۰
plusresetminus
براساس پیگیری های قبلی و اخراج تعدادی از کارگران برفاب خبرها حاکی از آن است که اخراج ها همچنان ادامه دارد و شرکت برفاب با بهانه‌های واهی همچون نبود صادرات و تعدیل نیرو اقدام به اخراج بخشی دیگر از نیروهای خود که بعضا با سابقه بیش از ۲۰ سال کار هستند. نیروهایی که عمر خود را در این کارخانه گذرانده‌اند و اکنون بعد از اخراج از کارخانه دیگر به چه امیدی و برای چه شغلی به انتظار بنشینند و این موضوع مایه شرمساری دولت و مدیریت استان است.
سردی برفاب بر جان کارگران اخراج شده نشست/ اخراج نزدیک به ۳۰۰ نفر از برفاب مایه شرمساری است
به گزارش جهانبین نیوز؛ بعد از گذشت بیش از سه سال از شروع بکار دولت و گذشت چندی از توافق هسته‌ای که به گفته رئیس جمهور همزمان با توافق تمام تحریم‌ها برداشته و رونق کشور حاصل می‌شود؛ هنوز هیچ دود سفیدی از دودکش دولت مبنی‌بر حل مشکلات اساسی کشور دیده نمی‌شود نه‌تنها غرب به تعهدات خود عمل نکرد که دولت در درون هم با جنجال و حاشیه‌سازی بدنبال منحرف کردن افکار عمومی از پرسش در برابر عملکرد غیرقابل دفاع خود در حل مشکلات معیشتی مردم است و دراین میان رئیس جمهور به جای دغدغه‌مندی درحل مشکلات مردم، لغو یک سخنرانی بی‌اهمیت را مایه شرمساری می‌داند این در صورتی است که مایه شرمساری دولت افزایش نرخ بیکاری، رکود، بی‌بند و باری فرهنگی و هزاران موضوع از این دست برای دولت است.

مردم استان چهارمحال و بختیاری که سال‌هاست با رنج محرومیت و گرد استضعاف بر چهره، منتظر رسیدگی و حل مشکلات خود توسط دولتمردان هستند اکنون در زمره استان‌هایی با نرخ بیکاری بالا قرار گرفته‌اند. استانی که مملو از منابع و ظرفیت‌های خدادادی همچون گردشگری، کشاورزی و صنایع متعدد است اکنون روز به روز با افزایش بیکاری جوانانش دست و پنجه نرم می کند.

یکی از شرکت‌هایی که بخش عمده‌ای از جوانان استان برای اشتغال بدان امید داشته و دارند شرکت برفاب است که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنند‌گان لوازم‌خانگی در چهارمحال و بختیاری است. شرکتی که کسب مقام واحد نمونه کشوری را مدیون زحمات جوانان این استان و ریش‌سفیدان با سابقه‌ای است که جوانی خود را صرف پیشرفت این کارخانه کرده‌اند. براساس پیگیری های قبلی و اخراج تعدادی از کارگران از برفاب خبرها حاکی از آن است که اخراج ها همچنان ادامه دارد وشرکت برفاب با بهانه‌های واهی همچون نبود صادرات و تعدیل نیرو اقدام به اخراج بخشی دیگر از نیروهای خود که بعضا با سابقه بیش از ۲۰ سال کار هستند. نیروهایی که عمر خود را در این کارخانه گذرانده‌اند و اکنون بعد از اخراج از کارخانه دیگر به چه امیدی و برای چه شغلی به انتظار بنشینند و این موضوع مایه شرمساری دولت و مدیریت استان است.

علاوه بر این مدیریت کلان استان هم در این قضیه سکوت کرده و هیچ حمایتی از کارگران اخراج شده نکرده است. استاندار محترم چندی بعد از شنیدن این خبر در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: "مطالب منتشره از سوی برخی رسانه ها مبنی بر اخراج ۲۰۰ تا ۳۰۰ نیرو در یکی از واحدهای تولیدی استان درحالی منعکس شده که این واحد تولیدی تنها ۴۰ نیرو تعدیل کرده که این موضوع نیز تصمیم مدیریتی برای ارتقای بهره وری بوده است.رسانه های گروهی ضمن انعکاس مطالب واقعی باید به اشتغالزایی یکهزار و ۴۰۰ نفر در واحد تولیدی مورد نظر نیز اشاره می کردند. رسانه ها مطالب را براساس واقعیت ها، انصاف و عدالت انجام دهند و از پرداختن به امور سلیقه ای، شخصی، سیاسی، جناحی و یکطرفه بپرهیزند تا جامعه دچار تشویش نشود. "این در صورتی است که خبرها حاکی از آن است که نزدیک به ۳۰۰ نفر از کارگران برفاب تا کنون اخراج و یا در حال اخراج هستند.

می خواهیم سرکارمان بازگردیم

یکی از کارگران اخراج شده از برفاب با سابقه بیش از بیس سال در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بعد از بیست سال کار در کارخانه امروز و بدون هیچ دلیلی ما را اخراج کردند.

وی با بیان اینکه همه ساله قراردادهای یک ساله از سوی شرکت با کارگران بسته می‌شد افزود: امسال قراردادها به قرارداد، ۶ ماهه تبدیل شد و بعد از اتمام قرارداد قرارداد دو ماهه امضا کردیم که بعد از اتمام مدت این قرارداد به ما گفتند برای تصفیه مراجعه کنیم.

این کارگر اخراج شده از برفاب تاکید کرد: هم‌زمان با اخراج ما ۴۰ نفر دیگر را اخراج کردند و به مرور بر این تعداد افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر کاری از ما ساخته نیست برای همین دنبال کارهای بیمه بیکاری هستیم ولی ما می‌خواهیم سر کارمان بازگردیم چون الان با این سابقه بیمه و این سن و سال دیگر جایی نمی‌توانم مشغول به کار شوم.

ما منتظر پاسخ قانع کننده از سوی مسئولان هستیم

این کارگر اخراج شده از برفاب با اشاره به این که زمانی که وارد کارخانه شدم در شرایط سخت کار کردم و در واقع عمر خود را در این کارخانه گذاشتم اما امروز بدون هیچ دلیلی اخراج شدم و حتی مسئولان کارخانه جواب قانع‌کننده‌ای هم برای اخراجم ندادند.

وی با بیان اینکه این موضوع که بازار فروش کارخانه راکد شده را قبول دارم افزود: اما چرا به جای اخراج نیروهای با سابقه کم اقدام به اخراج نیروهای با سابقه بیش از ۲۰ سال کرده‌اند و کارگری را که روزی با ۲۰ سال سن وارد این کارخانه شده و جوانی خود را در این کارخانه گذاشته و پا به پای آن آمده است را اخراج کرده‌اند؟ من الان با این سن کجا باید بروم برای کار؟

این کارگر اخراج شده با اشاره به اینکه فرزند دانشجو دارد و وام‌های زیادی را باید پرداخت کنم تاکید کرد: چرا کسی به ما پاسخ درستی نمی‌دهد؟ ما از استاندار و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار جواب قانع‌کننده در این مورد داریم، ما می‌خواهیم سرکارمان بازگردیم...

وی با اشاره به اینکه کارگران اخراج شده منتظر پاسخ قانع‌کننده از سوی مسئولان دولت و کارخانه هستند ادامه داد: برای ما توضیح دهند که چرا و به چه دلیلی اخراج شدیم تا حداقل بدانیم چرا به جای اینکه در شرایط دشوار از کارگران با سابقه کم تعدیل شود اقدام به اخراج کارگران با سابقه بالا کرده‌اند.

برفاب شرکتی خصوصی است، مدیر عامل صلاح دیده کارگران را اخراج کند

عباس جزایری مدیرکل تعادون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: روز پنج‌شنبه در استانداری برای حل مشکل برفاب جلسه داشتیم و فعلا اخراج کارگران را بر روی ۶۰ نفر بستیم تا وقتی که وضعیت بازار عراق به حالت قبل بازگردد.

