۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۲۳۵۷۰
موازنه کاری اوقات فراغت در چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری فاصله کمی تا یکسان سازی اوقات فراغت دارد

در حالیکه زمان، فعالیت و فضا سه عامل کلیدی در گذراندن اوقات فراغت است، جوانان در چهارمحال و بختیاری با توجه به شرایط زندگی و محرومیت های منطقه در مقایسه با دیگر گروه های سنی وضعیت نامساعدی در خصوص گذاران اوقات فراغت دارند.
چهارمحال و بختیاری فاصله کمی تا یکسان سازی اوقات فراغت دارد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از اوقات فراغت دلپذیر ترین اوقات انسان است که ساعتی فارغ از کار روزانه و رنج ایام که صرف آن چیزی می کند که خود می خواهد.

اوقات فراغت به معنای بیکاری نیست چون در اوقات بیکاری فرد کاری برای انجام دادن ندارد ولی اوقات فراغت کارهای متعددی می تواند داشته باشد که تفاوت آن با اوقات دیگر که در آنها نیز به انجام کار و فعالیت مشغول است فقط هدف این کارها و فعالیت هاست که هدف از فعالیت های اوقات فراغت کسب آرامش و لذت است.

اوقات فراغت برای همه رده های سنی مطرح است و از دانش آموز گرفته تا بزرگسالان و سالمندان را در بر می گیرد.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای محروم کشور به شمار می رود که دارای جامعه روستایی بالایی است و بسیاری از روستاهای این استان فاقد امکانات هستند و مردم در محرومیت زندگی می کنند.

بیشتر زنان روستایی و عشایری این استان پایاپای مردان و حتی بیشتر از آنها در حال کار و فعالیت هستند، فعالیت آنها از جمع آوری هیزم گرفته تا نگهداری دام در خانه های روستایی و....

تعریف سامانه برای جلوگیری از موازنه کاری

رئیس کانون مساجد چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز با اشاره به اینکه سال های گذشته در چهارمحال و بختیاری موازنه کاری در اوقت فراغت صورت می گرفت می افزاید:بحث با راه اندازی سامانه برای ثبت نام اوقات فراغت بحث موازنه کاری تا حدودی رفع شده است.

مراد یوسفی اظهار داشت : اکثر جوانان اوقات فراغت خود را در تا بستان و پس از گزران امتحانات آغاز خواهند نمود و به همین علت از ۲۰ خرداد ثبت نام کلاس های اوقات فراغت در چهار محال و بختیاری آغاز شد.

وی تصریح کرد :افراد متقاضی برای وارد کردن اطلاعات خود در سامانه تنها یک بار می توانند اقدام کنند تا از همین روش بتوان جلو موازنه کاری را تا حدودی گرفت.

یوسفی ادامه داد :همه ساله کلاس های مختلف فرهنگی، قرآنی ، هنری و...برای گذران اوقات فراغت جوانان در این استان برگزار می شود که با استقبال خوبی مواجه می شود.

وی اذعان داشت :برای ارتقاء کلاس های اوقات فراغت نباید از هیچ کوششی دریغ کرد.
حجت الاسلام مراد یوسفی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری گفت : ۵۰ رشته متنوع در طرح اوقات فراغت «آسمانی ها» برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مطابق با سال گذشته جوانان و نوجوانان زیادی منتظر شروع کلاس های اوقات فراغت در کانون های مساجد هستند افزود: طبق برنامه ریزی های انجام‌شده کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر استان آماده ثبت نام از سیل عظیم جوانان و نوجوانان در طرح اوقات فراغت «آسمانی ها» هستند.

مرادی تصریح کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد برای ثبت نام جوانان و نوجوانان هیچ گونه هزینه ای دریافت نمی کنند و رایگان است.

اوقات فراغت جوانان؛ نیازمند برنامه ریزی دقیق

یکی از استاد های دانشگاه های استان چهارمحال و بختیاری گفت : امروزه زندگی افراد به یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده نیاز دارد.

