۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۱۴۸۸۹
پناهندگی جمشید دانایی فر از شایعه تا واقعیت؛

لزوم تعيين وضعيت مرزبان مفقود شده

ديروز يك پایگاه خبری از ورود جمشید دانایی فر مرزبان مفقود شده ایرانی به آمریکا خبر داد.
لزوم تعيين وضعيت مرزبان مفقود شده
به گزارش جهانبین نیوز، ديروز يك پایگاه خبری از ورود جمشید دانایی فر مرزبان مفقود شده ایرانی به آمریکا خبر داد. بر اساس این گزارش، صبح روز ۲۹ می، آقای جمشید دانائی فر با یک هوپیمای نظامی به عنوان پناهنده سیاسی وارد خاک آمریکا شده است. در اين بين تصويري نيز از جمشيد دانايي فر منتشر شده كه عنوان شده اين اولين عكس بعد از پناهندگي وي است.
اين در حالي است كه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخبار منتشر شده مبنی بر پناهندگی جمشید دانایی فر را تایید نکرد. آلن ایر در پاسخ به سئوالي در خصوص صحت و سقم خبر منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر پناهنده شدن مرزبان ایرانی ربوده شده توسط جیش العدل به امریکا گفت: من هم این گزارشات در بعضی رسانه های ایرانی را خواندم اما این خبر را معتبر نمی دانم.

امروز وزیر کشور در مورد آخرین پیگیری ها و سرنخ ها از وضعیت مرزبان ربوده شده، توضیح داد: در سفری که به پاکستان داشتم با نخست وزیر، فرمانده ارتش، فرمانده اطلاعات و همچنین وزیر امور خارجه صحبت کردم و مستنداتمان را هم به آنان ارائه کردیم، آنان نیز به ما قول دادند موضوع را پیگیری و هر چه زودتر به ما جواب دهند. رحمانی‌فضلی تاکید کرد: ما همچنان از طریق مجاری دیپلماتیک پیگیر وضعیت دانایی فر هستیم.

همچنين رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور گفت: تاکنون منابع رسمی ادعای یک رسانه غیرمعتبر و ناشناس در رابطه با پناهندگی «جمشید دانایی فر» پنجمین مرزبان ربوده شده کشورمان را گزارش نکرده اند. روح الله جمعه ای روز جمعه در گفت وگو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره صحت و سقم اخبار منتشره در خصوص پناهندگی پنجمین مرزبان ایرانی ربوده اظهار داشت: منابع رسمی این خبر را گزارش نکرده اند و وزارت کشور همچنان پیگیر روشن شدن سرنوشت دانایی فر است.

رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور تصریح کرد: ما هر گونه اتفاق و رویدادی در این زمینه را متوجه دولت پاکستان می دانیم و پیگیری ها تا روشن شدن وضعیت این مرزبان ربوده شده همچنان ادامه خواهد داشت. یک مقام آگاه نیز که خواست نامش فاش نشود، در این زمینه به ایرنا گفته: جریان های معاند نظام به دنبال جریان سازی رسانه ای در موضوع گروگان ها هستند. وی تاکید کرد: انتشار اخبار ضد و نقیض رسانه ای با هدف مطرح کردن جریان های معاند نظام است.

خانواده دانايي فر خبر را تكذيب مي كنند

همچنين عمو و خواهر جمشيد دانايي فر خبر منتشر شده در اين باره را نادرست مي دانند.

محمود قرائتی(که به گفته خودش فامیلش را سال‌ها پیش تغییر داده‌است)، عموی جمشید دانایی‌فر در گفتگو با مهر اظهار داشت: روشن شدن وضعیت نامعلوم جمشید و تلاش در این راستا باید توسط دولت با جدیت بیشتری دنبال شود تا هر چه زودتر به شایعات و تهمت‌های مطرح شده پایان دهد. قرائتی در ادامه عنوان كرد: متاسفانه چند صباحی است که بسیاری از افراد سعی دارند تا از طریق رسانه‌ها، افکار عمومی را به این سمت ببرند که جمشید پناهنده شده است. وی تاکید کرد: مسئولان باید یا هر چه زودتر با روشن کردن وضعیت جمشید به این شایعات خاتمه دهند و یا اگر هنوز فرضیه‌ای به اثبات نرسیده است اجازه ندهند که این خانواده بیش از این مورد آزار و اذیت قرار گیرد.

