۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۱۵۲۴۲
از کنايه‌ به فتنه‌گران تا دعوت رقبا؛

اقدامات معنادار روحاني در نخستين سالگرد پيروزي

سیر مشخصی در اظهارات اخیر روحانی وجود داشت و آن ضرورت احترام اقليت به راي اکثريت بود؛ چيزي که در انتخابات سال 1388 از سوي طيفي خاص در کشور که امروز به ظاهر، خود را حامي روحاني مي‌خوانند، ناديده گرفته شد.
اقدامات معنادار روحاني در نخستين سالگرد پيروزي
به گزارش جهانبین نیوز، حجت الاسلام حسن روحاني امسال نخستين سالگرد پيروزي خود در انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري را تجربه کرد. روحاني در سالگرد اين رويداد مهم با سه حرکت معنادار نگاه‌ها را متوجه خود ساخت. اولين حرکت سخنراني قابل تامل و شنيدني او در جشن اميد و انتظار بود. ديگر اقدام کنفرانس مطبوعاتي در سالگرد پيروزي و سومين حرکت، خلق يک سنت حسنه توسط او بود: دعوت از رقباي انتخاباتي سال گذشته.

در دو حرکت فوق، يعني سخنراني در همايش اميد و انتظار و کنفرانس مطبوعاتي هر چند که برخي صحبت‌هايي که شنيده شد دلچسب نبود، اما يک سير مشخص در اين سخنراني‌ها وجود داشت و آن ضرورت احترام اقليت به راي اکثريت بود؛ چيزي که در انتخابات سال ۱۳۸۸ از سوي طيفي خاص در کشور – که امروز متاسفانه در ظاهر خود را حامي روحاني مي‌خوانند – ناديده گرفته شد. در ادامه به بحثي اجمالي پيرامون اين سه رخداد مي‌پردازيم:

۱. سخنراني در همايش انتظار و اميد: کنايه‌هاي مستقيم به ديکتاتوري اقليت در فتنه ۸۸

« به خود من هم می‌گفتند که چرا به صحنه آمده‌ای و ثبت‌نام کرده‌ای، مگر کشور را نمی‌شناسی و نمی‌دانی مکانیزم صندوق رای چگونه است؟ ... اما شور و حضور مردم و آن سخن تاریخی رهبر که گفت صندوق رای حق‌الناس است و آنهایی که به نظام نیز علاقه ندارند برای ایران خود پای صندوق رای بیایند آنچنان فضایی در کشور ایجاد کرد که روزهای خرداد گویی خرداد دیگری است. ... ما به همه جهانیان اعلام کردیم که در کشور ما رقابت جوانمردانه خواهد بود و رو در روی هم صف نمی‌کشیم بلکه در کنار صندوق رای به صف می‌ایستیم... اقلیت حق ندارد آنچه اکثریت تصمیم گرفته مورد بی‌احترامی قرار دهد.»[۱]

اقدامات معنادار روحاني در نخستين سالگرد پيروزي// اماده انتشاراصلاح‌طلبان و فتنه گران هر چقدر هم ژست سياسي و ... بگيرند بايد بپذيرند اين حرف‌ها را رئيس جمهور کشورمان بر زبان رانده است. آن هم نه در جايي که گمان شود وي حالت محافظه‌کاري به خود گرفته است؛ بلکه درست برابر ديدگان بسياري از طرفداران خود؛ اين يعني رئيس جمهور کشورمان با صراحت چند نکته را عنوان کرده است:

اول اينکه حتي بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ که عده‌اي نظام را متهم به تقلب کردند، اين اتهام را بي پايه و اساس دانسته و نه تنها خود در انتخابات شرکت مي‌کرده بلکه اعتماد او به سلامت انتخابات در کشور و اينکه اتهام تقلب در سال ۸۸ دروغ آشکار و ظلم به نظام بوده هيچ ترديدي نداشته و به همين دليل هم نامزد انتخابات مي‌شود. او حتي در پاسخ به بسياري از افراد که به او گفته‌اند « چرا به صحنه آمده‌ای و ثبت‌نام کرده‌ای، مگر کشور را نمی‌شناسی و نمی‌دانی مکانیزم صندوق رای چگونه است؟»؛ در عمل پاسخ مي‌دهد و در انتخابات ثبت‌نام و وارد رقابت مي‌شود.

دوم اينکه حجت الاسلام روحاني سخن رهبر انقلاب درباره انتخابات را از مهم‌ترين دلايل برگزاري انتخابات پر شور در سال گذشته بر مي‌شمارند و اين ابطال توهم افرادی بود که دلايل واهي و حضور فتنه‌گران را توجيهي براي اين امر بر مي‌شماردند.

سوم اينکه؛ رئيس جمهور تاکيد مي‌کند که در سال گذشته به دنيا نشان داده شد که رقابت در کشور ما «​رقابت جوانمردانه » خواهد بود؛ بدون شک رقابت جوانمردانه هنگامي شکل مي‌گيرد که طرفين رقابت به قوانين آن رقابت احترام بگذارند و برابر داور خاضع باشند. نه اينکه تنها هنگامي که قانون به نفع آنان عمل کرد شعار قانون بدهند و در غير اين صورت يادشان برود که تا ديروز چه گفته‌اند. پس آنچه در اين رقابت مهم است اين است که بازنده رقابت، قانون را همچنان محترم بشمارد. امري که در انتخابات سال ۱۳۸۸ عملي نشد و بازندگان رقابت کشور را براي ۸ ماه دچار بحران و فتنه کردند.

چرا رئيس جمهور بر اين تاکيد دارد که انتخابات سال ۱۳۹۲ نشان داد که رقابت انتخابات در کشورما جوانمردانه بود؟ چون بازندگان اين انتخابات به راي مردم حتي پس از شکست احترام گذاشتند؛ امري که در سال ۸۸ انجام نشد؛ از اين روست که انتخابات سال ۹۲ در برابر انتخابات سال ۸۸ انتخابات و رقابتي جوانمردانه است.

چهارم اينکه دکتر روحاني از کنايه‌اي استفاده کرد که اقليت نبايد برابر خواست اکثريت بايستند؛ و اين همان امري است که در سال ۸۸ رخ داد و حال رئيس جمهور به صراحت، درس بزرگی را به فتنه‌گران مي دهد. هر چند که رسانه‌هاي زنجیره‌ای و فتنه گران تلاش کنند اين سخن رئيس جمهور را محدود به امروز کنند، اما اين سخن رئيس جمهور يک قاعده کلي است و طبيعي است وقتي او از احترام اقليت به اکثريت در اين انتخابات سخن مي‌گويد منظور همه انتخابات‌ها است.

۲. کنفرانس مطبوعاتي: رد مجدد ادعاي تقلب

« مردم در این انتخابات به نظام اعتماد کردند؛ اگر ملتی به نظام خود، صندوق رای آن و دولتش اعتماد نداشته باشد و نداند سرنوشت رای او چه می‌شود، از صبح زود در صف نمی‌ایستد و با لبخند و افتخار رای خود را به صندوق نمی‌اندازد که بعد از آن منتظر بماند که از صندوق چه کسی بیرون بیاید.»[۲]

اقدامات معنادار روحاني در نخستين سالگرد پيروزي// اماده انتشاراين جملات نيز سخنان رئيس جمهور کشورمان در کنفرانس مطبوعاتي ۲۴ خرداد است. بدون شک شنيدن اين جملات براي اصلاح طلبان تندرو و فتنه گران امري دشوار است؛ اما بايد بپذيرند که اين ها جملات دکتر حسن روحاني است. اين جملات را نيز ببينيد:

« اگر بالاترین هدف تحریم‌کنندگان آن بود که مردم را از نظام جدا کنند مردم پای صندوق‌های رای اعلام کردند که از نظام و منافع آن جدا نخواهند شد. این ملت را نمی‌توان از اهداف بلند و آرمان‌های مقدسش بازداشت.»[۳]

اين جملات روحاني تکرار همان صحبت هايي که او در همايش انتظار و اميد مطرح ساخت؛ تاکيد بر راي مردم؛ تاکيد بر عدم دلسردي مردم از نظام و تاکيد بر اينکه ملت به سازوکار انتخابات باور دارد.

اين جمله روحاني يکي از صريح‌ترين اظهارات در رد توهم تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸ است: « اگر ملتی به نظام خود، صندوق رای آن و دولتش اعتماد نداشته باشد و نداند سرنوشت رای او چه می‌شود، از صبح زود در صف نمی‌ایستد و با لبخند و افتخار رای خود را به صندوق نمی‌اندازد که بعد از آن منتظر بماند که از صندوق چه کسی بیرون بیاید».

