۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۱۲۸۸۶

مفهوم اقتصاد مقاومتی

باید مراقب باشیم در راه رسیدن به اقتصاد پویا در دام اقتصاد بسته و خود محور نیفتیم.
مفهوم اقتصاد مقاومتی
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ایران خبر؛ اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه هاي فشار یا در شرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش براي کنترل و بي اثر کردن و در شرايط آرماني تبديل چنين فشارهايي به فرصت، که قطعا باور و مشارکت همگاني و اعمال مديريت هاي عقلايي و مدبرانه پيش شرط و الزام چنين موضوعي است.

اقتصاد مقاومتي کاهش وابستگي ها و تاکيد روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است. و صد البته منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.

بنابراین باید مراقب باشیم در راه رسیدن به اقتصاد پویا در دام اقتصاد بسته و خود محور نیفتیم در واقع هدف در اقتصاد مقاومتی آن است که بر فشارها و ضربه‌های اقتصادی از سوی نیروهای متخاصم که سد راه پیشرفت جامعه است، غلبه کنیم.

اقتصاد مقاومتی تلفیقی از «مقاوم سازی»، «آسیب زدایی»، «خلل گیری»، ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصاد و «هجمه شناسی»، «آفند شناسی»، «پدافند شناسی» و دفاعی در برابر هجمه ی دشمنان است و اقتصادی الگو و پویاست. این رویکرد چشم‌اندازی کلان به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارد و یک اقدام بلندمدت را شامل می‌شود.

اقتصاد مقاومتی، رویکردی ایجابی و دوراندیشانه دارد. در این رویکرد، ما در پی «اقتصاد ایده‌آلی» هستیم که هم اسلامی باشد و هم ما را به جایگاه اقتصاد اول منطقه برساند؛ اقتصادی که برای جهان اسلام الهام‌بخش و کارآمد بوده و زمینه‌ساز تشکیل «تمدن بزرگ اسلامی» باشد.

بدین معنا اساساً در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،‌ یکی از مؤلفه‌های مهم الگو می‌باید متضمن مقاومت و تحقق آن باشد. در این مقوله است که اقتصاد مقاومتی مشتمل بر اقتصاد کارآفرینی و ریسک‌پذیری و نوآوری می‌شود. برخی اقتصاد مقاومتی را همان ریاضت اقتصادی می‌دانند؛ ولی این دو با هم متفاوت است.

در اقتصاد مقاومتی محدودیت منابع وجود ندارد، اما استفاده بهینه از منابع موجود باید طی یک برنامه زمان‌بندی شده صورت گیرد این در صورتی است که در ریاضت اقتصادی با محدویت منابع و سرمایه روبه‌رو هستیم و به ناچار باید سهمیه‌بندی کنیم و با کم مصرف کردن با محدودیت‌های موجود مقابله کنیم.

ریاضت اقتصادی که توسط برخی از دولت‌ها انجام می‌گیرد، گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد، چیزی که کشورهای غربی گریبان‌گیر آن هستند.

هدف از طرح ریاضت اقتصادی بازپس گرفتن اعتماد از دست رفته، بهبود وضعیت مالی کشورها و توانمندکردن کشورها برای بازیابی طولانی مدت است. در این صورت این دو با هم تفاوت زیادی است چون اقتصاد مقاومتی تبلور اقتصاد در مقابل تحریم‌ها و فشارهای خارجی و شکوفایی اقتصاد ملی است که در نتیجه آن رشد تولید داخلی اقتصاد بومی را به ارمغان می‌آورد و برعکس ریاضت اقتصادی با خودکفایی و استقلال اقتصادی همراه است.

عاطفه نادعلی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۴:۳۶

28 Dec 2019