۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۱۴۲۶۲

رجب ماه خدا و ماه بخشش گناهان

هفتمین ماه از سال هجری قمری رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به فراموشی سپرد.
رجب ماه خدا و ماه بخشش گناهان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله :" رجب را «صب» می‌گویند، زیرا که رحمت خدا در این ماه شریف بر امت من بسیار ریخته می‌شود"
ماه رجب، به دلیل برخورداری از مزایای گوناگون و توجه به ابعاد معنوی آن، نام‏های دیگری نیز دارد؛ نام‏هایی مثل:
«ماه آمرزش خواهی (شهرُ الاستغفار)؛
ماه تک (رَجَبُ الفَرد) به دلیل تنها واقع شدن و جدا شدن آن از سایر ماه‏های حرام؛
سرشار (رَجَبُ الاَصَبّ) به دلیل نزول سرشار رحمت الهی؛
ماه امیرمؤمنان (شهرُ امیرِالمؤمنین)،
امیرالمومنین در حدیثی این ماه را ماه خود معرفی کرده اند:
رجب، ماه منست و شعبان ماه رسول خداست و ماه رمضان، ماه خدای تعالی.
ریسمان الهی و اَصَمْ یعنی برخوردار از فضیلت‏های بسیار. »
ماه رجب ماه همه ی خوبیهاست، ماه بعثت رسول خدا(ص) و میلاد مبارک "امیرالمؤمنین (ع) " و تولد خجسته ی " امام محمد باقر" یعنی آغازی بر اسلام و تولد جانشین و خلیفه پیامبر اسلام و تولد باب علم نبوی و شکافنده علوم اسلامی حضرت باقرالعلوم(ع).
یاد و نام پیشوایان شهید این ماه، حضرت امام موسی کاظم (ع) و امام هادی (ع) و نیز پیام‏ آور کربلا، زینب کبری (س) گرما‏ بخش دل‏های مؤمنان است و نیمه رجب هم، پذیرای معتکفان کوی دوست خواهد بود و شاهدِ خلوتِ مشتاقان.
هرگاه ماه رجب می‌آمد، رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) مسلمانان را دور خود جمع می‌كرد و میان آنها می‌ایستاد. آن‌گاه خطبه می‌خواند، حمد و ثنای الهی را به جای می‌آورد و صلوات بر انبیای گذشته می‌فرستاد و می‌فرمود:
ای مسلمانان، ماه بسیار بزرگ و بابركتی بر شما سایه انداخته است ـ یعنی ماه رجب ـ و آن ماهی است كه در آن، رحمت خدا بر كسی كه خدا را عبادت كند، فرو می‌ریزد؛ بدان شرط كه مشرك و بدعت‌گزار نباشد. آگاه باشید كه در ماه رجب، شبی است كه هر كه خواب را در آن، بر خود حرام كند و به عبادت خدا بپردازد، خدا بدنش را بر آتش حرام می‌كند و هفتاد هزار ملك با او مصافحه می‌كنند و برایش تا رجب بعد آمرزش می‌طلبد.
ماه رجب طبق احادیث و روایات مقدمه ماه مبارک شعبان و شعبان مقدمه ماه مبارک رمضان است.
روزه داری دراین ماه ، مورد تأكید قرار گرفته و پاداش فراوانی برای روزه داران به خصوص در روزهای اول، وسط و آخر ماه وعده داده شده است.
ماه مبارک رجب از ماه های حرامی است که در آن جنگ و جهاد حرام می شود(مگر در شرایط خاص) و آرامش اجتماعی و معنوی حاکم می شود.
از مشهورترین ماه‏ هاست و از اوقات ارزنده برای دعاست . در ایام جاهلیت ، این ماه به طوری معروف بوده است که آنان برای به دست آوردن حوایج‏ خود منتظر رسیدن آن بوده‏ اند و طبق احادیث و روایات روز نیمه ماه رجب از بهترین روزها برای دعاست .
یادداشت:سجاد صالحی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۰۱:۰۸

26 Dec 2019