۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۳۴۰۲۱
ابهامات گسترده در شرکت آب منطقه ای استان

آن سوی مسئولیت!!!

بخش قابل توجهی از مشکلات کشور در حوزه های پرچالشی همچون آب، محیط زیست و اقتصاد به دلیل سوءمدیریت، انتصابات غیرفنی و غلبه نگاه سیاسی بر اصول مدیریتی است. در این بین شرکت آب منطقه‌ای استان می‌تواند مصداق عینی این موضوع باشد. جایی که شرکت سهامی آب منطقه ای به باشگاهی سیاسی با سهام داران خرد و کلان (از نمایندگان مجلس و استاندار تا شخصیت های متنفذ سیاسی و البته پیمانکاران) مبدل شده است.
آن سوی مسئولیت!!!
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از هفته نامه پگاه بخش قابل توجهی از مشکلات کشور در حوزه های پرچالشی همچون آب، محیط زیست و اقتصاد به دلیل سوءمدیریت، انتصابات غیرفنی و غلبه نگاه سیاسی بر اصول مدیریتی است. در این بین شرکت آب منطقه‌ای استان می‌تواند مصداق عینی این موضوع باشد. جایی که شرکت سهامی آب منطقه ای به باشگاهی سیاسی با سهام داران خرد و کلان (از نمایندگان مجلس و استاندار تا شخصیت های متنفذ سیاسی و البته پیمانکاران) مبدل شده است.

پیش از این هفته نامه جوان استان طی مطلبی با عنوان "مدیریت نادر" به برخی از سوء مدیریت های حاکم بر این شرکت اشاره کرده بود. از عدم رعایت آئین نامه انتصاب مدیران حرفه ای در انتصاب مدیرعامل شرکت و استفاده از خودروی دولتی توسط آقای نادری تا عدم حضور ایشان در مهم ترین جلسه کاری در دفتر وزیر نیرو با موضوع بازگشایی دریچه های سد زاینده رود.

اما اخبار رسیده به هفته نامه پگاه حاکی از اقدامات تاسف آوری دارد که ورود جدی دستگاه های نظارتی، استاندار، نمایندگان مجلس و شخصیت های دغدغه مند به این موضوع را می طلبد. در این راستا انتظار می رود مدیریت شرکت آب منطقه ای استان جهت تنویر افکار عمومی به سوالات و ابهامات ذیل پاسخ مقتضی را ارائه نماید:

۱-حذف مدیران و کارشناسان خبره و جایگزینی آنان با گزینه های مد نظر برخی از نمایندگان مجلس.

۲- عدم رعایت ضوابط انتصابات درون سازمانی به خصوص نقض شرایط احراز در برخی پست ها از جمله بکارگیری نیروهای قراردادی با رشته های غیر مرتبط در مناصب مدیریتی.

۳-غیبت معنادار مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در جلسات مهمی همچون جلسه مشترک استانداران و مدیران عامل شرکت آب منطقه ای سه استان یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری و نمایندگان وزارت جهادکشاورزی و سازمان محیط زیست در وزارت نیرو و برخی از جلسات استانی که با حضور استاندار برگزار می گردد حاکی از آن است که غیبت ایشان یا ناشی از عدم تسلط فنی است یا ناشی از ملاحظات خاص مدیریتی و درون تشکیلاتی یا شاید مشغله های غیر کاری از جمله ادامه تحصیل.

۴-سوال مهم دیگر ابهام در نحوه تعامل برخی از پیمانکاران پروژه های کلیدی آبی استان با شرکت آب منطقه ای است. سال هاست در آستانه سال نو ارائه اقلام تبلیغاتی از جمله سررسید توسط شرکت های خصوصی و پیمانکاران به دستگاه های دولتی به امری رایج تبدیل شده است . اما آیا اگر این مورد به هدایای گرانقیمتی همچون ساعت و کیف با تعداد قابل توجه تبدیل شود جای تعجب ندارد؟ آن هم از سوی پیمانکاری که در یکی از مهم ترین پروژه های حوزه آب استان بدون هیچ دغدغه ای در اوج دوران بی پولی دولت توانسته است علاوه بر دریافت پیش پرداخت، صورت وضعیت‌های خود را با حد اقل دردسرهای ممکن نقد کند.

۵- در آستانه عید توزیع کارت های هدیه صد و پنجاه هزارتومانی شرکت آب منطقه ای از کدام منبع و با کدام سند مالی صورت گرفته است؟

۶-سوغات و اقلام عیدی ارسالی از طرف شرکت آب منطقه ای به خارج از استان به مقصد ... و... با چه هدفی و از کدام منبع و سرفصل مالی صورت پذیرفت؟

۷-انتصاب فردی غیر بومی به مدیریت پروژه انتقال آب بن – بروجن که از قضا از حامیان طرح انتقال آب استان به فلات مرکزی بوده با کدام استدلال منطقی صورت پذیرفت. آیا بهتر نبود از پتانسیل کارشناسان توانمند بومی که قربانی کشمکش های سیاسی شرکت شده اند استفاده می شد؟

۸- جدول تغییرات مدیران و کارشناسان در این مجموعه بیان گر سهم پررنگ جریانات سیاسی، برخی از نمایندگان مجلس، فشار وزارتخانه و... است. الته این موضوع خیلی جای انتقاد ندارد چون که بالاخره این شرکت از نوع سهامی خاص است.

۹-علت تاخیر سه ماهه در انعقاد قرارداد با شرکت مشاور پروژه باباحیدر–فارسان چه بوده است؟ چرا بدون امضای قرارداد با شرکت مشاور، پروژه عملیاتی شده است؟ با تایید کدام مهندس مشاور پیش پرداخت و صورت وضعیت پرداخت گردیده؟

۱۰-با کدام مجوز لوله های انتقال آب پروژه باباحیدر- فارسان به پروژه بن- بروجن منتقل شده است ؟ این اقدام غیر قانونی با چه هدفی و تحت فشار چه کسانی صورت گرفته؟؟؟

اقتصاد مقاومتی با مدیران بی حال، بی تفاوت و ضعیف میسر نمی گردد. صیانت از بیت المال و مبارزه با فساد در هر سطحی از اصول بدیهی اقتصاد مقاومتی است. مدیریت سیاسی، غیرفنی، سفارش پذیر و سهل انگار امیدهای مردم را زمین گیر می‌کند. آقایانی که انتصاب مدیرانی از این دست محصول لابی نهان و آشکارشان است باید اندکی کلاهشان را بالاتر بگذارند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۲۵:۳۳

28 Dec 2019