۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۲۷۵۸
وکیل دادگستری:

هيچ كس نمي تواند اعمال حق خويش را وسيله تجاوز به منافع عمومي قرار دهد

طبق اصل 40 قانون اساسی هيچ كس نمي تواند اعمال حق خويش را وسيله اضرار به غير يا تجاوز به منافع عمومي قرار دهد و پروژه‌های بهشت آباد و گلاب مخالف این اصل است.
هيچ كس نمي تواند اعمال حق خويش را وسيله تجاوز به منافع عمومي قرار دهد
به گزارش جهانبین نیوز، دکتر سپهری در همایش بام ایران در حسرت آب به بررسی حقوقی پروژه‌های انتقال آب این استان پرداخت و گفت: طبق اصل 45 قانون اساسی، انفال و ثروتهاي عمومي از قبيل زمينهاي موات يا رهاشده، معادن، درياها، درياچه‌ها، رودخانه ها و ساير آبهاي عمومي، كوهها، دره ها، جنگلها، نيزارها، بيشه هاي طبيعي ، مراتعي كه حريم نيست ، ارث بدون وارث ، و اموال مجهول المالك و اموال عمومي كه از غاصبين مسترد مي شود، در اختيار حكومت اسلامي است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نمايد و تفصيل و ترتيب استفاده از هر يك را قانون معين مي كند.

وی افزود: برهمین اساس آب جزو انفال است و تمام افراد جامعه به نحو گسترده می‎توانند از آن استفاده کنند مشروط به اینکه مصلحت عامه رعایت شود.

سپهری با بیان اینکه ۶۰ درصد مردم استان در مناطقی مستقر هستند که با تونل گلاب و بهشت آباد در ارتباطند، گفت: با اجرای این دو پروژه حیات این درصد از مردم به خطر می افتد و پتانسیل های موجود از جمله کشاورزی، صنعتو توسعه شهری  و روستایی نیز نابود می‎شود.

وکیل دادگستری شهرکرد با اشاره به اصل 40 قانون اساسی، تصریح کرد: طبق این اصل هيچ كس نمي تواند اعمال حق خويش را وسيله اضرار به غير يا تجاوز به منافع عمومي قرار دهد و استان همجوار باید به این اصل به نحو جدی توجه داشته باشد چراکه حتی اگر حق آن‌ها هم باشد به دلیل خسارت وارد کردن به دیگران نمی‎توانند طبق قانون از آن بهره‎‌مند شوند.

سپهری خاطرنشان کرد: همچنین طبق اصل 50 قانون اساسی هرگونه فعالیت اقتصادی و غیراقتصادی که موجب تخریب محیط زیست شود ممنوع است و باید از انجام آن پرهیز کرد.

وی افزود: نابود شدن پوشش گیاهی و دارویی منطقه، خشک شدن مستقیم و غیرمستقیم تالاب‎ها و شور شدن آب مخزن سد از جمله این اثرات سوء پروژه‌های بهشت آباد و گلاب است.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۱۶:۲۳

18 Jan 2020