۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۱۱۰۴۴

کمبودفضای سرپوشیده، زنگ ورزش مدارس چهارمحال وبختیاری را زنگ تفریح کرده است

کمبود فضای سرپوشیده ورزشی درمدارس استان چهارمحال وبختیاری، زنگ ورزش را در اکثر مدارس استان به زنگ تفریح تبدیل کرده است.
کمبودفضای سرپوشیده، زنگ ورزش مدارس چهارمحال وبختیاری را زنگ تفریح کرده است
به گزارش جهان بین، شرایط اقلیمی چهارمحال وبختیاری و سردسیر بودن این استان باعث شده تا از اواسط پاییز و در ماه آبان با آغاز اولین بارندگی ها، امکان پرداختن به فعالیت های ورزشی در هوای آزاد امکان پذیر نباشد.

از سوی دیگر کمبود فضاهای سرپوشیده ورزشی در اکثر واحدهای آموزشی استان نیز باعث شده تا در زمان برودت هوا عملا زنگ ورزش مدارس به زنگ تفریح تبدیل شود.

زنگ ورزش درمدارس استان درماه های گرم سال تحصیلی با تمامی کاستی ها و کمبود امکانات ورزشی، فرصتی را برای فعالیت ورزشی دانش آموزان فراهم می ساخت اما درماه های سرد سال که سهم بیشتری ازسال تحصیلی را دارد، نداشتن فضای سرپوشیده، زنگ ورزش را از برنامه آموزشی عملا حذف می کند.

مشکل دیگری که در کنار نبود فضای مناسب ورزشی در مدارس چهارمحال و بختیاری خودنمایی می کند، فقدان مربی و معلم ورزش در برخی مدارس استان است، که باعث شده ساعات ورزش بین معلمان دیگر رشته های تقیسم شود و از این ساعت برای جبران درس های دیگر
استفاده شود.

یک دانش آموزان مقطع دبیرستان در شهرکرد گفت: کمبود فضاهای ورزشی سرپوشیده باعث شده با آغاز فصل سرما، فرصتی به عنوان زنگ ورزش در مدرسه نداشته باشیم.

ˈفاطمه علیدوستی افزود: مشکلات مالی و فرهنگی برخی خانواده ها باعث شده تا فعالیت های ورزشی دختران به زنگ ورزش در مدرسه محدود شود اما بخش قابل توجهی از همین زمان محدود نیز در ۹ ماهه سال تحصیل به دلیل نداشتن فضای ورزشی سرپوشیده از دست می رود.

ع-ملکپور دانش آموز مدرسه بهارآزادی شهرکرد نیز گفت: این مدرسه دارای سالن سرپوشیده ورزشی است اما کمبود امکانات ورزشی باعث شده دانش آموزان امکان فعالیت در رشته های محدودی را داشته باشند.

کمبود فضای مناسب ورزشی در چهارمحال و بختیاری وقتی با کمبود مربی و امکانات ورزشی همراه می شود، فضای ورزش مدارس استان را کم فروغ تر نیز می کند اما در این میان دبیران ورزش با مشکلاتی از جنس دیگر نیز مواجه اند.

یک مربی ورزش مدارس شهرستان سامان گفت: کمبود فضایی ورزشی سرپوشیده، امکانات ورزشی و نداشتن حصار در برخی مدارس، اجرای برنامه های زنگ ورزش را با مشکل مواجه کرده است.

ˈفهمیه شاهرخ در ادامه افزود: به دلیل کمبود معلم ورزش در شهرستان سامان، معلمان ورزش باید به جای ۲۴ ساعت کار موظف، ۲۹ساعت کار کنند و درقبال ساعت های اضافی نیز هیچ گونه حق الزحمه و یا اضافه کاری به آنان پرداخت نمی شود.

یکی ازمربیان ورزش مدارس لردگان گفت: درمدارس مناطق کمتر برخوردار و روستایی این شهرستان، هیچ گونه امکانات و تجهیزاتی ورزشی
برای ساعت ورزش دانش آموزان وجود ندارد.

ˈایمان پناهنده که مربی ورزش مدارس سردشت شهرستان لردگان است، افزود: حیاط برخی مدارس این مناطق به گونه ای ناهموار است که دانش آموزان نمی توانند درساعت ورزش در حیاط مدرسه بدوند و ورزش کنند.

وی گفت: دربرخی مدارس مختلط ابتدایی این منطقه نیز به دلیل اینکه کلاس های به صورت مختلط است، فعالیت ورزشی دانش آموزان دختر پایه های سوم تا ششم عملا انجام نمی شود.

پناهنده از مسوولان و دست اندکاران آموزش و پرورش استان خواست به ساعت ورزش مدارس مختلط و دانش آموزان مناطق محروم توجه بیشتری داشته باشند.

یکی دیگر از مربیان ورزش مدارس ابتدایی استان گفت: آموزش ژیمناستیک برای پایه دوم ابتدایی الزامی است این درحالی است که در اکثر مدارس مناطق محروم استان تشک ژیمناستیک وجود ندارد.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: هم اکنون در قالب طرح سباح، بر روی آموزش شنای دانش آموزان مقطع ابتدایی تبلیغ می شود، این در حالی است که در برخی از شهرستان های استان استخر شنا وجود ندارد

وی ادامه داد: طرح طناورز نیز در اغلب مدارس استان به دلیل زمین سیمانی و آسفالتی که برای طناب زنی مناسب نیست، قابل اجرا نیست.

هم اکنون در چهارمحال و بختیاری یک هزار و ۸۸۶ واحد آموزشی وجود دارد که از این تعداد ۹۶۶ واحد مربوط به مقطع ابتدایی و ۹۲۰ واحد نیز برای
مقطع متوسطه اول و دوم است.

از این تعداد واحد آموزشی استان بنا بر اظهارات مسوولان آموزش و پرورش تنها در ۵۳ واحد آموزشی فضای سرپوشیده ورزشی وجود دارد، که معادل ۲.۸ درصد واحدهای آموزشی استان را شامل می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری مساحت سرانه فضای ورزشی سرپوشیده در مدارس استان ۲۳ صدم متر مربع دانست، گفت: هم اکنون ۵۳ باب سالن سرپوشیده در مدارس استان فعال است.

سیدهاشم زمانیان افزود: سرانه فضای ورزشی سرپوشیده در مدارس کشور نیم متر مربع که این شاخص در استان فاصله زیادی تا متوسط کشوری دارد.

وی گفت: هم اکنون ۶۳۰ مربی ورزشی در مدارس چهارمحال وبختیاری فعالیت می کنند و کمبود ۷۰ مربی ورزش برای مناطق شهری شهرکرد و شهرستان های بن، سامان و فارسان وجود دارد.

به گفته وی، فعالیت های ورزشی در ۹۸ درصد مدارس استان زیر نظر مربی ورزش انجام می شود.

زمانیان اظهار داشت: درمدارس ابتدایی استان به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی اجرای طرح های آموزشی مانند طرح سباح(آموزش شنا)، طناورز و تنیس روی میز با مشکل مواجه است.

وی تعداد مدارس تخصصی ورزش در استان را ۱۱مدرسه اعلام کرد و گفت: در این مدارس یک رشته خاص ورزشی دنبال می شود.

انتهای خبر/






جهانبین,شهرکرد,سالن,ورزشی,سرپوشیده,مدارس,زنگ,تفریح,ساعت,ورزش
مرجع : خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۵۶:۵۸

28 Dec 2019