۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۳۷۲۹۹
اوج محرومیت در 200 کیلومتری مرکز یک استان؛

غصه‌های «موگویی» را برایم می‌گویی؟/ دهستانی با آثار سراسر محرومیت و فقر +تصاویر

نبود راه ارتباطي مناسب و نداشتن وسيله نقليه در بعضي از روستاهای دهستان موگویی از مهم‌ترين مشکلات اين روستاها بوده به‌طوري که اهالي روستا براي تامين نيازهاي اوليه خود مجبورند کرايه زيادي پرداخت کنند.
غصه‌های «موگویی» را برایم می‌گویی؟/ دهستانی با آثار سراسر محرومیت و فقر +تصاویر
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، آثار خستگي، محجوري، رنجوري، محروميت، فقر، معلوليت و ناتواني در کسب و کار و تامين معاش بر پيکره روستائيان دهستان موگويي و بخش بازفت در کوهرنگ نمايان است و بر تعداد اين معضلات روز به روز افزوده مي شود و اوج محروميت نيز بيشتر از قبل شده است.
 
دهستان موگويي در 200 کيلومتري شهرکرد مرکز چهارمحال و بختياري است، روستاهايي که سايه‌ بلند محروميت با آب و خاک آن آميخته است، روستاهاي زرگ، تلو، چين و... نمادي از محروميت ها هستند که در فاصله‌ زيادي از ساده‌ترين امکانات زندگي، به آرامي رو به فراموشي است و محروميت در اين روستاها فرياد مي‌زند.
 
اين روستاهاي دورافتاده در گذشته به دليل داشتن باغ‌ها و چشمه‌سارهاي فراوان به‌عنوان يکي از زيباترين روستاهاي اين بخش معروف بودند که متاسفانه در چند سال اخير به دليل محروميت خالي از سکنه شده است.
 
4 هزار خانوار در دهستان موگويي سکونت داشتند که بسيار کم شده‌اند و به استان‌هاي همجوار مهاجرت کرده‌اند به گفته ساکنان باقي مانده و شواهد موجود به دليل نبود امکانات به شهرها و روستاهاي ديگر مهاجرت کرده و هم‌اکنون با فقر و نداري دست و پنجه نرم مي‌کنند.


خانه‌هاي گلي و قديمي نشان از عمق محروميت در اين روستاها دارد و پشت بام اين خانه‌ها به دليل به ‌کار بردن مصالح قديمي مانند خاک و چوب درختان به مرور زمان با آب باران شسته و خطر فروريزي و تهديد جدي براي ساکنان اين روستاها وجود دارد.

سقف بيشتر اين خانه‌هاي گلي فروريخته با پلاستيک پوشيده شده و در فصل زمستان باتوجه به بارندگي شديد امکان آوار شدن اين خانه‌ها وجود دارد.
 
باتوجه به سرد بودن اين منطقه، مردم اين روستا از نعمت گاز برخوردار نيستند و با مشکلات زياد ديگري که از چشم مسئولان استان به دور مانده است دست به گریبان هستند.
 
بدون شك در سال‌هاي پس از انقلاب خدمات‌رساني نظام مقدس جمهوري اسلامي سبب عمران و آباداني بسياري از مناطق روستايي كشورمان شد اما هنوز بسياري از روستاهاي کوهرنگ همچنان با ديو محروميت و مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنند.
 
اين روستا باتوجه به قرار گرفتن در کوهپايه‌ها داراي چشمه‌هاي زياد و خاک حاصلخيز و زمين‌هاي شيب‌دار براي احداث انواع باغ است اما با توجه به فقر و محروميت اهالي اين روستا هيچ‌گونه استفاده‌اي از اين آب‌هاي جاري براي کشاورزي نمي‌شود.
 
نبود راه ارتباطي مناسب و نداشتن وسيله نقليه در بعضي روستاها از مهم‌ترين مشکلات مردم بوده به طوري که اهالي روستا براي تامين نيازهاي اوليه خود مجبورند هزینه‌های زيادي پرداخت کنند و زمستان براي خريد مايحتاج و کارهاي اداري بايد از استان‌هاي لرستان و اصفهان بگذرند تا به چلگرد مرکز کوهرنگ برسند.


از ديگر مشکلات اين روستاها وجود مدرسه ابتدايي با کمترين تجهيزات آموزشي بوده و اينکه فرزندان اين ديار بعد از دوره ابتدائي به دليل نبود مدرسه بايد ترک تحصيل کنند.

با چهار فرزندم در یک اتاق کاه‌گلی زندگی می‌کنیم/ یارانه تنها منبع درآمد خانواده‌ام است


يکي از اهالي دهستان موگويي گفت: چهار فرزند دارم که همگي در يک اتاق کاه‌گلي زندگي‌ مي‌کنيم که اين اتاقک به‌عنوان آشپزخانه، اتاق خواب و پذيرايي استفاده مي‌شود.
 
وي با تاکيد بر اينکه منبع درآمدي جز يارانه ندارم، افزود: در صورتي که شرايط توسط مسئولان فراهم شود مي‌توانم به‌عنوان يک کشاورز موفق فعاليت کنم و مشکلات فرزندانم پايان يابد.