مهرداد صادقی اظهار داشت : استاندارد اوقات فراغت در این استان ۹۰ روز در سال است و میانگین فراغت روزانه به شش ساعت می رسد.

وی با اشاره به اینکه زمان، فعالیت و فضا سه عامل کلیدی در گذراندن اوقات فراغت است، اذعان داشت: زنان در هر سه مورد یاد شده وضعیت نامساعدی برای فراغت دارند.

صادقی ادامه داد: وقت زنان برای فعالیت های اوقات فراغت محدود است، فضا های فیزیکی و اجتماعی که زنان می توانند در آنجا به فعالیت های فراغتی بپردازند محدود و در واقع همین گزینه های اوقات فراغت آنها دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه نخستین مسئولیت زنان این استان و دیگر استان های دیگر ساماندهی امور خانه و انجام کار های خانه است، بیان داشت : مسئولیت های خانگی به گونه ای است که تنظیم وقت و مشخص کردن مرز کار و اوقات فراغت را دشوار می سازد و از این رو باعث تکه تکه شدن زمان اوقات فراغت می شود.

دختران بهتر می توانند برای فراغت خود برنامه ریزی کنند

استاد دانشگاه در ادامه یاد آور شد : دخترانی که هنوز تشکیل زندگی نداده اند از زمان بیشتری برخوردارند و بهتر می توانند برای فراغت خود برنامه ریزی کنند.

صادقی تصریح کرد : مهم ترین عامل در نحوه گذراندن اوقات فراغت شرایط اقتصادی، فردی و خانوادگی است.

وی یکی از مسائل مهم در چگونگی گذران اوقات فراغت را نداشتن آزادی در انتخابات برنامه های تفریحی می داند و گفت : این امر بیشتر ناشی از نظارت خانواده و جامعه است.

صادقی اذعان داشت : معاشرت های خانوادگی می تواند بخش بزرگی از گذران اوقات فراغت را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه خانواده نقش و مقام مهمی در چگونگی و نحوه گذران اوقات فراغت افراد دارند، یاد آور شد : با فعالیت هایی همچون ورزش، مسائل مذهبی، سیر و سفر، فعالیت های هنری، خواندن روزنامه، کتاب، مجله، دیدن تلویزیون، گوش دادن موسیقی و ... از جمله مواردی است که فرد می تواند در گذران اوقات فراغت خود از آنها استفاده کند.

خانواده نقش مهمی را در گذراندن اوقات فراغت فرزندان دارد

این کارشناس اوقات فراغت گفت : اگر خانواده با افزایش آگاهی، بالا بردن سطح اقتدار خود از طریق ایفای نقش های والدینی و کاهش فاصله میان نسلی و مدیریت رابطه های خانوادگی از نظر زمانی و مکانی عاملیت بیشتر بیابد باید برای آن در تاثیر گذاری عمومی سهم بیشتری قائل شد.

صادقی اظهار داشت : خانواده می تواند در اجتماعی ماندن فرد کمک شایانی را داشته باشد و این امر در شرکت نمودن فرزندان و حتی والدین در برنامه های مختلف اوقات فراغت تحقق خواهد یافت.

توجه به اوقات فراغت دانش آموزی از اهمیت بالایی برخوردار است

صادقی اذعان داشت: دانش آموزانی که قرار است فصل تعطیلات خود را آغاز کنند باید برنامه ریزی جامعی در خصوص اوقات فراغت خود داشته باشند و نحوه تدوین برنامه برای سپری کردن درست این زمان خود نیاز به مدیریت و برنامه ریزی جامعی دارد.

صادقی عنوان کرد: مدیریت زمان شاخص اصلی و برنامه ریزی برای اوقات فراغت است.

این استاد دانشگاه خواندن کتاب را یکی از مهم ترین مسئله در گذراندن اوقات فراغت برای جوانان دانست و یادآور شد: متاسفانه در این استان فرهنگ کتاب خوانی آن طور که باید صورت نگرفته و لازم است در این خصوص فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد.

صادقی تاکید کرد: لازم است فرهنگ مطالعه را در این استان افزایش داد.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۳۸:۱۱

11 Jan 2020