وی با بیان اینکه برفاب شرکت خصوصی است و ما نمی‌توانیم کاری کنیم ادامه داد: چرا آن زمان که ۱۶۰۰ نیرو به کارگیری کرد کسی از مدیر عامل شرکت تشکر نکرد، الان هم رئیس کارخانه صلاح دیده که نیروها را تعدیل کند.

کارگران با سابقه 10 تا 22 سال برای شکایت به اداره کار مراجعه کنند

جزایری اضافه کرد: درحال حاضر ۱۲ کارگر با سابقه ۱۰ تا ۲۲ سال به تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پیگیری کارشان مراجعه کردند و از این تعداد چهار نفر از سرپرست‌ها هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: کارگران اخراج شدند چون در در ارزیابی‌ها نسبت به بقیه کارگران پایین‌تر بودند اما کارگران اخراجی باید به اداره کار مراجعه و شکایت کنند تا موضوع در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف رفته و این هیئت‌ها با توجه به مستندات و اظهارات کارگران به موضوع رسیدگی کنند چون ما هر اخراجی را نمی‌پذیریم و اگر کارگران شرایط بازگشت به کار را داشته باشند باز می‌گردند و اگر نه برای کارگران با سابقه بالا تا ۵ سال بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد.

انعقاد قرارداد موقت با کارگران باسابقه در کارگاه های دائمی ایراد بزرگی به قانون کار

جزایری اضافه کرد: در برخی از موارد قراردادهای کارگران تمام شده و ما به لحاظ قانونی نمی‌توانیم بگوییم چرا این کارگر اخراج شده و این درحالی است که ما نظرمان بر بیکاری کارگران نیست.

جزایری با اشاره به ایراداتی که به قانون اداره کار مبنی بر اخراج کارگران بعد از اتمام قرارداد و اینکه کارگاه‌های دائمی نباید قرارداد موقت با کارگران ارزیابی شده خود ببندند افزود: این مشکلی است که به این قانون وارد است و باید این موضوع در مجلس حل شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما همچنین طی جلسه‌ای از رئیس صنعت، معدن و تجارت خواستیم مشکل کارخانه در بازاریابی را حل کنند چون مشکلات کارخانه‌ها در بحث بازار کار با اداره کار نیست و حل مشکلات نقدینگی و بازار کار این کارخانه با صنعت، معدن و تجارت است.

جزایری با اشاره به مشکلات پیش آمده برای برفاب ادامه داد: مدیرعامل این کارخانه بر این اعتقاد است که اگر الان تعدیل نیرو نداشته باشد در آینده‌ای نزدیک برای ادامه کار کل کارخانه و پرسنل دچار مشکل می‌شود چون کارخانه‌ای که ماه به ماه حقوق پرداخت می‌کرد درحال حاضر به دلیل نبود بازار فروش نتوانسته حقوق‌ها را پرداخت کند.

چرا بعد از بیست سال، عدم صلاحیت کارگران به اثبات رسید؟

به گزارش جهانبین نیوز؛ چرا باید در دوران پسابرجام کارخانه‌ای به این بزرگی مشکل بازار فروش پیدا کند و نتواند محصولات خود را به فروش برساند؟ و اینکه چرا کارگران بعد از 20 سال مورد ارزیابی قرار گرفتند و الان مشخص شده که صلاحیت لازم را برای ادامه کار ندارند؟

عدم موفقیت دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مایه شرمساری ست

می‌توان گفت، دولت در اجرای سیاست‌های خود و علی‌الخصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ناکام بوده و عملا هیچ برنامه برای اجرای این سیاست‌ها در راستای حمایت از تولید داخلی، رفع موانع تولید، حمایت از کارگران و کارفرمایان نداشته است و این موضوع براستی برای دولت و دولتمردان مایه شرمساری است. این حجم عظیم بی تدبیری‌ها، بی‌توجهی‌ها، سوءتدبیرها که موجب بوجود آمدن مشکلاتی مانند آمار بالای بیکاری و تعطیل شدن یک به یک واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ شده حال آنکه دولت در این ماه‌های آخر عمر خود به جای پرداختن به حواشی و مسائل کم‌اهمیت همت خود را بر حل مشکلات مردم مناطق محرومی مانند استان‌مان کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۳۱:۱۵

31 Dec 2019