۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۳۲۷۹۷
محرومیت در عظیم ترین سرچشمه آبی کشور

غبار محروميت بر چهره سرمازده روستانشینان کوهرنگ/خانه ای که اتاق، آشپزخانه و حمامش یکی است

شهرستان کوهرنگ با داشتن پتانسيل هاي فراوان، جاذبه هاي گردشگري و طبيعي زياد يکي از محروم ترين مناطق کشور است که 8 درصد آب کشور را تامين مي کند اما خود مشکلات فراواني دارد.
غبار محروميت بر چهره سرمازده روستانشینان کوهرنگ/خانه ای که اتاق، آشپزخانه و حمامش یکی است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، محروميت در روستاهاي شهرستان کوهرنگِ استان چهارمحال و بختياري بيداد می کند و نمونه اي از زندگي مردمي که با نداري خو کرده اند.

شنيدن درد و دل اين ساکنان خانه هاي فرسوده و ديدن مشکلات اين مردم غيور و نجيب بختياري، دل سنگ را هم آب مي کند.

حضرت امام خميني (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در همان سال‌هاي نخست، محروميت‌ زدايي را، راه و رسم نظام جمهوري اسلامي دانستند و اين در حقيقت يعني ارائه راهکار انقلابي براي مسئولان و کارگزاران نظام که مي‌بايست دنبال کند تا به هدف مهم خود دست پيدا کنند.

مقام‌معظم رهبري (مدظله العالي) نيز تاکيد دارند که بايستي به دنبال يک مدل و الگوی اقتصادي باشيم که بتوانيم آن را اقتصاد مقاومتي نامگذاري کنيم و در حقيقت يکي از چالش‌هاي پيش روي اقتصاد مقاومتي برداشت‌هاي مختلف افراد از آن است که روش و ابزار درست اجرايي کردن آن را نمي‌دانند.

اين گزارشي از بيداد محروميت در روستاهاي شهرستان کوهرنگ از استان چهارمحال و بختياري است و نمونه اي از زندگي مردم که با نداري خو کرده اند.



شهرستان کوهرنگ، سرچشمه آب کشور اما محروم

شهرستان کوهرنگ شامل منابع سرشار آبي و چشمه هاي فراوان  ازجمله چشمه ديمه، تونل اول و دوم کوهرنگ و رودخانه بازفت است سرچشمه کوهرنگ با جريان آب بسيار زياد از دامنه هاي زردكوه سرچشمه مي گيرد و به درياچه سد كوهرنگ مي ريزد و از تونل اول كوهرنگ وارد زاينده رود مي شود و در واقع سرچشمه اصلي زاينده است.

علاقه به نظام مقدس جمهوري اسلامي و حس ميهن پرستي و همچنين ساده زيستي از خصوصيات بارز اين مردم است که در 85 کيلومتري شهرکرد زندگي مي کنند.

صورت هاي رنگ پريده و سختي کشيده اي سوز سرما بر آن نشسته و شکسته شده که نشان از فقر و تنگدستي آنها دارد.

وقتي به دنبال شناسايي افراد مستمند و بي بضاعت نموده ام با افرادي برخورد کردم که از لحاظ امکانات اقتصادي در محروميت کامل به سر مي برند به طوري که سرپناه مناسبي جهت زندگي ندارند.


زندگي با سه فرزند در انباري

در يکي اين خانه ها در روستاي ملک آباد در نزديکي مرکز شهرستان، سرپرست خانواده به دليل پيوند روده،  قاد به امرارمعاش نيست و به همراه چهار فرزند خود در انباري يکي از اقوام زندگي مي کند و درخواست کمک جهت ساخت يک اتاق کوچک در يک تکه زمين که يکي ديگر از اقوام در اختيارش قرار داده، را دارد  ولي متاسفانه با مشکل نبود مصالح ساختماني مواجه شديم.

آنها چند خانواده هستند که در يک حياط کوچک زندگي مي کنند هر خانواده يک اتاق دارد که هم آشپزخانه است و هم اتاق خواب، نشيمن و هم حمام کودکان.

درون هر اتاقي که سر مي کشيم اسباب و اثاثيه هر خانواده اصلا جوابگوي زندگي نيست حتي يک وسيله برقي هم که در حد ضرورت زندگي باشد به چشم نمي خورد.

