۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۲۱۳۶۳
در همايش آسيب شناسي شبکه هاي اجتماعي مطرح شد:

شبکه هاي اجتماعي محفلي براي انتشارفسادهاي اجتماعي در جامعه شده اند

رئيس دانشگاه پيام نور استان: قوام، سلامت اجتماعي، کاهش اسيب هاي اجتماعي و رضايتمندي از زندگي را بايد در خانواده جستجو نمود.
شبکه هاي اجتماعي محفلي براي انتشارفسادهاي اجتماعي در جامعه شده اند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي اساتيد برتر، دکتر قجري در همايش انجمن علمي حقوق دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد که با موضوع آسيب شناسي شبکه هاي اجتماعي، حقوقي و جامعه شناسي برگزار شده بود، گفت: قوام و سلامت اجتماعي و کاهش اسيب هاي اجتماعي و رضايتمندي از زندگي را بايد در خانواده جستجو نمود.

وي افزود: دين مبين اسلام نيز از خانواده قوي ترين حمايتها را نموده و براي حفظ و بهبود کارکردهاي آن اهميت زيادي قائل است و با ارائه قوانين و روش هاي خردمندانه قوام و نظام آن را تضمين نموده است. جمهوري اسلامي ايران نيز به دليل اهميت و قداست خانواده و نقش تعيين کننده و مهم آن در فرهنگ اسلامي در اصل دهم قانون اساسي خانواده را به عنوان کانون اصلي هدايت و رشد انسان ها و عامل پيشرفت و تعالي فرهنگ جامعه تلقي مي نمايد.

رئيس دانشگاه پيام نور استان اضافه کرد: براي داشتن خانواده اي موفق ۵عامل وجود دارد که اگر بتوانيد آن ها را اجرا کنيد، مي توانيد اميدوار باشيد که خانواده خود را به سمت شادي، رضايتمندي، عشق و علاقه بيشتر هدايت کرده ايد.

وي عامل اول را ايجاد يک نظام خانوادگي مبتني بر محبت و پذيرش معرفي کرد و افزود: اولين نياز روحي هر فرد نياز به تأييد شدن و پذيرش است، به اين معنا که فرد نياز دارد به کسي يا چيزي احساس تعلق داشته باشد.

قجري در اين باره گفت: اگر شما نمي خواهيد که فرزند تان به جايي غير از خانواده دلبسته شود، تلاش کنيد تا اين موارد را رعايت کنيد:

۱-در برنامه خود تجديدنظر کنيد يا از برخي کارهاي خود صرف نظر کنيد تا بتوانيد وقت بيشتري را در کنار فرزندتان باشيد. مثلا آخر شب براي فرزندتان قصه بخوانيد يا يک هفته در شب را با هم فيلم تماشا کنيد يا آخر شب با هم بازي کنيد.

۲- به فرزندتان کمک کنيد تا براي خود هدف داشته باشد و به اين اهداف برسد. داشتن برنامه باعث مي شود تا کودک و نوجوان شما بسياري از کارهاي باطل را انجام ندهد. اما در اين مسير مراقب باشيد که کودکتان را به راهي هدايت کنيد که در مسير استعدادها و علايق او باشد.

۳-همواره بايد تلاش کنيد تا به کارهاي درست فرزندان تان هم توجه داشته باشيد چرا که توجه دائمي والدين به کارهاي نادرست فرزندان، باعث کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس فرزندان مي شود؛ بنابراين گاهي هم فرزندان تان را به خاطر کارهاي درستي که انجام مي دهند، تشويق کنيد.

۴-گاهي هم فکر کنيد که علت بدرفتاري کودکتان، از روي قصد و نيت بدخواهي نيست؛ براي مثال اگر کودک شما روي ديوار نقاشي مي کشد شايد واقعا نمي دانسته که نبايد اين کار را انجام دهد بنابراين شما نبايد فکر کنيد که او بچه بدي است و او را سرزنش کنيد.

۵- جلوي چشم فرزندان، با يکديگر جر و بحث نکنيد چرا که آن ها نبايد نگران وضعيت خانواده باشند.

