کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رجب ماه خدا و ماه بخشش گناهان

15 ارديبهشت 1393 ساعت 13:26

هفتمین ماه از سال هجری قمری رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به فراموشی سپرد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله :" رجب را «صب» می‌گویند، زیرا که رحمت خدا در این ماه شریف بر امت من بسیار ریخته می‌شود"
ماه رجب، به دلیل برخورداری از مزایای گوناگون و توجه به ابعاد معنوی آن، نام‏های دیگری نیز دارد؛ نام‏هایی مثل:
«ماه آمرزش خواهی (شهرُ الاستغفار)؛
ماه تک (رَجَبُ الفَرد) به دلیل تنها واقع شدن و جدا شدن آن از سایر ماه‏های حرام؛
سرشار (رَجَبُ الاَصَبّ) به دلیل نزول سرشار رحمت الهی؛
ماه امیرمؤمنان (شهرُ امیرِالمؤمنین)،
امیرالمومنین در حدیثی این ماه را ماه خود معرفی کرده اند:
رجب، ماه منست و شعبان ماه رسول خداست و ماه رمضان، ماه خدای تعالی.
ریسمان الهی و اَصَمْ یعنی برخوردار از فضیلت‏های بسیار. »
ماه رجب ماه همه ی خوبیهاست، ماه بعثت رسول خدا(ص) و میلاد مبارک "امیرالمؤمنین (ع) " و تولد خجسته ی " امام محمد باقر" یعنی آغازی بر اسلام و تولد جانشین و خلیفه پیامبر اسلام و تولد باب علم نبوی و شکافنده علوم اسلامی حضرت باقرالعلوم(ع).
یاد و نام پیشوایان شهید این ماه، حضرت امام موسی کاظم (ع) و امام هادی (ع) و نیز پیام‏ آور کربلا، زینب کبری (س) گرما‏ بخش دل‏های مؤمنان است و نیمه رجب هم، پذیرای معتکفان کوی دوست خواهد بود و شاهدِ خلوتِ مشتاقان.
هرگاه ماه رجب می‌آمد، رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) مسلمانان را دور خود جمع می‌كرد و میان آنها می‌ایستاد. آن‌گاه خطبه می‌خواند، حمد و ثنای الهی را به جای می‌آورد و صلوات بر انبیای گذشته می‌فرستاد و می‌فرمود:
ای مسلمانان، ماه بسیار بزرگ و بابركتی بر شما سایه انداخته است ـ یعنی ماه رجب ـ و آن ماهی است كه در آن، رحمت خدا بر كسی كه خدا را عبادت كند، فرو می‌ریزد؛ بدان شرط كه مشرك و بدعت‌گزار نباشد. آگاه باشید كه در ماه رجب، شبی است كه هر كه خواب را در آن، بر خود حرام كند و به عبادت خدا بپردازد، خدا بدنش را بر آتش حرام می‌كند و هفتاد هزار ملك با او مصافحه می‌كنند و برایش تا رجب بعد آمرزش می‌طلبد.
ماه رجب طبق احادیث و روایات مقدمه ماه مبارک شعبان و شعبان مقدمه ماه مبارک رمضان است.
روزه داری دراین ماه ، مورد تأكید قرار گرفته و پاداش فراوانی برای روزه داران به خصوص در روزهای اول، وسط و آخر ماه وعده داده شده است.
ماه مبارک رجب از ماه های حرامی است که در آن جنگ و جهاد حرام می شود(مگر در شرایط خاص) و آرامش اجتماعی و معنوی حاکم می شود.
از مشهورترین ماه‏ هاست و از اوقات ارزنده برای دعاست . در ایام جاهلیت ، این ماه به طوری معروف بوده است که آنان برای به دست آوردن حوایج‏ خود منتظر رسیدن آن بوده‏ اند و طبق احادیث و روایات روز نیمه ماه رجب از بهترین روزها برای دعاست .
یادداشت:سجاد صالحی


کد مطلب: 14262

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/14262/رجب-ماه-خدا-بخشش-گناهان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir