۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۲۴۵۸۸
همزمان با هفته دفاع مقدس؛

برگزاری یکصد و بیستمین نشست «کتاب‌خوان» در استان چهارمحال و بختیاری

یکصد و بیستمین نشست «کتاب‌خوان» با موضوع دفاع مقدس با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس، مسئولین، کتابداران و جمعی از علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی دراستان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
برگزاری یکصد و بیستمین نشست «کتاب‌خوان» در استان چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز، یکصد و بیستمین نشست «کتاب‌خوان» با موضوع دفاع مقدس با حضور مهردخت وزیر پور مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، خدابخش مرادی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرهاد خلیل مقدم مدیر کل کتابخانه های عمومی استان چهارمحال و بختیاری، زینب قربانی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان کهکیلویه و بویر احمد، سید رضا صالحی مشاور استاندار در امور ایثارگران، محمد مراد رئیسی مدیر کل دفتر بازرسی استانداری، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی، مدیر کل امور زندانها، رئیس حوزه هنری استان، معاون فرماندار شهرستان شهرکرد، بخشدار بخش مرکزی شهرکرد، جمعی از اساتید دانشگاه، پیشکسوتان دفاع مقدس، کتابداران، نویسندگان و جمعی از علاقه مندان امر کتاب و کتابخوانی در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شد.

در این نشست ۱۲ کتاب معرفی شد که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده در این نشست به شرح زیر است:

پهلوان گود گرم‌دشت " نوشته گلعلی بابایی/ ارائه توسط: سید رضا صالحی( مشاور استاندار چهارمحال و بختیاری در امور ایثارگران) "

این کتاب هشتمین جلد از مجموعۀ «بیست و هفت در ۲۷» «پهلوان گود گرمدشت» نام دارد که حاوی زندگی نامۀ شهید حسین قجه  ای، یکی از فرماندهان پرافتخار گردان در لشکر۲۷محمد رسول الله می باشد که با پیگیری های مادر بزرگوار شهید منتشر شده است..


"سرود حماسه ها: تاریخ منظوم انقلاب و دفاع مقدس " نوشته حفیظ ا.. جلالی/ ارائه توسط: محمد مراد رئیسی (مدیر کل دفتر بازرسی استانداری)
کتاب «سرود حماسه‌ها» در قالب حماسی و مثنوی و به شیوه شاهنامه سروده شده است. در ابتدای کتاب مدح و ثنای خداوند آورده شده است و در ادامه به موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته شده است. این کتاب سروده شاعر پیشکسوت استان چهارمحال و بختیاری "حفیظ الله جلالی چالشتری" است که در ۵۰۵ صفحه و در تیراژ سه هزار نسخه به چاپ رسیده است.

" از اروند تا ارمند " نوشته احمد رحیم خانی/ ارائه توسط: نویسنده( استاد دانشگاه و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سامان)

«از اروند تا ارمند» زندگینامه داستانی سردار شهید هوشنگ منصوری است که به کوشش محسن منصوری گردآوری و از سوی احمد رحیم‌خانی سامانی بازروایی شده است. پرداخت مستند‌گونه، نثر نویسنده را از روایت داستانی باز نداشته و رد پای آداب و رسوم شهر لُردگان برای مخاطب آشکار است.


" خاطرات خیس " نوشته محمد رضا سمیع/ ارائه توسط: نویسنده( مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری)

کتاب خاطرات خیس، مجموعه ای از خاطرات یکی از رزمنده چهارمحال و بختیاری به نام عزت الله سمیع است که از همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی ،در بیشتر عملیات های مهم به عنوان بی سیمچی حضور داشته است.

به گفته وی،عزت الله سمیع در لشکر های نجف اشرف ، تیپ امام حسین (ع) و تیپ مستقل قمر بنی هاشم هم رزم سرداران بزرگی چون شهید سید کمال فاضل و شهید ایرج آقا بزرگی بوده است.

" بلوط های دور دست " نوشته حسن رضائی خیرآبادی/ ارائه توسط: عبدالعلی بابااحمدی(رزمنده دفاع مقدس)

کتاب داستان بلوط ‌هاي دوردست، اثر حسن رضايي خيرآبادي، براساس زندگي سردار شهيد الياس ارجمند و به کوشش نشرشاهد منتشر شده است. الياس ارجمند به فاصله دو سال و نيم بعد از شروع خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، به فرماندهي اطلاعات عمليات لشگر قمربني‌هاشم نائل شد نيل به اين مرتبه در مدت زمان اندک حاکي از وجود ابعاد قابل مطالعه در شخصيت انسان است.

"من او " نوشته رضا امیرخانی/ ارائه توسط: اسماعیل بابائی( معاون اداره کل کتابخانه های استان)

داستان مربوط به زندگی فردی به نام علی فتاح است و عشق پاک او با دختر خدمتکار خانواده اش به نام مهتاب که به دلیل اعتقاد علی به عشقی پاک تا زمانی که از عشق راستین خود مطمئن نشده از ازدواج امتناع می‌کند و در خلال داستان از راهنمایی‌های درویشی مصطفی نام، از سلسله‌ای نامعلوم کمک می گیرد که نقش مهمی در داستان نیز دارد. مهتاب و علی هر دو عاقبت ناکام از دنیا می روند تا در جهان آخرت با یکدیگر ازدواج کنند.

" لشکر خوبان " نویسنده:مهدی قلی رضائی/ ارائه توسط:ابراهیم فولادی (کتابدار کتابخانه امیرکبیر شهرکرد)

کتاب لشکر خوبان در ۲۷ فصل تدوین شده است. راوی در ابتدا پس از شرح نحوه حضورش در جبهه که یکی از شیرین‌ترین بخش‌های کتاب به شمار می‌رود، به شرح حضورش در عملیات فتح‌المبین و مسلم ابن عقیل می‌پردازد و در ادامه پس از بیان چگونگی ورودش به واحد اطلاعات عملیات به شرح عملیات‌های شناسایی که در آن حضور داشته، پرداخته است که از وقوع عملیات بدر تا مرصاد را در بر می‌گیرد.

(از به " نویسنده رضا امیرخانی/ ارائه توسط: احمد حیدری(کتابدار کتابخانه فردوسی سورشجان"

ماجرای اصلی این است که خلبان جانبازی به نام مرتضی مشکات که دو پای خود را از دست داده، بار دیگر می خواهد پرواز کند که با ممانعت همه مواجه می‌شود. اما دست آخر به کمک دوست خود رحیم میریان با شگردی جالب موفق به پرواز می‌شود و ماجرای عاطفی دیگری هم همزمان با این جریانات شکل می‌گیرد.

( نور الدین پسر ایران" نوشته معصومه سپهری/ ارائه توسط: اسحاق رمضانی نژاد (مسئول کتابخانه شهید رجائی گهرو"

«نورالدین پسر ایران» كتاب خاطرات سید نورالدین عافی است؛ پسری شانزده ساله از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز در آذربایجان شرقی كه مانند دیگر رزمنده‌های نوجوان ایران با تلاش و زحمت فراوان رضایت والدین و مسئولین را برای اعزام به مناطق عملیاتی جلب كرد

بابا نظر" نوشته مصطفی رحیمی/ ارائه توسط: محبوبه احمدی بنی( مسئول کتابخانه نابینایان رودکی شهرکرد)"

کتاب بابانظر، حاصل گفت‌وگوی ۳۶ ساعته سید حسین بیضایی با محمدحسن نظرنژاد در سال ۱۳۷۴ و اوایل ۱۳۷۵ است که به شکل ویدیویی ضبط شده و اکنون از سرنوشت آن فیلم‌ها خبری در دست نیست، اما کلمه‌ها و جمله‌های آن مصاحبه‌ها پس از ضبط، روی کاغذهای سفید آمده و ماندگار شده‌اند. برای تدوین خاطرات اولیه از قلم مصطفی رحیمی سود جسته شده و همه پانوشت‌های کتاب هم از متن خاطرات به پایین صفحه‌ها آمده که گفته‌های خود شهید بابانظر است.

داستان مریم" نوشته داود امیریان/ ارائه توسط: یارعلی نصیری گله (مسئول کتابخانه داراب افسر بختیاری چلگرد)"

کتاب، از همان آغاز به مخاطب اعلام مي کند که نويسنده ابداً قصدش «وقايع نگاري صرف» نيست بلکه مي خواهد «مريم» را به عنوان يک شخصيت داستاني به مخاطب معرفي کند تا متن از شکل و شمايل خاطره نگاري خارج شده و رنگ و بويي حکايي ببه خود بگيرد.

خدا بود و دیگر هیچ " نوشته شهید مصطفی چمران/ ارائه توسط: نیلوفر زمانی(کتابدار کتابخانه شهید صدوقی فرادنبه)"

عنوان کتاب برگرفته از نام یکی از دست‌نوشته‌های شهید چمران است که با عبارت "خدا بود و دیگر هیچ نبود" آغاز می‌شود و گردآورنده بر اساس این دست‌نوشته، نام کتاب را انتخاب کرده است و پس از این دو دست‌نوشته عکس‌هایی از شهید چمران در حالات نماز، رزم، تحصیل و .. وجود دارد.

شایان ذکر است ، سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند .


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۲۶:۲۷

30 Jan 2020