زهرا دانایی‌فر، خواهر جمشيد دانايي فر، نيز که از نحوه اطلاع رسانی برخی رسانه‌ها و بی تفاوتی تعدادی از مسئولان گلایه‌مند است ابراز داشت: رسانه‌ها و سایت‌های خبری با انتشار اخبار بی‌محتوا و بدون پشتوانه تنها اضطراب و نگرانی خانواده به ویژه پدرمان را افزایش می‌دهند. وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نباید با دامن زدن به شایعات و اخبار ضد و نقیض بار سنگین فراق یک پدر چشم انتظار را سنگین‌تر کنند افزود: با انتشار یک خبر نادرست و یا شایعه، آبروی چندین ساله خانواده به خطر می افتد، دل همسر و فرزندش می لرزد، پدرم را گریان می‌کند و آبرویمان را به بازی می‌گیرند.

خواهر مرزبان ربوده شده ادامه داد: حالا متاسفانه شایعات دیگری به آن دامن زده می شود که تنها آبروی خانواده و غیرت جمشید و مرزبانان ایرانی را نشانه گرفته است. وی گفت: ما تا روشن شدن وضعیت کامل جمشید امیدواریم و دولت نیز باید از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نورزد چون ما تمامی مسئولان را در قبال برادرمان مسئول می دانیم.

در این راستا نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هیچ مستندات قوی دال بر شهادت و یا زنده ماندن این گروهبان وجود ندارد و لذا سرنوشت وی در حال بررسی است و در این راستا باید از دامن زدن به شایعات تا حصول نتیجه و اتمام تحقیقات خودداری کرد. سید باقر حسینی در ادامه اظهار داشت: با وجود اینکه کشور پاکستان ادعا می‌کند که هرگز مرزبانان در خاک این کشور حضور نداشته اند اما این کشور آمادگی خود را به منظور کمک به روشن شدن وضعیت مرزبان ربوده شده اعلام داشته است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: هیچ سندی معتبر و رسمی مبنی بر اینکه جمشید دانایی فر به شهادت رسیده و یا زنده است وجود ندارد لذا توجه به سایر شایعات تا دستیابی به اسناد رسمی غیر قابل اعتبار و در حد شایعه است.

ماجرا از چه قرار بود
اواسط بهمن ماه ۱۳۹۲، ۴ سرباز مرزبانی به همراه گروهبان دوم جمشید دانأیی فر طی‌ یک عملیات توسط یک سازمان تروریستی جیش العدل به اسارت گرفته شدند.

۴ اسیر ایرانی بعد از مدتی‌ آزاد شدند اما نفر پنجم(گروهبان جمشید دانائی فر) بنا بر اعلامیه رسمی‌ جیش عدل اعدام شد. اعلام خبر کشته شدن جمشید دانائی فر مورد تایید مقامات دولتی قرار نگرفته بود، حسین تقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت شورای ملی‌ اعلام کرد که قرائن و شوأهدی در دست دارند که حکایت از زنده بودن جمشید دانائی فر دارد.

سرتیپ حسین ذوالفقاری، فرمانده ستاد مرزبانی نیروی انتظامی نیز در اظهاراتی مشابه با اذعان به غافلگیر شدن نیرو‌های نظامی به زنده بودن جمشید دانائی تصریح کرده است. در مقابل برخی‌ از مقامات امنیتی نیز معتقدند هیچ دلیل و مدرکی‌ مبنی بر زنده بودن گروهبان موصوف وجود ندارد. همچنين سخنگوی گروهک جیش العدل، در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت دانایی فر گفته بود: موضوع گروهبان جمشید دانایی فر در شورای مرکزی جیش العدل مطرح می باشد و به دلایل امنیتی نمی‌تواند بدان پاسخ بگوید.

به نظر می رسد با توجه به اتفاقات پیش آمده ضرورت دارد تا هر چه سریع تر وضعیت سرباز مفقود شده مشخص شود تا هم خانواده وی از دل نگرانی رهایی یابند و هم هر از گاهی نتوانند با انتشار خبری فضای کشور را مغشوش کنند.
مرجع : الف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۴۵:۵۵

8 Feb 2020