کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وکیل دادگستری:

هيچ كس نمي تواند اعمال حق خويش را وسيله تجاوز به منافع عمومي قرار دهد

3 اسفند 1392 ساعت 11:37

طبق اصل 40 قانون اساسی هيچ كس نمي تواند اعمال حق خويش را وسيله اضرار به غير يا تجاوز به منافع عمومي قرار دهد و پروژه‌های بهشت آباد و گلاب مخالف این اصل است.


به گزارش جهانبین نیوز، دکتر سپهری در همایش بام ایران در حسرت آب به بررسی حقوقی پروژه‌های انتقال آب این استان پرداخت و گفت: طبق اصل 45 قانون اساسی، انفال و ثروتهاي عمومي از قبيل زمينهاي موات يا رهاشده، معادن، درياها، درياچه‌ها، رودخانه ها و ساير آبهاي عمومي، كوهها، دره ها، جنگلها، نيزارها، بيشه هاي طبيعي ، مراتعي كه حريم نيست ، ارث بدون وارث ، و اموال مجهول المالك و اموال عمومي كه از غاصبين مسترد مي شود، در اختيار حكومت اسلامي است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نمايد و تفصيل و ترتيب استفاده از هر يك را قانون معين مي كند.

وی افزود: برهمین اساس آب جزو انفال است و تمام افراد جامعه به نحو گسترده می‎توانند از آن استفاده کنند مشروط به اینکه مصلحت عامه رعایت شود.

سپهری با بیان اینکه ۶۰ درصد مردم استان در مناطقی مستقر هستند که با تونل گلاب و بهشت آباد در ارتباطند، گفت: با اجرای این دو پروژه حیات این درصد از مردم به خطر می افتد و پتانسیل های موجود از جمله کشاورزی، صنعتو توسعه شهری  و روستایی نیز نابود می‎شود.

وکیل دادگستری شهرکرد با اشاره به اصل 40 قانون اساسی، تصریح کرد: طبق این اصل هيچ كس نمي تواند اعمال حق خويش را وسيله اضرار به غير يا تجاوز به منافع عمومي قرار دهد و استان همجوار باید به این اصل به نحو جدی توجه داشته باشد چراکه حتی اگر حق آن‌ها هم باشد به دلیل خسارت وارد کردن به دیگران نمی‎توانند طبق قانون از آن بهره‎‌مند شوند.

سپهری خاطرنشان کرد: همچنین طبق اصل 50 قانون اساسی هرگونه فعالیت اقتصادی و غیراقتصادی که موجب تخریب محیط زیست شود ممنوع است و باید از انجام آن پرهیز کرد.

وی افزود: نابود شدن پوشش گیاهی و دارویی منطقه، خشک شدن مستقیم و غیرمستقیم تالاب‎ها و شور شدن آب مخزن سد از جمله این اثرات سوء پروژه‌های بهشت آباد و گلاب است.

انتهای پیام/خ ز/


کد مطلب: 12758

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/12758/هيچ-كس-نمي-تواند-اعمال-حق-خويش-وسيله-تجاوز-منافع-عمومي-قرار-دهد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir