۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۱۴۴۱۹

آیا احمدی‌نژاد به سیاست باز می‌گردد؟

آیا احمدی نژاد به قدرت سیاسی در مجلس یا دولت باز می گردد؟ آیا مردم وگروه های سیاسی به احمدی نژاد اعتماد خواهند کرد؟ آیا گروه های مختلف سیاسی در دوره ی بعد از احمدی نژاد حمایت خواهند کرد؟ در چه صورتی؟
آیا احمدی‌نژاد به سیاست باز می‌گردد؟
به گزارش جهانبین نیوز، عبارات بالا سوالاتی بود که در ذهن اکثر مردم و حتی برخی از مسئولین در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و مخصوصا بعد از آن مطرح بوده و هست. سوالاتی که اگر چه در مصاحبه‌های پایانی احمدی نژاد در انتهای دوره ریاست جمهوری دولت دهم پاسخ داده شد اما افکار عمومی به نتیجه ای در این خصوص دست نیافت.

مروری بر رفتار احمدی نژاد بعد از اتمام دولت دهم تا کنون به برخی از فرضیه ها مبنی بر بازگشت وی به عرصه سیاست رنگ و بوی جدی تری می بخشد. دعوت احمدی نژاد از روحانی به منظور مناظره درباره شرایط اقتصادی کشور، تشکیل جلسات احمدی نژاد با طعم سیاست و دعوت از وزرای سابق دولت توسط وی و همچنین تآکید بر حفظ دفتری مشخص توسط رئیس جمهور سابق و حضور وی در مجامعی مردمی حکایت از آن دارد که احمدی نژاد به دنبال حفظ و توسعه تفکر مثبت افکار عمومی نسبت به خود است.

پرویز سروری از اعضای تحول‌خواهان و جمعیت رهپویان در پاسخ به سوال بازگشت یا عدم بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاسی گفت: طبیعتا از رفتاری که آقای احمدی نژاد این روزها دارد برداشت می شود که ایشان برنامه دارد برای حضور درعرصه ی سیاسی کشور، اما من فکر می کنم که ایشان در ۸ سال حضورشان در قدرت و پایگاه اجتماعی که ایجاد کردند، قادر نبودند و نیستند که پایگاه اجتماعیشان را حفظ کنند و به تعبیری وفادار به پایگاه اجتماعی و طرفدارانشان نبودند، ایشان با نام اصول گرایی و از پایگاه اصول گرایی و از پلکان اصول گرایی بالا آمد ولی همین که به قدرت رسید خودش را فرا اصولگرایانه دید و به نوعی تمام ظرفیت های اصولگرایی را دچار اختلال کرد و در نتیجه آن همین شد که اصلاح طلبان دوباره توانستند برگردند، و باعث شد مردم نسبت به روند اصولگرایی نظر متفاوتی پیدا بکنند، بنده فکر نمی کنم که بررسی عملکرد گذشته ی آقای احمدی نژاد امکانی را برای بازگشت مجدد او ایجاد کند البته حضور او اکنون در عرصه سیاسی کاملا به نفع نیروهای اصلاح طلب است و حضور او باعث تشتت نیروهای اصولگرا خواهد بود و به طور حتم بسیاری از اصولگرایان تمایلی به همکاری و همراهی با ایشان را نخواهند داشت و عده ی کمی از اصولگرایان با ایشان همراه خواهند شد.

اسماعیل کوثری نماینده تهران و عضو کمسیون امنیت ملی با اشاره به فعالیت های احمدی نژاد و اطرافیانش گفت: در عمل آنچه که نشان می دهد به این صورت است که احمدی نژاد می خواهد در صحنه سیاسی کشور حضور فعال پیدا کند و به احتمال زیاد برخی اطرافیانش به شرط عدم حضور مشایی با او همکاری خواهند نمود.

اما در این میان مهدی کوچک‌زاده از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در این مورد اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: نمیدانم و هیچ احتمالی هم در مورد حضور یا عدم حضور وی نمی دهم.

اما این پایان کار نیست و در کنار این مسائل عامل اصلی اختلافات میان حامیان محمود احمدی نژاد یعنی اسفندیار رحیم مشایی مرد جنجالی دولت نهم و دهم هم درباره بازگشت و یا عدم بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاست مطرح است.طرفداران احمدی نژاد که به دودسته احمدی نژاد با مشایی و احمدی نژاد بدون مشایی تبدیل شده اند درباره بازگشت احمدی نژاد دیدی متفاوت دارند که دسته اول معتقدند احمدی نژاد با مشایی هم محبوب است و می تواند به عرصه سیاست برگردد و دسته دوم معتقدند احمدی نژاد تنها و بدون مشایی می تواند به عرصه سیاست بازگردد و موفق باشد. ولی مسئله این است که حتی در صورت حضور احمدی نژاد در عرصه سیاسی کشور، آیا می توانداعتماد مردم و گروه های سیاسی را جلب کند یانه؟

پرویز سروری در این مورد به خبرنگار گفتمان گفت: حضور ایشان در عرصه سیاسی کشور باعث تضعیف نیروی اصولگرایان می شود و به نفع اصولگرایان نیست، در شرایط کنونی دیده می شود که ایشان دوباره به ۸ سال قبل برگشته و دوباره دم از ولایت مداری می زند و به دنبال بازسازی فضای گذشته است، اما عملکرد او نشان داد که وقتی در قدرت قرار می گیرد عملکردی متفاوت نسبت به آنچه که گفته است خواهد داشت. و ایشان دیگر نمی تواند پایگاه اجتماعی خود را افزایش دهد، چرا که در بین دولت و اصلاح طلبان، اقبالی به ایشان وجود ندارد و تنها می تواند به نیروهای اصولگرا چشم داشته باشد که با توجه به عملکرد او بعید است اقبال خاصی به او شود.

کوثری نیز با تفکیک قائل شدن بین بازگشت احمدی نژاد با مشایی یا بدون مشایی گفت: اکنون نمی توان قضاوت نهایی انجام داد ولی اگر ایشان بخواهد با مشایی همراه و همسو باشد و ادامه دهد من بعید می دانم که مردم اقبالی به ایشان نشان دهند و حتی وزرایش این شرط را برایش گذاشته اند، و مردم به ایشان اعتماد نخواهند کرد.

کوچک زاده نماینده مردم تهران اما باز هم نظری متفاوت دارد و می گوید: اینطور که شما تصور کنید که اکنون مردم از ایشان بیزار شده اند یا روی‌گردان شده اند، این طور نیست، و کسی که اینطور ببیند این مسئله را شناخت صحیحی از فضای موجود جامعه ندارد و این که به او رای بدهند بستگی به خود آقای احمدی نژاد دارد که به عرصه وارد شود یا نه و یا شورای نگهبان مانعی بر سر راه ایشان ایجاد کند یا نه.

بر فرض بازگشت احمدی نژاد به عرصه قدرت سیاسی کشور این مسئله پیش می آید که آیا گروه ها و جریانات سیاسی کشور با وی همراهی خواهند کرد یانه؟ آیا شرایطی که در دور بعدی مجلس پیش خواهد آمد بر همکاری یا عدم همکاری گروه های مختلف با احمدی نژاد اثری خواهد داشت یا نه؟

سروری ضمن اشاره به حضور مشایی در کنار احمدی نژاد گفت: در عمل تغییری در رفتار احمدی نژاد وجود ندارد و حضور مشایی در کنار ایشان و جمله ی معروف ایشان که احمدی نژاد یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی نژاد دوباره در جلسات خصوصی ایشان مطرح شده است که این مویدی بر تغییر نکردن ایشان است، اما ایشان به دنبال بازتعریف پایگاه اجتماعی خود بین اصولگرایان است و ظاهرسازی های مختلف را انجام خواهد داد تا دوباره اقبال به او شود. و او می خواهد به شکلی نشان دهد که احمدی نژاد قبل ریاست جمهوری است اما بعید است مردم باور کنند که ایشان تغییر کرده و بعید است که دوباره به او اقبال نشان دهند.

کوثری نیز با تاکید بر مشورت پذیر نبودن احمدی نژاد افزود: بحث جریان های سیاسی که بخواهند از او حمایت کنند، بنده بعید می دانم که مثل گذشته بخواهند از او حمایت کنند، به همان دلیل وجود مشایی در کنار ایشان، من نیز به هیچ وجه بحث در کنار احمدی نژاد بودن را نمی پسندم و برخی دیگر از جریان ها نیز به دلیل عدم مشورت پذیری احمدی نژاد و اینکه نمی توان به حرکت های بعدی او اعتماد کرد، حاضر به کار کردن با او نیستند.

ولی در این بین مهدی کوچک زاده حمایت خود و گروه ها از احمدی نژاد را منوط به شرایط زمانی دانست و گفت: اگر بخواهم از ایشان حمایت کنم بستگی دارد به اینکه طرف مقابل و افراد روبرویش چه کسانی باشند، مثلا اگر رقیب انتخاباتی اش حسن روحانی باشد، بله صد در صد به احمدی نژاد رای خواهم داد.

انتهای پیام/ خ ز/
مرجع : جهان نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۰۳:۲۲

26 Dec 2019