۰
plusresetminus
در پی عقد شرعی و ازدواج حقوقی برای طرفین ایجاد می شود و تعهداتی را باید نسبت به هم قبول کنند و انجام تعهدات است که قوام زندگی را در پی خواهد داشت در غیر این صورت بسیاری از نیازهای طرفین برطرف نمی شود و یا باعث سلب آرامش و استرس خواهد شد.
در زندگی به سبک اسلامی باید مومنین حقوق را به یکدیگر هدیه کنند نه اینکه به اجبار طلب کنند
به گزارش جهانبین نیوز، یکی از مسائلی که امروز مطرح است این است که هر کس باید از حقوق خودش دفاع کند و آنها را طلب کند و با توجه به جامعه امروزی این مطلب را می توان با ادله بسیاری بر آن تاکید کرد.

اما این مساله اگر در ازدواج به صورت یک فرض قطعی مطرح شود شاید درست نباشد این بحث منافاتی با حقوق طرفین ندارد و تمام حقوق بر سر جای خود است.

اما روش گرفت حق در زندگی زناشویی فرق می کند. از تعالیم اسلامی این بر می آید که در این زندگی به سبک اسلامی باید مومنین حقوق را به یکدیگر هدیه کنند و نگذارند صاحب حق به اجبار طلب کند.

در ازدواج مهریه مهر مرد است به زن که بسیار بر آن تاکید شده که مرد آن را بپردازد و به گونه ای مهریه ای را قبول کند که توانایی پرداخت داشته باشد.

نفقه که از ریشه انفاق می آید به معنای هدیه و بخششی است از طرف مرد به خانواده.

از طرف دیگر ولیمه که در اسلام مرسوم است بالاخص در بحث ازدواج پذیرایی و مهمان نوازی است در قبال کسانی که در این امر خیر شاهد و شریک بوده اند.

از طرف دیگر مهرورزی، آراستگی و شوهرداری زن در منزل به منزله جهاد یاد شده که برای آن قیمتی دیده نشده جز رضای خدا و بهشت و برای بخشش مهریه از طرف زن برای وی مهربانی و مودت و اجری عظیم دارد.

از این مباحث برمی آید که اگر حقوق طرفین در ازدواج بر اساس مهر و مودت ایفا گردد و قبل از طلب حق از سوی طرف مقابل به او هدیه شود چه آرامش و سعادتمندی بالاتر از این که چنین مرد و زنی بهشت ارزانی شان و همین نوع ازدواج است که باعث درامان ماندن و اکمال نیمی از دین می شود.

اما با تاسف باید گفت که امروزه گاهی نه مهریه مهر مرد است به زن و نه شوهرداری را مصداق جهاد در راه خدا می دانند و نه این که زن را مظهر مهر شوهرداری و مهر مادری می دانند.

مهریه و شوهرداری و شاغل بودن زن و... تماما بر اساس عرف غلط حقوقی است که باید به اجبار از طرف مقابل با گزافترین مبالغ گرفت و زن نیز باید به عنوان یک نیروی کار برای درآمد مطرح شود.

و آیا این سبک زندگی اسلامی است؟!

شیخ محمد باقری- مشاور امور جوانان، خانواده و ازدواج
مرجع : بام ایران خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۳۳:۴۳

6 Jan 2020