فقط يک سوال از حاميان تقلب در انتخابات سال ۸۸ : آيا صريح‌تر از اين مي‌توان توهم تقلب در انتخابات رياست جمهوري را رد کرد؟

۳. دعوت از رقباي انتخاباتي سال گذشته: سنت نيکوي رئيس جمهور

رئيس محترم جمهور در روز سالگرد پيروزي در انتخابات رياست جمهوري در اقدامي تحسين برانگيز و ابداعي، از همه رقباي انتخاباتي سال گذشته اش که از جناح ها و جريان هاي مختلف کشور نيز بودند جهت برگزاري يک جلسه هم انديشي دعوت کرد. اين اقدام نمادين و بسيار پسنديده از سنت هاي حسنه اي بود که جاي خالي آن در ساختار گردش نخبگان و مخصوصا در سطح رياست جمهور در کشور احساس مي شد.

حجت الاسلام روحاني در ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ از همه رقباي انتخاباتي اش در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ در يک جمع صميمانه و دوستانه ميزباني کرد. البته در پاسخ به دعوت روحاني همه رقباي انتخاباتي اش اين دعوت را پذيرفتند و نشان دادند همان طور که سال گذشته نيز نشان دادند رقابت شان پايان يافته و ضمن احترام به راي مردم، به رئيس جمهورشان نيز کمک مي کنند.

اقدامات معنادار روحاني در نخستين سالگرد پيروزي// اماده انتشارمحمدباقر قاليباف، سعيد جليلي، محمدرضا عارف، حداد عادل، محسن رضايي، سيدمحمد غرضي همگي در اين نشست صميمانه حضور پيدا کردند؛ البته دکتر ولايتي به خاطر سفر خارج کشور در اين جلسه حاضر نبود. اين نشست علاوه بر حرکت بسيار نيکوي روحاني روي ديگري نيز داشت؛ پذيرش اين دعوت از سوي رقباي ديروز؛ همان ها که سال گذشته نيز در برابر راي مردم سر تسليم فرو آوردند و از منتخب آنان حمايت کردند؛ نه بيانيه عليه نظام دادند و نه پيروزي با چند دهم درصد اختلاف روحاني را علامت تقلب عنوان کردند.

آنان شکست را پذيرفتند و به دنيا « رقابت جوانمردانه » را نشان دادند. انتخاب عنوان زيباي « هميشه در کنار هم هستيم» خود گوياي همه چيز هست. روحاني نيز در اين ديدار عنوان کرد : «دولت از توان همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی دلسوز نظام برای تحقق آرمان‌های مردم و انقلاب، استفاده خواهد کرد. در اولین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری با برگزاری این نشست، بار دیگر کنار همدیگر بودیم و توانستیم همدیگر را ببینیم و اگر روزی با یکدیگر رقابت می‌کردیم، امروز در کنار هم برای ملت و اهداف ملی هستیم. ما امروز همه هدف واحدی را دنبال می‌کنیم.»[۴]

تصور کنيد اگر نامزدهاي سال گذشته نيز از بدعت غلط نامزدهاي سال ۸۸ پيروي مي‌کردند و کشور را به آشوب مي کشيدند، روحاني مي‌توانست با قاطعيت در جمع هواداران خود بايستند و انتخاباتي را که منجر به پيروزي وي شد «​ رقابت جوانمردانه» بخواند؟ آيا اگر اين نامزدها به راه باطل شکست خوردگان سال ۸۸ مي‌رفتند، روحاني مجال مي‌يافت که از آنان دعوت کند و نشست صميمانه برگزار کند؟ و ...

پس نبايد رقابت جوانمردانه سال ۹۲ را فراموش کرد، سالي که هم پيروز ميدان و هم بازنده به قانون و راي اکثريت احترام گذاشتند؛ آن هم اکثريت مطلقي با چند دهم درصد تفاوت و اين اعتماد مردم و نامزدهاي انتخابات به سلامت انتخابات در جمهوري اسلامي ايران رانشان داد.

انتهای پیام/خ ز/
مرجع : مشرق نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۴:۲۴

27 Dec 2019