۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۳۳۹۹۵
برنامه‌ریزی و حمایت حلقه مفقوده مشاغل خانگی

تاثيرمشاغل خانگی كشاورزي در توليد و اشتغال بویژه اقتصاد مقاومتی

با توجه به نقش مشاغل خانگی به‌ویژه در تولید، پویایی اقتصادی، اجتماعی و همچنین تاثیر آن در به فعل درآوردن ظرفیت‌های مغفول اقتصادی به ويژه روستائي، می‌توان گفت مشاغل خانگی در صورت حمایت و توجه بیشتر متولیان امر، می‌تواند بخش اعظمی از گره‌های توسعه اقتصادی را باز کند، این مهم البته به وجود نمي‌آيد مگر با برنامه‌ریزی و تعیین یک راهبرد جدی برای استفاده از ظرفیت‌های این بخش اثرگذار.
تاثيرمشاغل خانگی كشاورزي در توليد و اشتغال بویژه اقتصاد مقاومتی
به گزارش جهانبین نیوز؛ مقام معظم رهبري سال ۱۳۹۶ راسال اقتصادمقاومتي: توليد-اشتغال نام‌گذاري كردند اين درحالی است که امروزه بسیاری از کشورها ازجمله ایران با چالش‌های اقتصادی و بیکاری روبه‌رو هستند، توجه به برخی ظرفیت‌های اقتصادی دیگر ازجمله مشاغل خانگی و صنايع تبديلي كشاورزي ضمن پویایی و رونق اقتصادی، در کاهش اثرات ناشی از این معضلات، بویژه در برخی مناطق مهم است. این موضوع دراستان‌هایی چون چهارمحال و بختياري که زیرساخت‌های صنعتی آن نياز به تكامل و سرمايه‌گذاري بيشتري دارد، به نظر می‌رسد اولویت مضاعفی داشته باشد.

برابر تحلیل داده‌های آماری گزارش مرکز آمار ایران، میانگین نرخ بیکاری در استان از متوسط كشور بيشتر است که در چنین شرايطي، امروزه كسب و كارهاي كشاورزي و خانگي را شاید بتوان به‌عنوان یکی از راهكارهای ايجاد اشتغال و درآمد در هر منطقه به‌ویژه روستاها و مراكز توليد محسوب کرد.

طهمورث فتاحی مدير صنايع كشاورزي سازمان جهادكشاورزي چهارمحال بختياري در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در یک تعریف عمومی، مشاغل خانگی آن دسته از فعاليت‌هايي است كه توسط عضو يا اعضای خانواده در فضاي مسكوني درقالب يك طرح كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحدهاي مسكوني همجوار شكل مي‌گيرد و منجر به توليد خدمت يا كالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسكوني می‌شود.

وی با بیان اینکه از مزایای كسب و كار در منزل مي‌توان به ايجاد توازن در مسئوليت زندگی، توجه به اشتغال زنان، حذف هزينه‌هاي زاید مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروي كار ساير اعضاي خانواده و نیز ايجاد زمينه‌هاي كار خانوادگي، امكان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمي به شيوه استاد-شاگردي بين اعضای خانواده و... اشاره کرد و افزود: فعالیت اقتصادی در محیط خانگی یا محل‌هایی در مجاورت محل زندگی، در کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از رفت و آمدها و ایجاد نوعی خودباوری و خوداتكايي موثر است.

مدير صنايع كشاورزي چهارمحال و بختیاری یادآور شد: نقش مشاغل خانگی در بهبود و پویایی اقتصادی به‌گونه‌ای است که این مفهوم را حتی می‌توان به حوزه‌های دیگری چون صنایع غذائي و دستی و حتی دانش نوین و فناوری اطلاعات نیز تعمیم داد.

فتاحی با اشاره به نقش صنايع تبديلي و دستي در اقتصاد مقاومتي خاطرنشان کرد: باتوجه به اينكه مواد اوليه صنايع دستي بومي است، نيروي فني و دانش مهارت هم بومي و در داخل كشور وجود دارد و وابستگي به خارج از كشور ندارد، بهترين ابزار براي توليد و اشتغال ملي است و محصولي توليد مي‌شود كه هم صادرات و هم ارزآوري داشته باشد.

فتاحي ادامه داد: در این ایامی که اقتصاد کشور با بحث تحريم‌ها به چالش کشیده شده، توجه به صنایع تبديلي و دستی و مشاغل خانگی، به نوعی مقابله با بيكاري، اشتغال‌زایی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه است.

وجود 183 رشته مشاغل خانگی در حوزه کشاورزی، صنایع تبدیلی و صنایع دستی

وی با تاکید بر اینکه در حدود 183 رشته مشاغل خانگي در حوزه كشاورزي، صنايع تبديلي و صنايع دستي وجود دارد و جهاد كشاورزي آمادگي دارد نهايت تلاش را براي رونق توليد و اشتغال انجام دهد.

اقتصاد مقاومتی اقتصادی پویا و فعال است

مدير صنايع كشاورزي سازمان جهادكشاورزي چهارمحال بختياري اضافه کرد: منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنان که مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود و می توان مشاغل خانگی وصنايع تبديلي را به‌عنوان یکی از مصادیق پویایی اقتصاد قلمداد کرد، چون در این مشاغل، فعالیت و رونق اقتصادی، ابتکار، هنر، درآمدزایی، اعتمادزایی و بهره گیری از ظرفیت‌ها نمود دارد.

فتاحي تاکید کرد: از آنجا که بیکاری در کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه‌یافته به یک بحران بزرگ اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده، کسب و کار خانگی می‌تواند این معضل را کاهش دهد عنوان داشت: در این میان، به نظر می‌رسد زنان به‌عنوان نیروهای فعال اقتصادی، بیشترین متقاضی اشتغال در بخش مشاغل خانگی باشند به نوعی که توسعه کسب و کارهای خانگی ازجمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغا‌ل‌های خرد و متوسط برای جمعیت وسیعی از زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار است که مهارت کافی در برخی کارها دارند.

وی در پايان بيان كرد: حال با توجه به نقش مشاغل خانگی به‌ویژه در تولید، پویایی اقتصادی، اجتماعی و همچنین تاثیر آن در به فعل درآوردن ظرفیت‌های مغفول اقتصادی به ويژه روستائي، می‌توان گفت مشاغل خانگی در صورت حمایت و توجه بیشتر متولیان امر، می‌تواند بخش اعظمی از گره‌های توسعه اقتصادی را باز کند، این مهم البته به وجود نمي‌آيد مگر با برنامه‌ریزی و تعیین یک راهبرد جدی برای استفاده از ظرفیت‌های این بخش اثرگذار.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۱:۱۷

28 Dec 2019