۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۱۶۱۰۷
استاد دانشگاه:

عبور به سلامت از پیچ تاریخی مستلزم توجه به درون‌مایه‌های فرهنگی و اقتصادی است

عبور به سلامت از پیچ تاریخی مستلزم حفظ وحدت، کنارگذاشتن اختلافات و توجه به درون‌مایه‌های فرهنگی و اقتصادی کشور است که نسبت به آن غفلت شده است.
عبور به سلامت از پیچ تاریخی مستلزم توجه به درون‌مایه‌های فرهنگی و اقتصادی است
بابک زمانی‌پور، پژوهشگر تاریخ ایران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار جهانبین نیوز با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با پیچ حقیقی تاریخی، اظهار کرد: با مروری بر تاریخ ایران می‌توان فراز و نشیب‌های آن را به خوبی دریافت که هریک از این برهه‌های تاریخی خود مبین حقایق بسیاری است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 10 هزار سال تاریخ مدون ایران در دسترس است، گفت: با تاملی بر این تاریخ مدون باید گفت که در این دوران نقاطی وجود دارد که می‎توان بر آن پیچ تاریخی نام نهاد چراکه از نظر سیاسی مسیر تاریخی کشور در هر یک از این برهه‌ها دچار دگرگونی شده است.

زمانی‌پور تصریح کرد: این پیچ‌های تاریخی نشان می‎دهد که در زمان‌هایی حرکت در
مسیر تاریخ شتاب‌ناک شده یا انگیزه‌ها و آرمان‌های مردمی در آن تغییر ایجاد کرده است.

این پژوهشگر تاریخ ایران ادامه داد: ورود آریایی‌ها به ایران، ورود اسلام به کشور، حمله مغول، رسمیت یافتن مذهب شیعه 12 امامی در دوره صفویه، شکل‌گیری مشروطیت در سال 1324 هجری قمری، تشکیل مجلس شورای ملی و پیروزی انقلاب اسلامی نقاط عطف مهمی در تاریخ ایران به شمار می‎رود که می‎توان از هریک از این‌ها با عنوان پیچی تاریخی یاد کرد.

زمانی‌پور با اشاره به تحولات ایران در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون می‎توان سه نقطه عطف در تاریخ ایران شناسایی کرد که جنگ تحمیلی، رهبری آیت‌الله خامنه‌ای که استمرار ولایت فقیه را تبیین می‎‌کند و در نهایت تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی غرب بر کشور به ویژه در زمان کنونی این سه نقطه عطف را شکل می‎دهد.

وی تصریح کرد: نقطه عطفی که هم اکنون در آن قرار داریم عبور به سلامت از تحریم‌ها به واسطه اتکا به توانمندی‌های داخلی، کاهش اتکا به منابع خارجی و تقویت اقتصاد مقاومتی است.

زمانی‌پور
با بیان اینکه به تاریخ کهن تنها به عنوان یک الگو سرمشق نگاه می‎شود، افزود: مردم ایران به خوبی دریافته‌اند که استواری آن‌ها نشان‎ دهنده قوام آن‌هاست و در این رابطه وحدت و همدلی امری لازم به شمار می‎رود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هرگاه این نقاط عطف از سوی مردم مورد توجه واقع شود و همکاری بین مردم با طبقه حاکم شکل گیرد می‏‎توان از تهدیداتی که در این رابطه وجود دارد فرصت‌های طلایی ساخت.

زمانی‌پور تصریح کرد: تنها در این صورت است که دوران پس از پیچ تاریخی یک دوران موفقیت‎آمیز و طلایی در تاریخ ثبت می‎شود و حتی می‎تواند مسیر تاریخی دیگر ملت‌ها و کشورها را نیز تغییر دهد.

وی با اشاره به تقابل ماهوی نظام ما با نظام‌ها غربی، اظهار کرد: هم اکنون شاهد تقابل دولت‌های خارجی با نظام تمدنی اسلامی- شیعی از شاخه 12 امامی هستیم و این یک پیچ تاریخی مهمی برای کشور ما به شمار می‎رود که عبور به سلامت از آن نیازمند کنار گذاشتن اختلافات و توجه به درون‌مایه‌های فرهنگی و اقتصادی خود که نسبت به آن غفلت شده است.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۱۱:۵۶

27 Dec 2019