۰
plusresetminus
یکی از جایگاه هایی که رابطه مستقیم با مسائل زنان و خانواده داشته و دارد، بانوان عضو شورای شهرها بوده و هستند قطعا تنها دلیلی که در انتخابات گذشته مردم شهر شهرکرد به خانم ها شریفی، روحی و عطایی رای دادند تا بر کرسی تصمیم گیری شورای شهر تکیه زنند و علاوه بر تدبیر مسائل شهری به طور خاص به مسائل زنان و خانواده در شهر بپردازند همین بوده اما در کمال ناباوری کمیسیون زنان و خانواده با وجود سه زن در شورای شهر حتی تشکیل هم نشد.
شورای شهر شهرکرد و جای خالی کمیسیون زنان و خانواده/ مدافع مظلومیت امور زنان استان، کیست؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ امروز گفتمان زنان گفتمانی غالب در سطح جوامع است و  از آنجا  که نیمی از هر جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، مسائل مربوط به آنان حائز اهمیت است.

بانوان به عنوان بخش مهم و گسترده از جامعه، تاثیر زیادی در پیشبرد اهداف کشور دارند و نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در اداره امور خانواده و جامعه دارند.

آنان برای تسریع روند تغییر و تحقق هدف های توسعه پایدار، می توانند مسؤولیت بسیارجدی و مهمی را برعهده گیرند.

از نقطه نظر رهبر معظم انقلاب در درجه اول، این زنان هستند که باید برای حل مشکلات قشر خودشان اقدام کنند. جامعه زنان باید کار فرهنگی را در اولویت خود قرار دهند و دادن شناخت و آگاهی به قشر زنان، آنها را در برابر تهاجم فرهنگی دشمن مقاوم می‌سازد. زن‌ها هستند که باید نگاه غلطی را که نسبت به زنان و مسائل مربوط به جنسیت وجود دارد، تصحیح کنند ایشان در این باره میفرمایند: "خانم‌های باسواد و تحصیلکرده، خانم‌های اهل معرفت که باید وارد یک میدان مبارزه صحیح برای مساله زن بشوند، به نظر من کوتاهی می‌کنند. کار را دست عامی، بی‌اطلاع و احیانا کسانی که دلشان می‌خواهد فقط حرف بزنند رها می‌کنند. این درست نیست".

در استان ما نیز به دلیل وجود محرومیت ها و کمبودها مسئله زنان و خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است متاسفانه به دلیل وجود عدم پیشرفت و نگاه ناصواب مسئولین امر و حتی نادیده گرفتن مسائل زنان، امروز در استان با معضلاتی اساسی در حیطه خانواده روبه رو هستیم که بررسی آن مجال دیگری می طلبد اما اکنون آنچه جای بررسی و مطالبه دارد عملکرد کسانی است که در این حیطه مسئولیت مستقیم دارد.

یکی از این جایگاه ها که رابطه مستقیم با مسائل زنان و خانواده داشته و دارد، بانوان عضو شورای شهرها بوده و هستند قطعا تنها دلیلی که در انتخابات گذشته مردم شهر شهرکرد به خانم ها شریفی، روحی و عطایی رای دادند تا بر کرسی تصمیم گیری شورای شهر تکیه زنند و علاوه بر تدبیر مسائل شهری به طور خاص به مسائل زنان و خانواده در شهر بپردازند همین بوده اما در کمال ناباوری کمیسیون زنان و خانواده با وجود سه زن در شورای شهر حتی تشکیل هم نشد.

کمیسیونی که باید با هدف ساماندهی فعالیت بانوان، پرداختن به آسیب ها و چالش های پیش رو این قشر و حمایت مادی و معنوی از زنان بدسرپرست یا سرپرست خانوار در شوراهای اسلامی شهر تشکیل می شد و وظایف مهمی همچون شناسایی مسائل، مشکلات و معضلات بانوان و جوانان، برنامه‌ریزی برای تقویت مشارکت همه‌جانبۀ زنان، بررسی مشکلات اجرای برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی برای زنان را بر عهده داشت.

با توجه به اینکه نیمی از شهروندان ما را بانوان تشکیل می دهند بحث کمیسیون بانوان توسط این افراد نباید نادیده گرفته می شد، اکنون که آسیب های اجتماعی در جامعه بانوان را تهدید می کند، وجود مباحثی مانند اشتغال و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست می طلبد که با نگاه عمیق تری به این موضوع بنگریم.

اگرچه مباحث مدیریت شهری اغلب عام است اما گاهی برخی موارد مانند پرداختن به تفریح و ورزش بانوان مرتبط با این قشر مطرح می شود از این رو نیاز است تا در کمیسیونی تخصصی به مباحث مختلف بانوان پرداخته شود؛ این مورد چیز جدیدی نیست و در خیلی از استان ها اکنون اجرا می شود.

پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حمایت از زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار

حمایت مادی و معنوی از بانوان بدسرپرست و سرپرست خانوار فاقد شرایط مالی می تواند کمک زیادی به پیشگیری از آسیب های اجتماعی در آینده داشته باشد، پرداختن به مباحث عمرانی و خدمات شهری یک نیاز برای شهر است اما دلیلی برای کنار گذاشتن مسائل و مشکلات بانوان و نادیده گرفتن کمیسیون بانوان نخواهد بود.

قطعا چنین برخوردی با موضوع زنان و خانواده از جانب زنان عضو شورای شهر بسیار عجیب و قابل تامل است در بعضی شهرها در کشور برخی زنان عضو شورا به همراهی برخی آقایان کمیسیون زنان و خانواده را به دلیل اهمیتی که این موضوع داشته است تشکیل دادند و حتی ریاست آن کمیسیون هم به آقایان سپرده اند اما در شورای شهر شهرکرد با وجود سه زن در اعضای شورای شهر این موضوع در اوج بی توجهی بانوان عضو شورای شهر نادیده گرفته شد.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۵۵:۴۲

1 Jan 2020