۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۱۴۸۱۵
گزارش/ یک بام و دو هوای وزارت بهداشت در اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت؛

سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران همچنان ادامه دارد/ تداوم انجام رایگان عقیم‌سازی زنان و مردان

با وجود اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید بر توقف سیاست‌های کنترل جمعیت داشته‌اند و دستگاه‌های دولتی را موظف کرده‌اند که از پول بیت المال صرف توقف نسل نکنند، گزارش های جمع آوری شده نشان از تدوام اجرای این سیاست‌ها دارد.
سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران همچنان ادامه دارد/ تداوم انجام رایگان عقیم‌سازی زنان و مردان
به گزارش جهانبین؛ با این که مقام معظم رهبری بارها تاکید بر توقف سیاست های کنترل جمعیت داشته اند و دستگاه های دولتی را موظف کرده اند که از پول بیت المال صرف توقف نسل نکنند، گزارشات جمع آوری شده نشان از تدوام اجرای این سیاست ها دارد.

مقام معظم رهبری بارها و در مقاطع مختلف بر توقف سیاست های کنترلی تاکید کرده اند و با عبارت هایی چون «اول کاری که می‌کنید این مسائل کنترلی را حذف کنید( ۱۹ اردیبهشت ۹۲) و «در این سیاست تمدید نسل حتما بایستی تجدیدنظر شود و کار درستی باید انجام بگیرد(سوم مرداد ۹۱) لزوم توقف این سیاست ها را یادآور شده اند.

اما گزارش های مستند که با اعزام گروه های پزشکی به ۱۱ استان کشور جمع آوری شده، نشان می دهد که همچنان در کشور سیاست های کنترلی تداوم دارد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی این گزارش مستند را این طور منتشر می کند:

- با بررسی اجمالی گزارشات به دست آمده از کلیه مراکز بهداشتی استان‌های کشور، و با توجه به اهمیت سیاست‌های افزایش جمعیت و تاکید بر این مسئله در شرایط کنونی کشور، متاسفانه اقدام جدی جهت حذف موارد کنترل جمعیت صورت نگرفته است. مسئولین علت آن را وجود قانون تنظیم خانواده سال ۱۳۷۲ و ضرورت اجرای قانون توسط دستگاه‌ها اعلام می‌کنند.

- گزارشات و آمارهای موجود نشان می‌دهد که در بسیاری از مراکز روش‌های دائمی توبکتومی و وازکتومی (بستن لوله و عقیم‌سازی) باز هم به نام سلامت باروری مردان ادامه دارد و متاسفانه هنوز وازکتومی و توبکتومی و البته به میزان بیشتر توبکتومی انجام می‌گیرد (بدون بررسی شرایط انجام آن، و ضرر احتمالی) در حالی که عوارض این عمل برای زنان بسیار شدیدتر است.

لازم به ذکر است که مشخص نیست کمیته پزشکی ۳ نفره برای عمل وازکتومی (بستن لوله در مردان) و توبکتومی (بستن لوله در زنان) با چه دستورالعمل اجرایی کار را به انجام می‌رساند به طوری که در شهرستان تبریز در سال ۹۱ به میزان ۵۱۶ نفر زن تحت عمل عقیم‌سازی و ۶۰۲ نفر مرد تحت عمل عقیم‌سازی قرار می‌گیرند.

- همان طور که می‌دانید عمل سزارین در شرایط کنونی جامعه، خود نوعی روش برای کنترل جمعیت و محدود کردن تعداد فرزندان است زیرا حداکثر امکان بارداری برای هر زن در این روش بین (۲ تا ۳) فرزند می‌باشد.

در کشور ایران میزان سزارین به ۶۰ درصد و در مناطق مرفه شهری به بالای ۸۰ درصد رسیده است آنچنان که در گزارشات واصله از مراکز بهداشتی نیز دیده می‌شود میزان سزارین نسبت به زایمان طبیعی از رقم بالایی برخوردار است به طور مثال در رودبار از هر ۱۰ زایمان، ۸ زایمان به شکل سزارین و ۲ زایمان به طور طبیعی انجام می‌گیرد و طبق گزارشات واصله، مردم به علت تشویق و توصیه پزشکان متخصص به زایمان غیرطبیعی (عمل سزارین) ‌تمایل بیشتری دارند.

- در کلیه مراکز استفاده از اقلام تنظیم خانواده، قرص پس از کاندوم در رتبه دوم قرار گرفته و کلیه اقلام به طور رایگان تحویل داده می‌شود. استفاده از قرص اورژانس یعنی سقط در هفته اول لقاح از درصد بالایی برخوردار است به طوری که در همدان در سال ۹۰ استفاده از این روش را ۱۰۸ مورد اعلام نموده است.

-پیگیری فعالانه بهورز در مراکز بهداشتی برای کنترل رشد جمعیت به شکل تلفنی و حضوری (درب منزل) هنوز اتفاق می‌افتد.

-توزیع آمپول سه ماهه و یک ماهه که روش قطعی‌تری برای کنترل جمعیت است در سال ۹۱ به نسبت سال ۹۰ افزایش یافته است. در حالی که برخی اقلام کم اثرتر که با حذف آن عامل، بارداری ممکن می‌شود به دلیل کمبود بودجه کمتر ارائه می‌شود.

- طبق گزارشات موجود در اکثر مراکز پوسترها با مضامین کاهش جمعیت جمع‌آوری شده ولی برخی نیز وجود اقلام تبلیغاتی را به دلیل آموزش تنظیم خانواده عنوان کرده‌اند اما متاسفانه برای تشویق به باروری و افزایش جمعیت اقدامی صورت نگرفته است و حتی در مشاوره‌ها برای موارد کنترل قطعی تشویق بیشتری شده است.

- شاید بارداری ناخواسته اعلام شده در گزارشات به علت استفاده از روش طبیعی در بین افراد باشد. از آنجایی که در استفاده از روش طبیعی جلوگیری از بارداری تا میزان ۸۲ درصد موفق است و برای ۱۸ درصد باقی مانده که ممکن است بارداری ناخواسته اتفاق افتد می‌باید روش مناسبی در صورت نیاز و درخواست زوجین اندیشیده شود و به نام پیشگیری از بارداری ناخواسته به توزیع اقلام کنترل جمعیت اقدام نگردد. زیرا طبق تاریخچه تنظیم خانواده در ایران، هر زمان و با هر نامی مانند کنترل تنظیم فاصله‌گذاری بین موالید فرزند خواسته و ... امکان توزیع و ترویج روش‌های تنظیم خانواده فراهم گردد کاهش رشد جمعیت باز هم به شدت ادامه خواهد داشت.
مرجع : خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۴۵:۳۱

1 Jan 2020