۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۱۰۸۲۲

سایه کم آبی بر ۲۴۷ هزار شهروند چهارمحال و بختیاری گسترده شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال وبختیاری گفت: هم اکنون سایه کم آبی در مناطقی از استان گسترده شده و ۲۴۷ هزار نفر از شهروندان مناطق شهری و روستایی استان از کمبود آب شرب رنج می برند.
سایه کم آبی بر ۲۴۷ هزار شهروند چهارمحال و بختیاری گسترده شده است
به گزارش جهان بین، اصغر یزدانی افزود: بیش از ۱۷۳هزار مشترک شهری با جمعیت بالغ بر ۵۲۳ هزار نفر زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارند که ۲۰۰ هزار نفر آنان با مشکل کمبود آب مواجه شده اند و بارش های جوی اخیر نیز تاثیری بر منابع آب آنان نداشته است.

وی اظهارداشت: از ۸۳ هزار مشترک روستایی استان که نزدیک به ۹۵ هزار
نفر را شامل می شود نیز حدود ۴۷ هزار نفر آنان با مشکل کمبود آب مواجه اند .

یزدانی ادامه داد: از ۱۶۶ حلقه چاه درشهرهای استان به دلیل خشکسالی های اخیر و صدورمجوزهای بی رویه برای استفاده ازمنابع زیرزمینی، ۵۶ حلقه چاه شهری ازمدار خارج شده و کاملا خشکیده و مابقی چاه ها نیز بین پنج تا ۱۵ لیتر در ثانیه آبدهی دارد .

وی تصریح کرد: ۱۸۶حلقه چاه و ۲۹۳ دهنه چشمه نیز در روستاهای استان وجود دارد که بیشتر آنان با کاهش دبی مواجه شده است .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری همچنین تصریح کرد: مجموع آب مورد نیاز روستاهای استان ۵۲۵ لیتر در ثانیه است که هم اکنون ۳۷۲ لیتر
در ثانیه آن قابل تامین است وبه میزان ۱۵۳ لیتر کمبود آب وجود دارد .

یزدانی میزان آب مورد نیاز شهرهای استان را نیز یکهزار و ۳۷۸ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و گفت: میزان آب مورد نیاز شهری در زمان اوج مصرف بخصوص در تابستان به دوهزار و ۲۹۳ لیتر بر ثانیه می رسد .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آخرین دبی آب شهری استان دو هزار و ۱۵ لیتر بوده برای تامین آب شرب شهری در تابستان ۲۷۸ لیتر در ثانیه آب نیاز است .

اصغر یزدانی بیان داشت: براین اساس از ۳۶ شهر استان ۱۲شهر و از ۴۲۲روستای زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب ۲۸۰ روستا با کمبود آب مواجه است .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه بارش های جوی اخیر در افزایش دبی چشمه و چاه ها تاثیری نداشته، افزود: بارش باران در چهارمحال و بختیاری به دلیل کوهستانی بودن
و شیب بالای اراضی چندان مثمر ثمر نیست .

اصغر یزدانی اظهار داشت: با تداوم خشکسالی، کمبود آب در شهر و روستاهای برخی مناطق نظیر سامان، سفید دشت، فرادنبه، دشتک، کاج، گوجان، چلیچه و منچ به وضوح قابل مشاهده است .

وی سیاست وزارت نیرو را تامین آب شرب از آب های سطحی، چشمه ها و قنوات دانست و افزود: بر این اساس باید طرح های انتقال آب بن تا بروجن، سودجان و سورشجان و تامین آب شهرستان لردگان از چشمه برم دراولویت شرکت آب منطقه ای قرار گیرد .

یزدانی تصریح کرد: اجرای پروژه های انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی نظیر تونل ۱ و ۲ گلاب و یا تونل بهشت آباد باعث خشک شدن چشمه های اطراف و از بین رفتن منابع آبی زیرزمینی شده و کمبود آب شرب برای شهرها و روستاها را فاجعه آمیز می کند .

انتهای خبر/





جهانبین,آب,چهارمحال,بختیاری,کمبود,آب,خشکسالی,خشک,چشمه,قنات,قنوان,سطحی,زیر سطحی
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۴۹:۵۶

13 Jan 2020