۰
plusresetminus
مبنای محتوایی اکثر سریال‌های ماهواره‌ای برای این‌که از هیجان و جذابیت برخوردار شوند حول خیانت و روابط نامشروع می‌چرخد که این خود سمی مهلک برای زندگی زناشویی است.
سریال‌های ماهواره‌ای سمی مهلک در روابط زناشویی است/ خانواده‌ها آگاهی خود را افزایش دهند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، مرجان معنوی درباره تأثیرات ماهواره بر روابط زناشویی اظهار داشت: هر خانواده‌ای برای پیشبرد و پیشرفت اهدافش به یکسری آموزه نیاز دارد تا در مسیر زندگی مشترک به عنوان الگو قرار دهد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر سریال‌های ماهواره‌ای این نقش را برای هدایت خانواده‌ها برعهده گرفته‌اند، افزود: اساس و مبنای محتوایی این سریال‌ها برای این‌که از هیجان و جذابیت برخوردار شوند حول خیانت و روابط نامشروع می‌چرخد.

وقتی قبح شکسته شود

این کارشناس ارشد روانشناسی تربتی تماشای این سریال‌‌ها را سمی مهلک برای روابط زناشویی دانست، افزود: این فیلمنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند و از ‌چنان جذابیت‌هایی در آن‌ها استفاده می‌شود که عملا قبح و زشتی آن را از بین می‌برند.

معنوی با بیان این‌که خانواده‌ها نیاز به الگویی سازنده دارند، تصریح کرد: این سریال‌ها الگوهایی خانمان‌برانداز در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند چرا ‌که هدف اصلی از ساخت این برنامه‌ها برانداختن بنیاد خانواده است.

وی با اشاره به این‌که این سریال‌ها زمان فراوانی از وقت خانم خانه را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: این برنامه‌ها چنان بیننده را علاقمند می‌کنند که دغدغه فکری آن‌ها می‌شود و از مسائل خانوادگی خود غافل می‌شوند.

روابط عاطفی را جایگزین تماشای سریال‌های خانما‌ن‌سوز کنیم

این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی افزود: خانواده‌ها می‌توانند زمانی را که برای دیدن سریال‌های این چنینی صرف می‌کنند به امور خانه و بهبود روابط عاطفی بین اعضای خانواده اختصاص دهند.

معنوی، بی‌اعتمادی و بدبینی بین زن‌وشوهر را یکی از محصولات این سریال‌ها دانست و گفت: در بعضی مراجعین به مشاور دیده شده به حدی تأثیرپذیری از این سریال‌ها داشته‌اند که خیانت‌ها و ماجراهای سریال را به روابط زناشویی خود تعمیم داده‌اند.


بدبینی همسران در سایه ماهواره

وی در ادامه گفت: همسران دچار بدبینی و بدگمانی نسبت به طرف مقابل شده‌اند در نتیجه ارتباط زناشویی آن‌ها دستخوش بی‌مهری‌ها شده و طلاق عاطفی رخ داده است که در نهایت منجر به از هم پاشیده شدن بنیان خانواده می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در پاسخ به این‌که راهکار مناسب برای حفظ کانون خانواده‌ها چیست، توضیح داد: در ابتدا آموزش مناسب به خانواده‌ها درباره استفاده درست از ماهواره گامی موثر خواهد بود یعنی باید فرهنگ‌سازی مناسب صورت بگیرد.

معنوی افزود: بالا بردن سطح آگاهی خانواده در استفاده از ماهواره و سایر تکنولوژی‌ها و مطلع شدن از خطرهای تهدیدکننده آن سبب می‌شود که در انتخاب برنامه‌هایی که می‌خواهند ببینند صاحب سلیقه شوند و بر اساس معیارهای اخلاقی که در راستای حفظ کانون گرم خانواده باشد انتخاب داشته باشند.


آگاهانه تماشا کنیم

وی افزود: زمانی که آگاهی و دانش لازم نسبت به خطرهای نهفته این برنامه‌ها برای خانواده‌ها روشن نباشد انتخابی ناآگاهانه و براساس سرگرم شدن و گذران زمان دارند که در درازمدت به آن برنامه‌ها عادت کرده و کم‌کم الگوپذیری می‌کنند و در نهایت در زندگی‌های شخصی خود پیاده‌سازی می‌کنند و نتیجه ‌آن از هم پاشیده شدن خانواده است.

این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی گفت: بر اساس قانون پریماک جذابیت بیشتر خاصیت تقویت‌کنندگی بیشتری دارد تماشای سریال‌های ماهواره‌ای از چنان جذابیتی برخوردار است که کتاب خواندن و دورهمنشینی‌های خانوادگی و دیدن برنامه‌های تلویزیونی داخلی نمی‌تواند با آن برابری کند.


رسانه‌های داخلی همت کنند

معنوی با تاکید به این‌که ما نیاز به تقویت‌کننده‌های قویتری داریم، افزود: رسانه‌های داخلی باید در این زمینه با قدرت بیشتری وارد عمل شوند و برنامه‌های جذابی بسازند که با جذابیت سریال‌های ماهواره‌ای برابری کنند و حتی از آن‌ها پیشی بگیرند.

وی با اشاره به پتانسل صدا و سیما خاطر نشان کرد: صدا و سیما از پتانسیل بالایی برای پخش برنامه‌های مفرح برخوردار است و فقط کافی است کمی خلاقیت و تفکر را چاشنی برنامه‌سازی خود کرده و عزم خود را برای مقابله با برنامه‌های ماهواره‌ای جزم کنند.


انتهای پیام/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۵۶:۳۲

29 Dec 2019