۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۱۲۱۰۴
استاد حوزه و دانشگاه:

بالا بردن سعه صدر سیاسی جامعه در اجرای امر به معروف و نهی از منکرضروری است

در جامعه نبوی و جعفری باید از سیره ائمه(ع) و روش های عملی احسن استفاده شود و اگر قرار باشد با خشونت و جو ناآرام امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد قطعاً مورد قبول اسلام و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نخواهد بود.
بالا بردن سعه صدر سیاسی جامعه در اجرای امر به معروف و نهی از منکرضروری است
 به گزارش جهانبین نیوز استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با مشکات برین بام ایران در رابطه نحوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، اظهار داشت: علم و اخلاق بهترین روش امر به معروف و نهی از منکر است که در دنیای امروز به عنوان قدرت جهانی به عرصه ظهور رسیده است به طوری که می توان گفت مهم‏ترين ويژگى رسول خدا صلى الله عليه وآله اخلاق برتر اوست كه در قرآن نيز بدان اشاره شده است: «به راستى كه تو داراى اخلاق عظيم هستى».

وی افزود: قرآن با تمجيد از نرم‏ خويى رسول خدا صلى الله عليه وآله، تأكيد مى‏كند كه اگر ايشان تندخو بودند، مردم از اطرافش پراكنده مى‏شدند.

دکتر الهام شریفی ادامه داد: هرکس در علم و اخلاق حرف اول را بزند قدرت برتری دارد و کسانی که در عرصه علم آموزی قرار می گیرند باید به مسائل اخلاقی، تعهد به کار و مسئولیت پذیری توجه کنند.

کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: از آنجا كه وظيفه اصلي پيامبر طبق آيات قرآنی تربيت است بايد ديد در اين راه از امر به معروف و نهي از منكر چگونه استفاده نموده اند و سیره ایشان چگونه بوده است. آنچه را كه به جرأت مي‌توان ادعا كرد اين است كه در سيره پيامبر بيشترين و مهمترين کارکرد تربيتي را «امر به معروف و نهي از منكر» داشته است و پيامبر هم در مراحل مختلف از روش و شيوه‌هاي امر به معروف و نهي از منكر براي تربيت انسان‌ها استفاده می نمودند.

وی از میان چند مورد از سيره ائمه(ع) در اجراي امر به معروف و نهي از منكر به داستان  بن ابي العوجاء در زمام امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: ابي العوجا ملحدی که بدون ترس، در مراكز مقدس مسلمانان حاضر می شد و به اظهار عقايد خود مي‌پرداخت. گفت‌وگوهاي او با امام صادق(ع) و شاگردان ايشان، شيوه استدلال جعفر بن محمد(ع) را با كساني كه به آفريدگار اعتقاد نداشتند، نشان مي‌دهد که امام(ع) با سعه صدر به شنیدن حرفهای آنها پرداخته و بعد از پایان بحث ها از مواضع ارزشی خود پایین نمی آمدند و با آوردن نمونه‌هاي تجربي و تمثيلي و نيز ارائه استدلال منطقي به پاسخ می پرداختند. اين شيوه، "ابن ابي العوجا" را به تمجيد از امام واداشت و او به عقل و متانت و سخنان معجزه‌آساي آن حضرت اعتراف كرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هر چقدر سعه صدر سیاسی، اخلاقی و اجتماعی جامعه بالا رود به همان اندازه روش های عملی امربه معوف و نهی از منکر در جامعه زیاد خواهد شد که در این بین، طبق فرمایشات رهبر کبیر انقلاب اسلامی به کرسی های آزاد اندیشی که تولید علم و امر به معروف و نهی از منکر است می توان اشار کرد.
مرجع : مشکات برین بام ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۵۱:۱۰

3 Jan 2020