۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۲۵۵۵۰

اولویت وام خودرو یا وام ازدواج!

دولت که در پرداخت وام ۳ میلیونی ازدواج درمانده بود وام ۲۵‌ میلیونی خودرو را از کجا آورده است؟
اولویت وام خودرو یا وام ازدواج!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از روابط عمومی ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری 11 میلیون و ۲۰۰ هزار جوان دم‌بختی که کم‌کم دارند از سن ازدواج و باروری عبور می‌کنند در یک کفه ترازوی چالش‌های جامعه قرار دارند و خودروهای داخلی که در اعتراض به کیفیت آن‌ها کمپینی برای نخریدنشان تشکیل شده و انبار شرکت‌های خودروساز را پر کرده است در کفه دیگر.‌ در دولت تدبیر و امید اما انگار کفه حمایت از خودروسازان می‌چربد، به همین خاطر طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیونی آغاز شده تا همه بتوانند ماشین‌دار شوند حتی جوانانی که پشت سد ازدواج مانده‌اند.

اگر پای درد دل زوج‌های جوانی که به دنبال دریافت وام ۳ میلیون تومانی ازدواج بوده‌اند، بنشینید بهتر متوجه می‌شوید چرا هر سال آمار ازدواج بیشتر از سال قبل کاهش می‌یابد. این ماجرا درباره وام‌های اشتغال نیز صادق است و به رغم چالش‌های حوزه اشتغال و تأکید دولت بر امر خود‌اشتغالی، ‌وقتی پای سرمایه و وام‌های خود‌اشتغالی به میان می‌آید، قصه پرغصه دوندگی و حکایت هفت‌خوان رستم ضامن کارمند رسمی و کسر از حقوق آغاز می‌شود. این در حالی است که نه وام ۳ میلیونی ازدواج دردی از جوانان دم بخت دوا می‌کند و نه وام‌های اشتغال معمول که از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف ارائه می‌شود تأثیر چندانی در برپایی یک کسب و کار پایدار دارد. حالا اما دولت دست به جیب شده و در بسته اقتصادی خروج از رکود خود وام ۲۵ میلیونی خودرو با بازپرداخت چهار تا هفت ساله و با اقساط ۳۸۰ تا حداکثر ۷۰۸ هزار تومانی ارائه می‌دهد.

«افزایش سن ازدواج نگران‌کننده است». این جمله‌ای است که محمداسماعیل مطلق، مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تأکید بر آن می‌افزاید: در سال ۹۰ میزان باروری در کشور ۱/۸ و در استان البرز ۱/۴ بوده است و در زمینه ازدواج هم شاهد افزایش این سن بین چهار تا شش سال هستیم که در تهران و البرز تا ۱۰ سال هم گزارش شده است. برای افزایش نرخ باروری در جامعه باید نحوه نگرش جوانان را به ازدواج و فرزندآوری تغییر دهیم. به گفته مطلق بهترین سن ازدواج ۱۸ تا ۳۵ سال است و هر چقدر سن ازدواج بالا می‌رود سن باروری کم می‌شود. در حال حاضر هم ۱۱ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج داریم که بخش قابل‌توجهی از آنان سن باروری را پشت سر گذاشته‌اند. بنا به تأکید وی، تا سال ۲۰۵۰ پیش‌بینی می‌شود یک چهارم جمعیت کشور وارد مرحله سالمندی شود و اگر امروز به فکر ارتقای نرخ باروری نباشیم، فردا دیر است. به باور دکتر محمد اسلامی، معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز جامعه با معضل پیر شدن جمعیت مواجه است و راه برون‌رفت از آن اعطای مشوق‌های کارآمد به جوانان برای تشکیل خانواده و افزایش زاد و ولد است. بنا به تأکید وی افزایش ازدواج در جامعه و تشویق و تسهیل زمینه ازدواج، نقش مؤثری در افزایش جمعیت و نرخ باروری دارد. این در حالی است که دولت برای افزایش یا تسهیل دریافت وام ازدواج برنامه‌ای ندارد و افزایش وام ازدواج به ۵ میلیون تومان برای زوج‌های دارای شرایط خاص هم به دلیل کمبود بودجه دولتی منتفی شد.

حجت‌الاسلام عباس نصیری، عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اولویت وام خودرو بر وام ازدواج یا اشتغال به «جوان»‌می گوید: این طرح دولت در ذیل بسته خروج از رکود اقتصادی ارائه شده است اما باید دید تعریف دولت از رکود چیست و بسته ارائه شده برای خروج از رکود نفعش به چه گروه‌هایی باز می‌گردد؛ آیا این مردم هستند که از اجرای چنین بسته‌ای سود می‌برند یا برخی اشخاص و گروه‌های خاص. در این زمینه باید دید اولویت از نگاه دولت چیست و آن را با اولویت‌های واقعی و اجتماعی مقایسه کرد. به باور این کارشناس مسائل اجتماعی از بعد جامعه‌شناختی و مسائل مبتلابه جامعه امروز ازدواج اولویت بیشتری نسبت به خرید خودرو دارد و حتی درباره کالاهای وطنی که می‌شود با وام ۱۰ میلیونی تهیه کرد نیز حرف و حدیث‌هایی وجود دارد که چرا شرکت‌های خاصی در این فهرست گنجانده شده‌اند. حجت‌الاسلام نصیری تصریح می‌کند: ‌به نظر می‌رسد با این وام‌ها بیشتر برخی از افراد و شرکت‌های خاص و وابسته به دولت و وزارت صنعت سود کنند نه مردم. وی با اشاره به سود ۱۶ درصدی این وام می‌افزاید: بدیهی است که این وام هم برای طبقات متوسط جامعه کارایی دارد و از اقشار کم‌درآمد دردی دوا نمی‌کند. وی با اشاره به موضوع زیر‌ساختی اشتغال می‌افزاید: دولت برای خروج از رکود و زمینه‌سازی برای ازدواج بهتر است به موضوع اشتغال توجه جدی‌تری داشته باشد و به شکل کارشناسی شده‌ای وارد این حوزه شود.

توجه بیشتر به سرنوشت جوانان

محمد‌اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز معتقد است برنامه حمایت از زوج‌های جوان و افزایش میزان وام ازدواج موضوع مهمی است که مورد غفلت قرار گرفته است. به گفته وی، بسیاری از جوانان عقد کرده‌اند اما به دلیل اینکه توانایی مالی کافی ندارند، نمی‌توانند زندگی مشترک را تشکیل دهند؛ چرا برای دریافت وام ۳ میلیون تومانی ازدواج چند ماه در نوبت بمانند؟

به باور سعیدی چگونه است که دولت برای اعطای تسهیلات خودرو اعتبار لازم را دارد ولی برای افزایش وام ازدواج پول ندارد؟

آنطور که سعیدی می‌گوید،‌ مجلس سال گذشته طرحی را تهیه کرد که برای افزایش وام ازدواج ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود اما این موضوع نیز اجرا نشد. وی تأکید می‌کند: مسئولان باید همانگونه که به اعطای تسهیلات خودرو اهمیت می‌‌‌دهند به سرنوشت جوانان نیز حساس باشند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۳۹:۰۱

29 Dec 2019