۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۱۱۰۴۵
عواقب اعمال تحريم‌هاي جديد كاخ سفيد عليه ايران از زبان نمایندگان ملت:

امريكا بازنده نهايي توافق ژنو

تصويب تحريم‌هاي جديد از سوي ايالات متحده عليه پنج شركت ايراني، در حالي صورت گرفت كه طرف‌هاي مذاكره با جمهوري اسلامي در جريان مذاكرات ژنو كه منجر به امضاي توافقنامه‌اي براي حل مسائل موجود در پرونده هسته‌اي ايران شد، بر اين موضوع به تفاهم مشترك رسيده بودند كه در طول شش ماه اجراي گام نخست اين توافقنامه، هيچ تحريم تازه‌اي عليه جمهوري اسلامي ايران به تصويب نرسد.
امريكا بازنده نهايي توافق ژنو
به گزارش جهان بین، تصويب تحريم‌هاي جديد از سوي ايالات متحده عليه پنج شركت ايراني، در حالي صورت گرفت كه طرف‌هاي مذاكره با جمهوري اسلامي در جريان مذاكرات ژنو كه منجر به امضاي توافقنامه‌اي براي حل مسائل موجود در پرونده هسته‌اي ايران شد، بر اين موضوع به تفاهم مشترك رسيده بودند كه در طول شش ماه اجراي گام نخست اين توافقنامه، هيچ تحريم تازه‌اي عليه جمهوري اسلامي ايران به تصويب نرسد.

اين موضوعي بود كه بر‌خلاف ساير بندهاي توافق ژنو كه براي افكار عمومي كمي نامشخص و غيرقابل درك بود، همه طرف‌ها بر آن تأكيد داشتند و آن را به عنوان امتياز ويژه‌اي از سوي غرب به ايران مي‌دانستند، اما زمان بسيار كوتاهي پس از امضاي اين توافقنامه و در حالي كه رسانه‌هاي داخلي و ديگر رسانه‌هاي جهان آن را تحولي بزرگ در عرصه ديپلماسي ايران و غرب مي‌دانستند،
به يكباره تصويب تحريم‌هاي جديدي از سوي ايالات متحده، اجراي بندهاي اين توافقنامه را از سوي ايران به محاق برد. همزمان با اعلام رسمي قرارگيري نام چند شركت و فرد ايراني در ليست تحريم‌هاي جديد امريكا، گروه كارشناسي جمهوري اسلامي كه در وين مشغول مذاكره با طرف‌هاي غربي بر سر اجراي توافقنامه ژنو بودند، با اعتراض دست از مذاكره كشيدند و به كشور بازگشتند.

علاوه بر اين در داخل نيز بسياري از نمايندگان مجلس و كارشناسان مسائل بين‌الملل خواستار دقت نظر مذاكره‌كنندگان هسته‌اي در خصوص اين رفتار امريكا شدند. دقت نظري كه در آن پيشنهاداتي نيز براي لغو قرارداد ژنو و بازگشت به روند هسته‌اي پيش از مذاكرات بود. اما در برابر اين اقدام امريكا چه بايد كرد؟

در ادامه پاسخ اين سؤال و سؤالاتي از قبيل را از زبان آقايان فؤاد ايزدي، كارشناس ارشد مسائل بين‌الملل، محمد حسن آصفري و منصور حقيقت‌پور از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس می شنوید:


تحريم‌هاي جديد مخالف روح توافق ژنو است

فؤاد ايزدي در همين ارتباط معتقد است كه تصويب تحريم‌هاي جديد عليه جمهوري اسلامي در تضاد با روح توافقنامه ژنو است و دو طرف بهتر است همچنان با حسن نيت به رفتار خود در اجراي
مفاد توافقنامه ادامه دهند.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل همچنين در ادامه اضافه مي‌كند: رفتارهاي ايالات متحده پس از توافق ژنو كاملاً برخلاف مفاد اين توافقنامه است و نه تنها در حوزه تحريم‌ها برخلاف اين روند عمل كردند، بلكه مدام جمهوري اسلامي را نيز تهديد نظامي كرده‌اند. اين در حالي است كه دو طرف بر اساس بندهاي ذكر شده در اين توافقنامه بايد بر اساس حسن نيت، همكاري با يكديگر را ادامه دهند.

وي در ادامه با اشاره به اين موضوع كه فشار و تحريم، هيچ‌گاه نتوانسته مردم ايران را زمينگير كند، افزود: رفتار ايالات متحده نشان مي‌دهد كه آنها فقط از مسير فشار و تهديد به مردم و انقلاب به دنبال نتيجه‌گيري هستند و هيچ اعتقادي به گفت‌وگو و تعامل ندارند.

ايزدي سپس انتقادي نيز از تيم گفت‌وگو كننده هسته‌اي كرد و گفت: امريكايي‌ها پس از اين تحريم‌ها ادعا كردند كه مسئولان ايراني از اين موضوع مطلع بوده‌اند. حال اين سؤال مطرح است كه چرا در اين خصوص هيچ اطلاعي را رسانه‌اي نكرده‌اند.

