۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۲۸۳۶۷

کتاب‌خوان، فرهنگ ترويج مطالعه را فرا‌گير مي‌کند

شاعر و منتقد ادبي ضمن ابراز خرسندي از برگزاري نشست تخصصي شعر، نشست‌هاي تخصصي کتاب‌خوان را گامي در راستاي عمومي‌سازي فرهنگ ترويج مطالعه دانست.
کتاب‌خوان، فرهنگ ترويج مطالعه را فرا‌گير مي‌کند
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل  بام ايران خبر، علي داوودي، شاعر و منتقد ادبي پيرامون تأثير سلسله نشست‌هاي به اشتراک‌گذاري کتاب‌هاي خوانده شده در نهادينه‌سازي فرهنگ مطالعه در جامعه ايراني، اظهار داشت: در ميان حاکميت دنياي تکنولوژي که همه‌روزه با ابزاري نو،‌ مخاطب را به خود جلب و با طراحي جذابيت‌هايي به زندگي افراد نفوذ، ‌و خواسته يا ناخواسته به حذف و يا تغيير برخي از مسائل فرهنگي و بنيادين ما مي‌انجامد،‌ کتاب‌خوان اتفاق فرخنده‌اي است، چراکه کتاب،‌ براي ما تنها يک محصول فرهنگي نيست، بلکه مرجعي براي آگاهي در تمامي زمينه‌ها محسوب مي‌شود؛ کتاب، ‌آخرين و بزرگ‌ترين معجزه الهي است،‌ و اين امر از عظمت و اهميت جايگاه آن حکايت مي‌کند.

وي افزود: در دنيايي که تبليغات تمامي رسانه‌ها حول محور تکنولو‍ژي است،‌ پافشاري براي احياء سنت پسنديده کتابخواني،‌ اتفاقي بسيار ميمون و مبارک است؛ چراکه کتاب عصاره انديشه يک نويسنده است؛ و انديشه و قلم متضمن بقاي يک فرهنگ خواهد بود.

وي با استقبال از تعميم سلسله نشست‌هاي به اشتراک‌گذاري کتاب‌هاي خوانده شده به حوزه‌هاي تخصصي و برگزاري نخستين نشست تخصصي شعر همزمان با روز بزرگداشت عطار نيشابوري، در اين خصوص گفت: کتاب‌خوان شعر، نشستي بسيار فاخر بود که طي آن درباره کتاب‌هاي شعر و آثاري در حاشيه شعر بحث شد؛ به اعتقاد من چنين نشست‌هايي، به وي‍ژه در حوزه‌هاي تخصصي به تبليغات بيشتري نياز دارد؛ حضور اهل فن متخصص در يک حوزه موضوعي در اين نشست‌ها الزامي است؛ اين امر نيازمند تبليغاتي هدفمند است؛ بگونه‌اي که هر شاعر، ‌نويسنده و متخصص موضوعي در کنار خلق اثر،‌ دغدغه ترويج کتاب نيز داشته باشد و ترويج فرهنگ مطالعه به دغدغه اي شخصي بدل شود.

داوودي با برشمردن جلسات با محوريت کتاب از جمله، رونمايي،‌ نقد و بررسي و ...،‌ معرفي کتاب را مرحله‌اي مقدم بر تمامي اين موارد دانست.

وي ضمن ابراز خرسندي از راه‌اندازي طرح کتاب‌خوان مجازي از سوي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور، تصريح کرد: هر گونه فعاليت ترويجي و تبليغي در حوزه کتاب،‌ که مشارکت مخاطب را جلب و وي را در اين فرآيند سهيم کند،‌ تحسين برانگيز است. کتاب‌خوان مجازي بايد طرحي ملي و نه پروژه‌اي سازماني، تلقي شود؛ انشاالله که استمرار اين طرح، کتاب،‌ اين کالاي مهم فرهنگي را در سبد زندگي عموم مردم جاي دهد.

گفتني است،‌ علي داوودي در نخستين نشست کتاب‌خوان تخصصي شعر، به معرفي اثري از خويش با عنوان «جلسه شعر» پرداخت.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۲۲:۳۳

26 Dec 2019