۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۲۳۹۰۳

خبرنگار، واقعیت اجتماعی، قلم پدیده ای مقدس

مطبوعات و خبرنگاران زنده و فعال فضای فکری جامعه را به پویایی و حرکت و آفرینندگی مشارکت برمی انگیزد، همچنان که سستی و بی رمقی آنها جامعه را به بی حرکتی، فقر فکری و زوال می کشاند.
خبرنگار، واقعیت اجتماعی، قلم پدیده ای مقدس
به گزارش جهانبین نیوز طهمورث فتاحی فعال رسانه و مطبوعات در یادداشتی نوشت:

خبرنگاران و مطبوعات به عنوان یک واقعیت اجتماعی در دوران اخیر و در عمر ۱۸۰ ساله آن در ایران، همواره تاثیرات مهمی بر روند تحولات و رخدادهای سیاسی و اجتماعی کشور داشته اند. در طول این زمان طولانی، ملت ایران چند نهضت بزرگ و چندین قیام مذهبی و کودتا و انقلاب اسلامی و از همه مهمتر یک جنگ تمام عیار (دفاع مقدس ۸ ساله) و مقاومت بیش از ۳ دهه و مبارزه بی امان با استکبار را تجربه کرده است.

در تمامی این مقاطع حساس، خبرنگاران و مطبوعات نقش تعیین کننده ای ایفا کرده اند. بر این اساس ازخبرنگاران و مطبوعات به عنوان«وجدان جامعه» مجرای ارتباطی بین مردم و مسولین و رکن چهارم دموکراسی و یکی از نهادهای جامعه مدنی و ابزار مشارکت سیاسی و اجتماعی تعبیر می کنند. خبرنگاران و مطبوعات چهارچوبی هستند که افکار و عقاید گوناگون جامعه با هم تلاقی پیدا می کنند و از برخورد و آمیزش آنها اندیشه های تازه ای خلق می شوند و راه حل های نوینی برای حل و فصل مسائل بوجود می آید و انگیزه های جدیدی برای تحرک جامعه ایجاد می شود.

مطبوعات و خبرنگاران زنده و فعال فضای فکری جامعه را به پویایی و حرکت و آفرینندگی مشارکت برمی انگیزد، همچنان که سستی و بی رمقی آنها جامعه را به بی حرکتی، فقر فکری و زوال می کشاند. با این وصف در دوران کنونی و در عصر ارتباطات خبرنگاران و رسانه های مکتوب و مجازی به عنوان رکن چهارم دموکراسی اهمیت و جایگاه حساس و ویژه ای پیدا کرده اند. اما متاسفانه به سبب تاریخی و ضعف نهادهای اجتماعی و غیره خبرنگاران و مطبوعات بعضا دارای مشکلات ساختاری متعدد بوده و دارای ایرادهای زیادی از شاخص های توسعه نیافتگی در حوزه رسانه آن هم با اعمال نفوذ برخی عوامل داخلی و خارجی هستند که عالمانه و یا عامدانه به دنبال اثرگذاری کم و یا برای حفظ منافع شخصی یا نامشروع خود در تمامی حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند و جامعه ما را دچار آسیب های فراوانی کرده اند.

اهمیت خبرنگاران و وسایل ارتباط جمعی یا رسانه های مجازی و همگانی در دوران کنونی به دلایل ذیل واجد اهمیت حیاتی هستند.خبرنگاران و رسانه ها صنعت تمدن ساز و در حال رشد محسوب می شوند آنان وسیله انتشار ایدئولوژی ها و افکار گوناگون هستند و رسانه ها وسیله و ابزار قدرت می باشند.در عین حال خبرنگاران و رسانه های همگانی جای طرح مسائل اجتماعی و توسعه فرهنگی و اقتصادی هستند و در آخر خبرنگاران و رسانه ها منبع ارائه دهنده تعریف و تصویر از واقعیت های اجتماعی و ابزار انتشار دهنده ایدوئولوژی و افکار گوناگون و نهایتا کانال هدایت تغییرات اجتماعی هستند و می توانند در این راه به خوبی ایفای نقش کنند. بنابراین وجود ارتباط بین عناصر مختلف نظام اجتماعی برای تداوم حیات و بقای کلیت هر نظامی ضروری است. در مجموع خبرنگاران و مطبوعات می توانند موجب پیشرفت و تعالی جامعه بشوند اگر نقش هدایتگرانه داشته باشند وگرنه خدای ناکرده عکس آن جامعه را به بی رمقی و فقر فکری و معنوی و سستی می کشاند.

به طور کلی آنچه را می توان به عنوان مسیر صحیح خبرنگاران و مطبوعات و وظیفه ذاتی و مهم اصحاب رسانه برشمرد، اطلاع رسانی در جهت آگاه ساختن- تلاقی نظرات متعدد- آموزش جامعه- پاسخگو کردن مسئولین در برابر مردم و متحد کردن جامعه در برابر تهدیدات دشمنان است و آن عملی نخواهد شد مگر اصلاح وضعیت نامطلوب و نامتوازن فرآیند فعالیت های رسانه ای که کشور و تقسیم عادلانه امکانات اقتصادی و فنی و اصلاح نواقص قانون فعلی مطبوعات- تربیت و آموزش نیروی انسانی و زبده و پخته- کم رنگ کردن تندروی ها- اصلاح نگرش دولتمردان زیرا که ثابت شده است اگر خبرنگاران و مطبوعات به درستی عمل کنند و به عنوان کانال واقعی بین مردم و دولت عمل کنند نقش اساسی در گره های ناگشودنی بین ملت و حاکمیت ایفا کنند و بر همین اساس باید این ابزارهای کارساز تقویت و تثبیت شوند.

در آستانه ۱۷ مرداد روز خبرنگار ضمن تبریک این روز به همه همکاران زحمت کش عزیز این نکته را به خود و دیگران یادآوری می کنم که پاسداری از امانت قلم بسیار حائز اهمیت است.امیدروارم همه ما مخاطب آیه شریفه و لقدکرمنا بنی آدم باشیم.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۲۶:۳۶

28 Dec 2019