این ساکن دهستان موگویی بیان داشت: هيچ سرمايه‌اي براي انجام فعاليت دامداري و کشاورزي نداريم و به دليل ترس، خود و فرزندانم به استان‌هاي مجاور براي کارگري نمي‌رود.
 
وي گفت: پولي براي خريد لباس و لواز‌م‌التحرير فرزندانم ندارم و تنها منتظر يارانه مي‌مانيم تا بلکه بتوانيم خرجي خود و فرزندان‌مان را تامين کنيم و به نوعي با حداقل‌ها زندگي مي‌کنيم.
 
نبود آنتن تلفن همراه و شبکه تلويزيوني از ديگر مشکلاتي بودند که روستائيان از آن گلايه کردند و گفتند: با وجود پيگيري‌هاي زياد، قول پوشش شبکه‌هاي سيما به اين روستاها داده شده ولي تاکنون اين کار انجام نشده است.

 
يکي ديگر از اهالي روستاي خويه با بيان اينکه مشکل اصلي اين دهستان گازرساني است، بيان کرد: روستايي با اين جمعيت و کوهستاني بودن چرا بايد گازکشي نشود، مردم اين روستا در فصل سرما با مشکلات زيادي روبه‌رو هستند و براي گازرساني هم پيگيري‌هاي زيادي انجام داديم اين موضوع هم به نتيجه‌اي نرسيده است.

مهمترين مشکلات روستايي دهستان موگويي نبود زيرساخت‌هاي جاده‌اي و توسعه شبکه آبرساني بوده که نياز است مسئولان امر با تدابير لازم شرايط ادامه زندگي و بهبود وضعيت معيشتي مردم را در اين روستا و ساير روستاهاي اين بخش فراهم کنند.

ساکنان دهستان موگويي شهداي زيادي را به انقلاب تقديم کرده‌اند و از مسئولان ملي و استاني مي‌خواهند که با حمايت‌هاي خود نيازهاي اوليه و ضروري ساکنان اين روستاها رفع کنند، ضمن اينکه اکثر ساکنان آن به دامپروري و کشاورزي اشتغال دارند.

نبود مقطع دبیرستان اکثر دانش آموزان روستا را مجبور به ترک تحصیل می‌کند

يکي از اهالي روستاي چين گفت: ازجمله مشکلات روستا مي‌توان به نبود راه آسفالت، عدم آب‌رساني صحيح، عدم گازرساني، عدم آنتن‌دهی موبايل، شبکه تلويزيون و... اشاره کرد.
 
وي افزود: عدم گازرساني به روستا سبب شده است تا دانش‌آموزان به سبب کوچ فصلي والدين به شهر يا روستاهاي ديگر نتوانند به صورت دائمي در مدرسه به تحصيل بپردازند.
 

وي اظهار داشت: اين روستا با وجود تعداد دانش‌آموزان فراوان در مقاطع متوسطه و عدم وجود اين مقطع در روستا مجبور به ترک تحصيل شده‌اند چراکه مهاجرت از روستا به شهر نيز براي آن‌ها ميسر نيست.
 
اين موضوع حتي براي معلمين فعلي نيز مشکل‌ساز شده است به صورتي که در فصل سرد سال به دليل بارش برف يا باران امکان تردد تقريبا غيرممکن است و معلمين مجبور به بيتوته در روستا هستند.
 
البته اين تمام مشکل نيست چراکه عدم تردد گاهي باعث ايجاد مشکلات بنيادين مي‌شود به‌طور مثال در زمستان گذشته يکي از اهالي روستا چين به علت بيماري و مسدود بودن مسير رفتن به شهر با مشکلات بسياري مواجه شد و حتي ممکن بود باعث اتفاقات ناگواري نيز شود.
 

با هر بار روشن شدن بخاري‌هاي نفتي در مدارس، خاطرات مدرسه شين آباد در خاطر معلمين زنده مي‌شود

يکي از معلمان دهستان موگويي با بيان اينکه مدرسه اين روستاها با کمبود امکانات فراوان مواجه است، افزود: ساختمان قديمي مدارس در سال‌هاي اخير تخريب شده است و مدارس با کمبود امکانات فراوان مواجه هستند و حتي لوله‌کشي آب هم در مدرسه به درستي وجود ندارد.
 
این معلم گفت: در کلاس‌هاي درس باتوجه به اينکه روستا گازرساني نشده است هنوز از بخاري‌هاي قديمي نفتي استفاده مي‌شود و با هر بار روشن شدن اين بخاري‌ها خاطرات مدرسه شين آباد در خاطر معلمين زنده مي‌شود.

 
وي در ادامه بيان داشت: در سال‌هاي اخير باتوجه به پيشرفت‌هاي روز افزون تکنولوژي و افزايش ضريب نفوذ اينترنت در کشور اما هنوز روستا از وجود آنتن تلفن همراه بي‌بهره است.

گزارش از همت بدري فرد کوهرنگ

انتهاي پيام1026ج /610ک 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۰۹:۳۶

29 Dec 2019