۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۳۱۸۳۲
معاون پژوهشي دانشگاه شهركرد:

تجاري سازي فعاليت هاي پژوهشي، يکي از مأموريت هاي دانشگاه شهرکرد است

معاون پژوهشي دانشگاه شهركرد گفت: يكي از ماموريت هاي كه براي دانشگاه شهركرد در سطح وزارت خانه و كشور تعريف شده است، توسعه فعاليت هاي مرتبط با كارآفريني و تجاري سازي دستآوردهاي پژوهش است.
تجاري سازي فعاليت هاي پژوهشي، يکي از مأموريت هاي دانشگاه شهرکرد است
به گزارش جهانبین نیوز محمد فرامرزي، معاون پژوهشي دانشگاه شهركرد طي مصاحبه با منطقه آزاد، گفت: يكي از ماموريت هايی كه براي دانشگاه شهركرد در سطح وزارت خانه و كشور تعريف شده توسعه فعاليت هاي مرتبط با كارآفريني و تجاري سازي دستآوردهاي پژوهش است.

وي افزود: تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشي و كارآفريني مقوله اي است كه کمی با رويكردهاي سنتي آموزش و پژوهش متفاوت است، تا چند سال قبل برگزاري كارگاه ها و دوره هاي آموزشي سنتي به دانشجويان كمك مي كرد اما امروزه يكي از اتفاقاتي كه در دنيا افتاده توسعه مراكز رشد و مراكزي است كه بخشي از چرخه ايده تا محصول را بر عهده دارند.

محمد فرامرزي گفت: تا يك ايده دانشگاهي تبديل به محصول و تجاري سازي شود چند فرايند را بايد طي كند، ابتدا ايده بايد پرورده شود، شكل بگيرد و به يك محصول اوليه تبديل شودتا در نهايت به محصول دانش بنيان تبديل شود و بعد تجاري سازي شود.

معاون پژوهشي دانشگاه شهركرد در ادامه ابراز داشت: يكي از چيزهاي كه خلاء آن احساس مي شد، اين بود كه در دانشگاه، دانشجوياني بودند كه ايده فن آورانه و قابل تجاري سازي داشتند ولي آن ايده هنوز در حد اينكه شركت دانش بنيان يا محصول شود، نبود. براي چنين ايده هاي در دنيا، مراكز نوآوري را راه اندازي كرده اند.

در كشور ما تعداد محدودي از دانشگاه ها مثل دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشگاه يزد داراي مركز نوآوري هستند و دانشگاه شهركرد هم خوشبختانه يكي از دانشگاه هاي است كه مركز نوآوري آن با همكاري معاونت علم و فنآوري رياست جمهوري و با پيگيري كه از طريق بنياد نخبگان و همكاري پارك علم و فن آوري صورت گرفت و با اعتباري كه به آن اختصاص پيدا كرد تقريبا تجهيز و آماده راه اندازي است.

محمد فرامرزي در ادامه سخنان خود، چرخه بعدي در تبدل ايده به محصول و تجاري سازي آن را مراكز رشد دانست و گفت: مراكز رشد يك فاز قبل از شركت هاي دانش بنيان هستند كه كارشان توسعه آن ايده، در يك دوره يك ساله يا دوساله است و چرخه نهايي، شركت هاي دانش بنيان هستند،يعني شركت هاي كه معمولا توسط اساتيد يا دانشجويان تشكيل مي شوند تا يك محصول داراي فن آوري و تكنولوژي بالا توليد كنند.

معاون پژوهشي دانشگاه شهركرد در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد: برگزاري اولين جلسه كارگاه آشنايي با فرايندهاي كاري مركز شتابدهي با حضور مهندس دهبيدي پور رييس مركز رشد دانشگاه صنعتي شريف كه يكي از با تجربه ترين افراد در اين زمينه است، اتفاق مهمي بود كه هفته قبل رخ داد، در اين جلسه تمام اساتيد و دانشجويان مراكز رشد استاني حضور داشتند و در خصوص فرآيندهاي مرتبط با مركز شتابدهي و ارتقا توانمندي هاي كارآفريني مطالب مفيدي به مدت يك روز ارائه شد.

وي اظهار کرد: ايشان در بازديد از تجهيزات مركز نوآوري شهركرد بسيار اظهار رضايت كردند و مقرر شد به زودي فراخوان ايده ها براي حضور در مركز شتابدهي نوآوري از طريق دانشگاه اعلام شود و دانشجويان و اساتيد مي توانند، ايده هاي كه قابل پرورش در مركز نواوري هستند را آماده و ارائه دهند تا اگر آن ايده پذيرفته شد، تيم هاي كاري به مدت شش ماه يا بيشتر در اين مركز مستقر شوند و ايده خود را به صورت يك خدمت و محصول قابل ارائه و تجاري سازي به جامعه ارائه دهند.

و اين يكي از مهمترين ماموريت هاي است كه اگر به خوبي انجام شود، مي تواند بخشي از كارآفريني دانشجويي را توسعه داد و ايجاد اشتغال و تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشي كه يكي از مهمترين مشكلات امروزجامعه است را عملي نمايد.

انتهاي پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۰:۵۳

29 Dec 2019