وبختیاری علاوه بر نقش ممتاز در ایجاد مشروطیت ایران، در همه صحنه هاي دفاع از تماميت ارضي- استقلال و ارزش هاي مقدس انقلاب اسلامي، متناسب با سرانه جمعيت و وسعتش از اعتبارات و امكانات ملي بهره مند نگرديده است. متاسفانه به گونه اي باورنكردني استعدادهاي فراوانش با گذشت ۳۵ سال از عمر نظام اسلامی هنوز شكوفا نشده اند لذا درکنار رفع نواقص سفرهای دولت گذشته مهم‌ترین رویکرد دولت تدبیر در سفر به استان باید توجه به طرح‌های نیمه تمام و اهتمام در عملیاتی کردن برخی مصوبات مهم دولتهای گذشته در سفرهای استانی باشد
.
چهارمحال و بختیاری از لحاظ نزولات آسماني بعد از استان هاي شمالي در صدر جدول رده بندي پرباران ترين استان هاي كشور قرار دارد لیکن به دلیل نفوذ استان های همجوار در دولتها با بیشترین مشکل کم آبی مواجهه می باشد، معادن، خاك حاصل خيز و غني، مردمي سخت كوش، مراتع وسيع، موقعيت مناسب جغرافيايي به عنوان هسته ارتباطي بنادر، مناطق جنوب و مركز كشور، وجود منابع نفت و گاز، رودها و چشمه ها، آبشارهاي متنوع، آثار باستاني و تاريخي ديدني و امنيت مطلوب اين استان را براي تبديل به قطب توليدات صنعتی، معدني، كشاورزي، دامداري، توريستي، تفريحي و هر آنچه كه مظهر توسعه و پيشرفت تلقي مي شود مهيا كرده است، با اين همه سرمايه و استعداد و ظرفيت خدادادي به دليل عدم سرمايه گذاري كلان ملي، چهارمحال وبختیاری همچنان از قافله توسعه در كشور عقب مانده و بر خلاف ساير استان ها از محروميت هاي فراواني رنج مي برد.

نگاهي مقايسه اي به پيشينه دولت هاي سازندگي و اصلاحات و عدالت تا به امروز بيانگر آن است كه اين استان در دوران سازندگي به دليل عدم توزيع عادلانه منابع متاسفانه جز شعار، وعده ها و كلنگ هاي بي حاصل و نافرجام بهره اي نبرد

اجراي ناعادلانه طرح هاي توليدي در آن دوران، چهارمحال وبختیاری را به مناطق برخوردار- نيمه برخوردار، برزخي تبديل كرد و سبب گرديد از لحاظ درآمد، سرانه بسياري از خانوارها نگران كننده است. نرخ بيكاري اين خطه بر سكوي اولین استان های كشور ايستاده، بار تكفل نيز بيش از ساير جاهاي كشور بر دوش خانوارها سنگيني مي كرد.

در دوران اصلاحات نيز اين وضع تشديد گرديد و شعار توسعه سياسي متوليان امور به جاي آن كه با اجراي كارهاي عمراني و زيربنايي مرهمي بر دردهاي اين خطه نهاده شود. محروميت و عقب ماندگي و سير توسعه نيافتگي استان تشديد گرديد.

در دوران دولت مهرورزي . با چهار سفر استاني به چهارمحال وبختیاری و به همین میزان سفر غیررسمی و کاری تصميمات درخور توجهي اتخاذ شد كه در صورتیکه اجرا می شدند موجب تحول در پيكره استان مي گرديد اما به دليل ضعف مديريت ارشد استان و گرفتارشدن در عزل و نصب ها، در مدت حدود ۸سال سپري شده، چهارمحال و بختیاری در بعد سرمايه گذاري و عمران هنوز هم حسرت رسيدن به پاي استان هاي ديگر كشور را مي خورد. در طي اين سال ها نيز در كلان نگري، اجراي مصوبات، اخذ اعتبارات و امكانات لازم و... كار درخور توجهي نشد. صرف نظر از اجراي چند پروژه ملي مانند سیمان ،فولاد ومسکن مهر..

در همين شهرکرد مركز چهارمحال و بختیاری طي سه-چهار سال اخير فرودگاه که با اهتمام دولت های سابق احداث شده. به دليل سوءمدیریت به جاي رضايت خاطر به اسباب نارضايتي مردم مبدل شده است.

در بعد صنعت بسياري از واحدهاي توليدي به خواب و تعطيلي فرو رفته اند و قصه شهرك هاي صنعتي نيز به لحاظ ركود حاكم بر فعاليت توليد، دردآور است، براي خروج استان از وضع فعلي از دكتر روحانی و هيئت دولت انتظار مي رود اعتبار اجراي مصوبه هاي سفر هيئت دولت به استان در بودجه سالجاری۱۰۰درصد گنجانده شود و به تقاضاهاي پانزده گانه ذيل به عنوان بخشي از خواسته هاي مردم چهارمحال وبختیاری عنايت ويژه مبذول گردد.

۱- براي دميدن روح پرشتاب سازندگي در كالبد استان، كاهش و رفع محروميت ها درخصوص افزايش سهم چهارمحال وبختیاری از اعتبارات و امكانات ملي همت والا و مضاعف به خرج داده شود.