اتاق به اندازه اي نمناک است و سقف و ديوارها خيس خورده و بوی نم به حدی است که به سختي مي توان نفس کشيد، بچه هاي پسر 15 و 12 ساله و دختر 8 و 2 ساله چطور مي توانند در اين اتاق درس بخوانند و استراحت کنند.

 يکي ديگر از اهالي اين خانه بیان داشت: مادر خانواده بر اثر نشتي گاز دچار حادثه سوختگي شد که حدود دو ماه در بيمارستان سوختگي اصفهان بستري شده و خرج بيمارستان را با قرض از اقوام پرداخت کردیم و بعد از بهبود زخم هايش الان پاهايش گوشت اضافه آورده و خيلي اذيت است و بايد هرچه زودتر عمل کند ولي هزينه اي براي عمل مجدد نداریم و بعد از مراجعه به بيمارستان و شنيدن هزينه عمل منصرف شده و بر بازگشتیم.


کنار زدن فرش خانه و حمام کردن در تنها اتاق زندگي

وقتي پاي صحبتش مي نشينيم ديگر از درد زخم هايش نمي گويد بيشتر نگران سه فرزندش به نام هاي شادمهر، شادي و باران که به ترتيب 6 ساله 4 ساله و 2 ساله هستند است که وقتي مي خواهد بچه هايش را حمام کند بايد فرش کهنه اتاقش را بالا زده و در تنها اتاق فرزندانش را درون تشت حمام دهد که بر اثر سرماي هوا فرزندانش هميشه سرما خوردگي دارند.

نمونه هاي زيادي از اين خانواده ها در شهرستان کوهرنگ چه در مرکز شهرستان و چه در روستاهاي اطراف به چشم مي خورد و شناسايي شده اند.


علت محروميت در سرچشمه آب کشور چيست؟

کسي نمي داند علت حضور توامان سرچشمه آب در محروميت، چيست ولي اين قصه اغلب شهرها و روستاهاي استان چهارمحال و بختياري است که در کنار ثروتي عظيم، محروم هستند.

مردم بختياري هميشه در صحنه شهرستان کوهرنگ که براي انقلاب اسلامي زحمت هاي زيادي کشيده اند و در همه مراحل چه انتخابات و چه حمايت از نظام و انقلاب به نسبت جمعيت، حضور پررنگي داشته اند.

استان ما با وجود ظرفيت هاي فراوان در حوزه آب و منابع طبيعي از لحاظ فقر اقتصادي، فرهنگي، بيکاري، طلاق و خودکشي آمار بالايي دارند و اين براي مسئولان ما جاي تامل دارد.


اشتغال قصه پرغصه جوانان کوهرنگ

اشتغال قصه پرغصه‌ جوانان تحصيلکرده کوهرنگي است، در اين شهرستان کافيست سر در دل هر خانه و خانواده اي ببري تا آنگاه بفهمي که بيکاري چگونه همچون موريانه جوان هاي اين منطقه را مي بلعد و آنها را در آتش شغل هاي کاذب مي سوزاند.

روستاهاي اين شهرستان به رغم محروميت هاي خود با طبيعت بکر و دست نخورده اش يکي از زيباترين مناطق چهارمحال و بختياري است که زيباي هاي آن چشم هر بيننده اي را مجذوب خود مي کند.

 متاسفانه به علت سرماي شديد در بسياري از نقاط اين استان، کشاورزي رونق خوبي ندارد و دامداري هم بر اثر نبود علوفه با مشکلات زيادي روبرو شده و بسياري از افراد به  منظور امرار معاش به شغل هاي کاذب روي آورده اند.

و اين سوال که چرا بايد اين منطقه با وجود منابع سرشار آبي، چشمه هاي فراوان، منابع ملي و توريستي بزرگ و همچنين سرچشمه رودخانه هاي بزرگ کشور باشد، ولي مردم آن در اسفبارترين وضعيت موجود قرار داشته باشند؟ چرا بايد جوانان آن از بيکاري رنج ببرند؟

سخت است مردمي را ببينيم که در تمام فعاليت هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي استاني و کشور حضور دارند و در چنين وضعيت اسفبار روزگار مي گذرانند!

گزارش از خانم "م کريميان"


 انتهاي پيام/610ک
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۴۲:۱۰

2 Jan 2020