۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد مطلب : ۳۰۱۲۳
به بهانه روز پزشک/

روز پزشک تنها مختص یک روز نیست

نمی‌توان تنها یک روز را به عنوان روز پزشک انتخاب کرد چون هرروز، روز پزشک است و این روز تنها به صورت نمادین و برای بزرگداشت و تقدیر از تلاش‌های پزشکان عزیز به نام این بزرگواران نام‌گذاری شده است.
روز پزشک تنها مختص یک روز نیست
به گزارش جهانبین نیوز؛ در ایران، اول شهریورماه، همزمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی، به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته، و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام‌گذاری شده‌است.

و این درحالی است نمی‌توان تنها یک روز را به عنوان روز پزشک انتخاب کرد چون هرروز، روز پزشک است و این روز تنها به صورت نمادین و برای بزرگداشت و تقدیر از تلاش‌های پزشکان عزیز به نام این بزرگواران نام‌گذاری شده است.

تنها یک پزشک می‌تواند همه سختی‌ها و فراز و نشیب‌های این مسیر سخت را با همه وجود خود احساس کند زیرا برای پزشکان شب، روز و تعطیلات معنایی ندارد.

مواجه با بیمار، دغدغه حفظ حیات و جلوگیری از مرگ یک بیمار و نگرانی از انتخاب بهترین روش برای بخشیدن حیات به بیمار همه و همه را پزشکان با همه وجود خود لمس می‌کنند چون تعهد داده‌اند تا همه تلاش خود را برای بخشیدن زندگی به بیمار انجام دهند و با همه وجود این کار را انجام می‌دهند.

باید میان پزشک خطاکار و خطای پزشکی تفاوت قائل بود

دکتر مجید شیرانی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز ضمن تبریک روز پزشک به همه پزشکان استان و کشور اظهار داشت: پزشکان متعهد کشورمان همه وقت خود را صرف درمان بیماران می‌کنند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه پزشک خطاکار و خطای پزشکی از یکدیگر تفکیک نشده است ادامه داد: باید این موضوع مورد بازبینی قرار و این دو مقوله از هم جدا شود.

شیرانی خاطرنشان کرد: سلامت از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه‌یافتگی هر جامعه است و کشوری که مردم سالم‌تری دارد توسعه یافته‌تر و پیشرفته‌تر است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد یادآور شد: سلامت در جامعه هم باید توسط حکومت اعمال شود و هم توسط مردم آن جامعه تامین گردد و برای ارتقاء سلامت در جامعه نیاز به آب و غذای سالم است و همه این موارد نیازمند آموزش است و نه آموزش سنتی.

شیرانی خاطرنشان کرد: هدف نهایی آموزش تغییر رفتار است و آموزش تنها وظیفه یک ارگان خاص نیست بلکه همه ارگان‌ها و رسانه‌ها باید در این زمینه وارد عمل شده و راه را برای سالم‌سازی جامعه باز کنند.

پزشکی یک شغل نیست بلکه سبکی از زندگی و حرفه‌ای مقدس است

مهرداد صابرزاده دانشجوی سال ششم پزشکی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: روز پزشک را به‌عنوان عضو کوچکی از این خانواده نه‌تنها به تمام پزشکان بلکه به همه مردم کشور تبریک عرض می‌کنم چون این روز، روزی نمادین برای حفاظت از سلامت مردم و ارج نهادن به خدمات کسانی است که برای حفظ این نعمت الهی تلاش می‌کنند.

وی در ادامه افزود: همچنین خسته‌نباشید جانانه به همه دانشجویان پزشکی به خاطر تحمل همه تمام سختی‌هایی که از دوران دبیرستان تا به امروز و  همه کشیک‌های ۲۴ و ۴۸ ساعته عرض می‌کنم چون یک دانشجوی پزشکی از تمام لذت‌ها و خوشی‌های سن جوانی محروم است و حتی تعطیلات تابستان و عید نوروز را نیز باید مشغول درس خواندن و خدمت به مردم باشد و بعد از امتحانات سخت و فشرده برای گذران طرح در روستاهای محروم و به دور از خانواده خود زندگی کند و همه این‌ مشکلات را تحمل می‌کنه تا روزی بتواند با همه وجود برای زندگی مردم خدمت کند و به آن‌ها زندگی ببخشد.

صابرزاده با اشاره به سخن امام صادق (ع) که می‌فرمایند؛ "مردم هیچ شهری از داشتن یک پزشک بصیر مورد اعتماد بی‌نیاز نیستند" و سخن پیامبر که می‌فرمایند؛ "علم دوگونه است علم دین و علم بدن" افزود: این نشان از اهیمت علم و بویژه پزشکی نزد بزرگان دین است.

این دانشچوی پزشکی تاکید کرد: ما معتقدیم پزشکی یک شغل نیست بلکه سبکی از زندگی و حرفه‌ای مقدس است چون خداوند در سوره مائده می‌فرمایند؛ "هر کسی که نفسی را حیات بخشد مانند آن است که همه مردم را حیات بخشیده است" و بسیاری از پزشکان این کشور شبانه‌روز مشغول نجات جان انسان‌ها هستند.

صابرزاده بیان داشت: برای یک پزشک هیچ چیزی باارزش‌تر از تقدس حرفه کاری‌شان نیست و همه پزشکان باید احترامی که از زمان ابوعلی سینا و حتی قبل‌تر از آن وجود داشته را زنده نگه دارند.

این دانشجوی پزشکی افزود: نباید کوتاهی تعداد کمی از پزشکان را به پای همه پزشکان پرتلاش کشور گذاشت و چهره این عزیزان را خدشه‌دار کرد چون پزشکان اجر تلاش‌های شبانه‌روزی خود را از خدا می‌گیرند و جایگاه والایی نزد خدا دارند.

وی در انتها گفت: کمبودهایی هم در عرصه‌های سلامت وجود دارد که بیشترین و مهم‌ترین آن کمبود فضای درمانی و آموزشی و همچنین امکانات سخت‌افزاری است که امیدواریم به زودی رفع گردد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۱۳:۴۳

7 Jan 2020