۲- کارگروهي ويژه مسايل و مشكلات واحدهاي توليدي راكد، نيمه فعال و فعال را شبانه روزي و بدون فوت وقت رسيدگي و برطرف نمايند.

۳- راه آهن مبارکه – شهرکرد. خوزستان طرح احداث پالایشگاه نفت استان، سريعتر عملياتي و اجرايي شود.

۴- پروازهاي فرودگاه شهرکرد شبانه روزي و منظم شوند و به مصوبه انجام پروازهاي حجاج و خارجي جامه عمل پوشانده شود.

۵- پروژه پل کارون ۴ تکمیل وجاده شهرکرد. ناغان. ایذه و شهرکرد مسجد سلیمان بازفت. احياء و فعال شوند.

۶- گزارش وضعيت مصوبه هاي استانی دولت قبلي به اطلاع مردم رسانده شود و نسبت به تعیین تکلیف نهایی آنها، اقدام عاجل به عمل آيد.

۷- براي حل معضل بيكاري استان تصميم ويژه اتخاذ گردد- از كارآفرينان و صنایع کشاورزی مشاغل خانگي حمايت مضاعف به عمل آید.

۸- عنایت مضاعف فرمائید از میزان خروجی آب زاینده رود درچهارمحال وبختیاری و ورود آن به اصفهان بازدید کنید و مشکل پرغصه آب و بی قانونی مسئولان استان اصفهان و همچنین زورگوئی برای انتقال غیرقانونی آب، گزارش دروغ به مسئولان نظام و موضوع تونل های گلاب و بهشت آباد برای همیشه حل گردد و اعتبارلازم برای مطالعه واحداث سد آلیکوه .زرمیتان شهرستان اردل تامین گردد.

۹-صنعت توريسم در استان احياء و فعال گردد.

۱۰- براي پيشگيري از اشاعه موادمخدر چاره اساسي انديشيده شود.

۱۱- با توجه به وجود گياهان دارويي متنوع و شناسايي بيش از ۱۷۰نوع گياهان دارويي مهم، دانشكده داروسازي در چهارمحال وبختیاری احداث گردد.

۱۲- باتوجه به وجود تصادفات متعدد مرگبار به واسطه بافت قديمي و غيراستاندارد جاده هاي بين شهري استان، اعتبار لازم براي شتاب گرفتن سازندگي در اين عرصه تخصيص داده شود.

۱۳- روند حركت لاك پشتي احداث طرح های تامین آب کشاورزی طرح بن تا بروجن و سدها و مشروب كردن اراضي كشاورزي با افزودن بر اعتبارات اين بخش خاتمه يابد.

۱۴- براي سهم خواهي در عزل و نصب مديران به عنوان بخشي از علل فرار مغزها از استان و حذف مديران كارآمد و واگذاري مسئوليت ها به افراد ضعيف و بله قربان گو تدابير راهگشا اتخاذ شود.

۱۵- امكانات فرهنگي- هنري لازم و مناسب براي فعاليت هاي فرهنگي- هنري و ترويج فرهنگ انسان ساز دين مقدس اسلام مهيا شود و گروه گرايي و دسته بازي ها در اين عرصه خاتمه يابد.

باتوجه به وضع اسفبار مبلمان شهري و مشکل خيابان هاي شهر بويژه در شهرکرد مركز چهارمحال وبختیاری و از طرفي وضع نامساعد مردم كه بر درآمد شهرداري تاثير منفي نهاده و محروم بودن شهرداري اين خطه از درآمد حاصل از وجود طرح هاي توليدي به دليل فقدان سرمايه گذاري كلان در اين عرصه كه در نهايت موجب ناتواني اين نهاد در ارائه خدمت به مردم و اجراي طرح هاي زيربنايي مي شود اعتبار مناسب براي ساماندهي بافت شهري مركز استان و ساير شهرهاي چهارمحال وبختیاری تخصيص داده شود.

خارج كردن پروژه هاي کشاورزی، ورزشي- فرهنگي و... از ركود با تخصيص اعتبارات مناسب يكي ديگر از نيازهاي ضروري چهارمحال وبختیاری است.

باتوجه به كمبود نيروهاي متخصص و فوق تخصص در بسياري رشته ها بويژه امور درماني عنايت ويژه دكتر روحانی در جهت ايجاد مكانيزم لازم براي جذب اين نيروها و استقرار آنها در مراکز درمانی شهرستانها و روستاها و بیمارستان ها، از ديگر مسايلي هستند كه مردم انتظار دارند در سفر دولت حل شوند.

از آنجا كه دولت و شخص رياست جمهوري به عنوان مرد كار و تلاش خستگي ناپذير در اذهان عمومي نقش بسته است سفر رئيس جمهوري به استان بيش از هر چيز فرهنگ كار و تلاش بي وقفه و خستگي ناپذير را در اذهان تداعي مي كند و مردم از اعضاي كابينه دكتر روحانی انتظار دارند همه آنان همانند دكتر براي رفع محروميت هاي آن با نگرشي نو، دين خويش را به اين خطه ولايت مدار ادا نمايند.

طهمورث فتاحی مدیرمسئول امین بختیاری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۴۴:۵۲

18 Jan 2020