وي همچنين به ترجمه اشتباه متن توافقنامه توسط وزارت خارجه اشاره كرد و افزود: متأسفانه در متن توافقنامه غربي‌ها فقط از حذف تحريم‌هاي هسته‌اي پس از
حصول توافق نهايي خبر داده‌اند، اين در حالي است كه آنها مي‌توانند با بهانه تازه‌تري همچون تروريسم و حقوق بشر اين تحريم‌ها را ادامه دهند.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين موضوع صحيح است كه كاخ سفيد تحت فشار جمهوريخواهان مجبور به تصويب تحريم‌ها تازه شده و شخص اوباما ميلي به اعمال اين تحريم‌ها نداشته است، عنوان كرد: اين يك تحليل ضعيف است و با واقعيت همخواني ندارد. متأسفانه رسانه‌هاي داخلي در پوشش اخبار ايران كه در ايالات متحده اتفاق مي‌افتد، بسيار ضعيف عمل مي‌كنند و اطلاعات درستي در اين خصوص ارائه نمي‌دهند. روز گذشته بود كه آقاي ديويد كُهِن، مسئول تحريم‌هاي جمهوري اسلامي در وزارت دارايي به كميسيون بانكداري كنگره رفته و به صراحت عنوان كرده كه وضع اقتصادي ايران پس از اين توافقنامه هيچ تغييري نخواهد كرد.

ايزدي در پايان در خصوص اين موضوع كه آيا با تمام اين شرايط، ايران مي‌تواند اجراي توافق ژنو را ملغي كند يا خير، گفت: به عقيده من ملغي كردن اين توافقنامه هزينه زيادي براي كشور خواهد داشت و امروز مذاكره‌كنندگان هسته‌اي بايد پاسخ بدهند كه چرا تصويري غيرواقعي از توافق ژنو ارائه كرده‌اند؟


ايران حسن نيت خود را نشان داد


محمد حسن آصفري از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در خصوص تصويب
تحريم‌هاي تازه عليه جمهوري اسلامي پس از توافق ژنو عنوان كرد: ما از ايالات متحده به جز اين رفتار، انتظاري نداشتيم و مرور عملكرد اين دولت نشان مي‌دهد كه رويكرد آنها تنها فريب و نفاق و دروغ است و قطعا بازنده نهايي در نزد افكار عمومي ايالات متحده است كه حتي به توافقي كه امضايش پاي آن است، عمل نمي‌كند.

وي در ادامه عنوان كرد: جمهوري اسلامي با شركت در مذاكرات ژنو نشان داد كه به دنبال گفت‌وگو و اعتماد‌سازي است و حالا با پيمان شكني ايالات متحده به خوبي مشخص شده كه چه كسي نمي‌خواهد مذاكرات به نتيجه برسد؟

اين نماينده مجلس با ابراز تاسف براي مردم امريكا به دليل حكومت چنين دولتي بر آنان گفت: واقعا جاي تأسف است كه امريكا به جاي پيگيري حقوق مردمش به دنبال تحقق منافع رژيم صهيونيستي است.

آصفري در خصوص واكنش ايران به پيمان شكني ايالات متحده اظهار كرد: ‌ما در جريان اين توافق چيزي از دست نداديم. ما تنها به دنبال اعتماد‌سازي بوديم و قطعا اگر اين روند ادامه پيدا كند، اجازه نخواهيم داد كه تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور ادامه پيدا كند و قبل از شش ماه فعاليت‌هاي خود را كه در چارچوب NPT است، از سر خواهيم گرفت.

وي به بررسي اين موضوع در اولين جلسه كميسيون امنيت ملي مجلس اشاره كرد و افزود:‌قطعا اگر اين روند
ادامه پيدا كند، ما اجازه ادامه پيدا كردن توافق ژنو را نخواهيم داد و نمي‌گذاريم كه عزت مردم ايران خدشه‌دار شود.


امريكا ديوار بي‌اعتمادي را بالاتر برد

منصور حقيقت‌پور، ديگر عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز در خصوص وضع تحريم‌هاي جديد امريكا عليه جمهوري اسلامي گفت: ‌اين موضوع قطعاً در تضاد با مذاكرات و توافق ژنو است و امريكا با اين رفتار نشان داد كه نمي‌توان به اين دولت اعتماد كرد و در حقيقت ديوار بي‌اعتمادي ايرانيان به اين كشور را بالاتر برد.

وي به شركت ايران در مذاكرات ژنو اشاره كرد و افزود:‌جمهوري اسلامي براي اثبات حقانيت خود در مذاكرات ژنو شركت كرد و توانست در ميان كشورهاي غربي شكاف ايجاد كند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي در خصوص احتمال لغو توافق ژنو از سوي جمهوري اسلامي گفت: ايران تنها سه ساعت زمان نياز دارد تا شرايط خود را به شرايط پيش از مذاكرات ژنو برگرداند و تمامي سانتريفيوژهاي خود را مجدداً براي توليد اورانيوم ۲۰ درصد فعال كند. بي‌شك ما منتظر اعلام نظر مقامات كشور دراين خصوص هستيم تا بتوانيم تصميم نهايي را اتخاد كنيم.

انتهای خبر/






جهانبین,نماینده,نمایندگان,مجلس,ایران,آمریکا,نقض,توافق,ژنو,غیر,قابل,اعتماد,تحریم,جدید,16,نفر,شرکت,ایرانی,سنا,دارایی,خزانه,داری
مرجع : جوان آنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۰۸:۲۹

26 Dec 2019