وي عامل دوم را ريتم مشخص زندگي مطرح کرد و خاطر نشان کرد: يکي از راه هاي برخورداري زندگي از يک ريتم مشخص، اين است که هر برنامه در خانواده داراي نظم است. براي مثال ساعت خواب مشخص است مثل ساعت غذا خوردن، ساعت تماشاي تلويزيون و …

وي تصريح کرد: در خانواده فرصتي را براي با هم بودن در نظر بگيريد. براي مثال انجام مسابقات خانوادگي يا حل جدول يا انجام فوتبال دستي و البته فراموش نکنيد که تماشا کردن تلويزيون جزو اين فعاليت ها در نظر گرفته نمي شود چرا که مستلزم برقراري ارتباط با يکديگر نيست.

قجري گفت: کمک کردن به افراد درمانده به عنوان يک کار داوطلبانه مي تواند به زيبا شدن آهنگ زندگي شما کمک کند، ضمن آن که احســــــاس همدلي را در کودک شــما افزايش مي دهد.

رئيس دانشگاه پيام نور استان رسم و رسوم خانوادگي را عامل سوم خواند و افزود: با هم عبادت کردن يا شرکت در مراسم عزاداري ها و سوگواري ها هم مي تواند به عنوان يکي از رسوم خانوادگي در نظر گرفته شود. اين کار باعث ارتباط، پيوستگي و تعلق خاطر اعضاي خانواده مي شود. و يکي از کارهاي ديگري که مي توانيد انجام دهيد اين است که داستان هاي خانوادگي تعريف کنيد.

وي عامل چهارم را نقش فعال در خانواده معرفي کرد و اضافه نمود: نتايج پژوهش ها نشان داده است که ميزان مشکلاتي که فرزندان يک خانواده دچار آن مي شوند با ميزان ارتباط کلامي اعضاي خانواده، در ارتباط است و به عبارت ديگر هر چه گفت وگوها در خانواده کمتر باشد ميزان مشکلات هم بيشتر خواهد شد. بنابراين تلاش کنيد تا در محيط خانه فقط درباره مشکلات صحبت نکنيد و فقط زماني که از دست يکديگر دلگير هستيد، با يکديگر حرف نزنيد بلکه تلاش کنيد تا درباره هر موضوعي حتي موضوعات کم اهميت و خوب هم صحبت کنيد.

استاد دانشگاه پيام نور استان گفت: به علايق فرزندانتان احترام بگذاريد و سعي کنيد تا آن جا که با عقايد و ارزش هاي خانوادگي شما در تضاد نيست، آن علايق را بپذيريد و به آن ها احترام بگذاريد.

دکتر قجري يادگيري مقابله با بحران ها را عامل پنجم يک خانواده موفق ناميد و افزود: آرامش خود را حفظ کنيد، چرا که با حفظ کردن آرامش خودتان به ديگر اعضاي خانواده هم آرامش و امنيت خاطر مي دهيد.

وي خاطرنشان کرد: سعي کنيد به جاي سرزنش کردن ديگران، مشکل را حل کنيد براي مثال هنگام بروز بحران و مشکلات، اعضاي خانواده را سرزنش نکنيد و فقط تلاش کنيد مشکل را حل کنيد. با اين کار هم مشکل حل مي شود و هم با سرزنش و تنبيه يک نفر موجب گوشه گيري و انزواي او نمي شويد و دفعه بعد هم اگر دچار مشکل شد آن را از شما پنهان نمي کند.

عضو دادگاه تجديد نظر استان نيز به عنوان ديگر سخنران اين همايش به آسيب هاي استفاده خانوده ها از شبکه هاي اجتماعي بيگانه و ماهواره ها اشاره کرد و افزود: شبکه هاي اجتماعي محفلي براي انتشار شايعات و فسادهاي اجتماعي شده اند.

وي خاطرنشان کرد: مسئله اي که امروز جامعه رسانه اي و مردم کشور ما با ان روبه رو شده اند، ايجاد رسانه هاي نوظهور مي باشد که از طريق نرم افزارهاي واتس آپ، تانگو، لاين، وايبر و ... استفاده مي‌کنند.

عبدالعلي خدابخشي با بيان اينکه استفاده از شبکه هاي اجتماعي خانواده ها را به انحراف کشيده است تصريح کرد: اين شبکه‌‌ها به محفلي براي انتشار شايعات و عاملي براي فساد اجتماعي و اخلاقي، طلاق و نابهنجاري‌‌هاي اجتماعي و اخلاقي تبديل شده است.

انتهای خبر/۱۰۲۴ج/ 550 الف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۴۶:۵۶

3 Jan 2020