۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۵۸۱۱

لحظه های برترین ماه خدا را غنیمت بشماریم

لحظه های برترین ماه خدا را غنیمت بشماریم
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، در این یادداشت قصد داریم فواید و برکات فردی و اجتماعی ماه مبارک رمضان را به طور مختصر بررسی کنیم.

اولین چیزی که در بحث روزه مطرح است خود فرد است، کسی که در ماه رمضان قرار می گیرد اگر به درستی از آن استفاده کند بیشترین آثار و نتایج مثبت این ماه را نصیب خود خواهد کرد.

اگر بخواهیم برکات فردی ماه رمضان را بررسی کنیم به اولین چیزی که برخواهیم خورد افزایش صبر و اراده ی روزه دار است.

بسیاری از افراد توان پرهیز از بعضی از غذاها را ندارند، حتی اگر پزشک هم برای آن ها رژیم تجویز کند باز هم معمولاً نمی توانند به طور کامل خوردن بعضی از غذاها را ترک کنند در حالی که در ماه رمضان به دستور خدا خوردن همه ی خوردنی ها و نوشیدنی ها را ترک می کنند.

کسی که بتواند در طول یک زمان طولانی بر نفسش غلبه کند و از انواع غذاهای رنگارنگ بگذرد اولین ثمره ای که برای او خواهد داشت تقویت صبر و اراده خواهد بود.

یکی دیگر از اثرات فردی ماه رمضان که البته تاثیر زیادی نیز بر اخلاق و فرهنگ و سلامت جامعه دارد، کنترل شهوت است.

متاسفانه در روزگار ما سن بلوغ به شدت کاهش و سن ازدواج افزایش یافته است و این یعنی افزایش ذوره ی زمانی بین فعال شدن غریزه ی جنسی با فراهم آمدن شرایط ارضای صحیح آن و این امر باعث افزایش فشار جنسی روی جوانان و سوق دادن بعضی از آنان به سمت گناه می شود.

یکی از راه هایی که همیشه برای کنترل شهوت توصیه می شود روزه گرفتن است، روزه از یک طرف بدلیل فضای معنوی که به وجود می آورد انسان را از شهوت دور می کند و از طرف دیگر به دلیل کاهش مصرف مواد غذایی، به طور طبیعی در طول زمان روزه داری شهوت انسان را کاهش می دهد.

تهذیب نفس از آثار دیگر روزه است، روزه داران واقعی در ماه مبارک سعی می کنند تا می توانند از دروغ،تهمت،ریا و گناهان دیگر دوری می کنند، آثار این تهذیب نفس تا مدت ها در جسم و جان انسان باقی می ماند و با اراده لازم این تهذیب نفس همیشگی می شود.

برکات اجتماعی ماه مبارک رمضان

از برکات اجتماعی ماه مبارک رمضان که معمولاً مورد غفلت قرار گرفته است می توان به برقراری عدالت اجتماعی و کاهش فاصله ی طبقاتی اشاره کرد.

امام صادق یکی از دلایل وجوب روزه را اینگونه بیان می کند:
روزه برای برقراری مساوات بین فقیر و غنی ایجاد شده است تا غنی طعم فقر را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند.

این سخن امام صادق(ع) از آن جهت است که ثروتمندان معمولاً هرچه بخواهند برایشان حاضر است اما در ماه رمضان اگر چه همه ی نوشیدنی ها و خوردنی ها حاضر باشد اما آن ها مانند سایر اقشار جامعه نمی توانند بخورند و بیاشامند.

بی شک هیچ هنجار و قانونی نمی تواند عدالت اجتماعی را به این شکل مانند روزه برقرار کند.

جرم و جنایت نیز در ماه رمضان کاهش می یابد، به گواهی آمار و ارقام کمترین میزان جرم و جنایت در دو ماه رمضان و محرم است.

در ماه مبارک رمضان قلب های مومنان بیش از همیشه به هم نزدیک می شود و این شاید به دلیل شباهت ظاهری مومنان به هم باشد زیرا که در این ماه همه در یک وضعیت یکسان که روزه نام دارد قرار می گیرند و این باعث نزدیکی قلب های آنان می شود.

صف نمازهای جماعت و دعاها و مناجات ها در ماه رمضان بیشتر از همیشه شلوغ است مردم در این صفوف که برای تحکیم وحدت بین مومنین برقرار می شود از حال یکدیگر باخبر می شوند و به طبع آن بیشتر به اوضاع برادران دینی خود رسیدگی می کنند، در این ماه مردم بیشتر به فکر ایتام و اکرام آن ها می افتند و بیشتر به اطعام فقرا توجه می کنند، صدقات و کمک های مالی و وقف ها در این ماه در بالاترین حد خود قرار می گیرند و این ها تنها قسمتی از برکات ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و ماه خداست.

یاداداشت:سجاد صالحی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۴۰:۴۷

29 Dec 2019