۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۳۶۸۶۴

تعطیلی استانداری چهارمحال و بختیاری، از انتخابات تا معرفی استاندار

بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از شروع به کار دولت دوازدهم و با انتخاب ۲۱ استاندار از استان‌های کشور همچنان انتخاب استاندار استان چهارمحال و بختیاری در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.
تعطیلی استانداری چهارمحال و بختیاری، از انتخابات تا معرفی استاندار
به گزارش جهانبین نیوز؛ بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از شروع به کار دولت دوازدهم و با انتخاب ۲۱ استاندار از استان‌های کشور همچنان انتخاب استاندار استان چهارمحال و بختیاری در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

این در صورتی است که آقای عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در آخرین اظهار نظر خود درباره انتخاب استانداران گفته بود تا پایان شهریورماه همه استان‌ها تعیین تکلیف می‌شوند، این موضوع سبب شد تا از زمان شروع به کار دولت دوازدهم تاکنون گزینه‌های متعددی چه بومی و چه غیربومی در فضای سیاسی استان برای تصدی این صندلی مطرح شوند.

نمایندگان مجلس در ظاهر تمام وقت خود را برای چانه‌زنی برای انتصاب یک گزینه بومی صرف کردند غافل از اینکه پس از چندی مشخص شد سیاست دولت بر استفاده از گزینه‌های غیربومی است در این مدت بعضا شاهد داغ شدن بازار شایعات و مطرح شدن گزینه‌های متعددی اعم از بومی و غیربومی در استان بودیم که برخی با غبارآلود دیدن فضا با ارسال نامه‌های متعدد شانس خود را برای استانداری استان امتحان نمودند که در صورت به وقوع پیوستن این شایعات و اهمیت دادن دولت به این نامه‌نگاری‌ها در استان فاجعه مدیریتی رخ می‌دهد چراکه برخی نام‌ها در قامت اداره یک استان نبوده و نیستند.

این تاخیر در معرفی استاندار استان اعتراضاتی را هم در بر داشته است حجت‌الاسلام  محمدعلی نکونام خطبه‌های نماز جمعه شهرکرد با بیان اینکه باید استاندار چهارمحال و بختیاری سریع‌تر انتخاب شود، به این تاخیر اعتراض کرده و اظهار داشت: وضعیت اشتغال در استان خوب نیست جوانان منتظر هستند که مسئولان استان برای اشتغال آن‌ها اقدامی انجام دهند اما متاسفانه فرصت‌ها می‌گذرند.

تاخیر در انتخاب استاندار برای استان بسیاری از برنامه‌های مدیریتی استان را عملا متوقف کرده، بسیاری از دستگاه‌ها برای انجام امور خود و مردم سردرگریبان هستند.

با به تاخیر افتادن معرفی استاندار جدید در زمینه‌های مختلف ازجمله در شاخص‌های توسعه‌ای استان خسارت زیادی متوجه این استان شده که اثرات آن در اندک زمانی مشاهده خواهد شد، از طرفی اداره کردن استانداری استانی مثل چهارمحال و بختیاری به صورت سرپرستی، چندان به سود و صلاح مردم استان نیست و در نهایت وجود نوعی بلاتکلیفی در این خصوص می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای استان شود.

اکنون که در آستانه تدوین لایحه بودجه سال ۹۷ کشور قرار گرفته‌ایم تاخیر در انتخاب استاندار استان از هر جهت به ضرر این استان بوده و علاوه‌بر از دست دادن فرصت کاری امسال بهره‌ای از بودجه سال آینده نیز درقالب پیشنهادات مهم و اساسی نخواهیم برد.

استان چهارمحال و بختیاری با وجود مدیریت ناتوان و ناکارآمد گذشته اکنون در آستانه بحران قرار گرفته است و با کسب رتبه اول بیکاری در کشور و افت همه شاخص‌های توسعه استان مانند جذب سرمایه‌گذار خارجی، صادرات استان و همچنین به ثمر ننشستن وعده‌های دولت یازدهم همچون راه آهن و پروژه مهم و حیاتی بن-بروجن در استان وضعیت را به سمتی برده است که تنها یک مدیر توانمند و جهادی توانایی خروج استان از این وضعیت اسفناک را دارد، با وجود این وضعیت مدیریت استان و همچنین ادارات از زمان انتخابات تاکنون در تعطیلی به سر می برند همه منتظر انتخاب استاندار جدید هستند و عملا همان چرخ توسعه‌ای که به آهستگی می‌چرخید هم اکنون کاملا متوقف شده است.

دولت با وجود مشاهده چنین وضعیتی به اداره استان با سرپرست اکتفا نموده است که این موضوع آسیب‌های جدی را متوجه استان خواهد کرد. اکنون استان به استانداری فراجناحی و توانمند نیاز دارد که با شجاعت در برخورد با مدیران ناکارآمد استان را از این وضعیت نجات داده و قطار پیشرفت این استان را به ریل اصلی برگرداند.

به‌ نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی در تعلل انتخاب استانداران و خلف وعده وزیر کشور درخصوص تعیین تکلیف همه استانداران تا پایان شهریورماه، اختلاف پنهان وزارت کشور با چهره‌های اصلاح‌طلب دولتی و تلاش برای کسب رضایت جریان اصلاحات از سوی این وزارتخانه در معرفی چهره‌ها باشد.

این یعنی می‌توان به سیاست وزارت کشور پی برد که رحمانی‌فضلی درپی حفظ مدیران قبلی این وزارتخانه است و تمایلی ندارد از چهره‌های جدید در استان‌ها استفاده کند.

این ضعف دولت در انتخاب استانداران را می‌توان به پای ناتوانی دولت در انتخاب مدیران با کفایت و همچنین نبود همکاری و اجماع بین وزارت کشور و نمایندگان مجلس دانست، دولتی که بعد از گذشت نزدیک به 6 ماه از انتخابات که بر استمرار دولت یازدهم در انتخابات اطمینان یافت و می‌دانست مهم‌ترین قدم بعد از انتخاب وزیران، انتخاب استانداران است، ولی هنوز نتوانسته است برای بسیاری از استان‌ها استانداری شایسته و توانمند بگمارد چگونه می‌تواند مسائل کلان کشور را مدیریت کند ضعف دولت در این موضوع قطعا موجب آسیب‌های جدی به توسعه کشور می‌شود.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۱۸:۳۱

28 Dec 2019