۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۳۳۳۲۳
کارشناس دامپزشکي شهرستان کيار:

آنفولانزاي حاد پرندگان بيماري خطرناک اما قابل کنترل/رعايت اصول بهداشتي مهمترين راهکار جلوگيري از شيوع بيماري است

کارشناس شبکه دامپزشکي شهرستان کیار مهمترين راهکارهاي مبارزه، کنترل و جلوگيري از شيوع بيماري آنفولانزاي حاد پرندگان را ارائه کرد.
آنفولانزاي حاد پرندگان بيماري خطرناک اما قابل کنترل/رعايت اصول بهداشتي مهمترين راهکار جلوگيري از شيوع بيماري است
گزارش جهانبین نیوز؛ رايش کارشناس دامپزشکي شهرستان کيار در گفت و گو با کیار بیدار اظهار کرد: متاسفانه بيماري آنفولانزاي حاد پرندگان با وجود اقدامات پيشگيرانه دستگاه هاي مسئول به استان چهارمحال و بختياري و شهرستان کيار رسيد و در حال حاضر وجود ويروس در روستاهاي خراجي و دورک اناري تائيد شده ا ست.

وي افزود: اين بيماري از نوع بيماري هاي مشترک بين انسان و دام است که از راه مجاري تنفسي قابل انتقال است.

رايش افزود: در آغاز شيوع بيماري بين پرندگان وحشي آبزي مثل اردک و غاز و... صورت گرفته است و با آغاز مهاجرت پرندگان از مناطق گرمسير به نقاط سردسير ويروس اين بيماري به کشور وارد شده است و متاسفانه با سرعت شيوع بسيار بالا در حال انتشار است که در وهله اول پرندگان و طيور اهلي و خانگي را مبتلا مي‌سازد و مرگ و مير پرندگان به صورت ناگهاني آغاز مي شود.

وي با اشاره به اين نکته که اين بيماري فاقد هرگونه واکسن يا راه درماني قطعي است بیان داشت: تنها راه مبارزه با اين بيماري کنترل شيوع آن است که دامپزشکي شهرستان کيار در حال جمع آوري طيور موجود در نقاطي است که وجود ویروس در آنها تائيد شده و فعلا دو روستاي خراجي در بخش مرکزي و دورک در بخش ناغان کانون ويروس آنفولانزاي حاد پرندگان هستند.

از خورده شدن لاشه پرندگان مبتلا به آنفولانزا توسط خیوانات گوشتخوار جلوگیری شود

رايش خاطرنشان کرد: در صورت تلفات طيور چه اهلي و چه وحشي بايد از مصرف لاشه پرندگان مبتلا به بيماري توسط حيوانات گوشتخوار مثل سگ و... جلوگيري کرد و لاشه اين پرندگان صرفا بايد در خاک دفن و آهک‌پاشي و خاکپوشي شود.

وي به احتمال جهش ويروس به نوع خوکي اشاره کرد و ادامه داد: در صورت مصرف لاشه پرندگان توسط حيوانات گوشتخوار خصوصا خوک و گراز ويروس بيماري جهش يافته و ويروسي توليد مي شود که براي انسان بسيار کشنده است.

وي مرغ، بلدرچين، شترمرغ، پرندگان زينتي و کبوتر را ازجمله پرندگان در معرض ابتلا و انتقال بيماري معرفي کرد و یادآور شد: در صورت مشاهده علائم بيماري در اين پرندگان بايد معدوم شوند و لاشه آنان زير خاک دفن و آهک پاشي و خاک پوشي شود.

رايش با اشاره به اثر ضدويروسي آهک خشک يا آهک زنده تاکید کرد: لازم است محل نگهداري پرندگان اهلي قرنطينه شود و از ورود هر گونه پرنده وحشي همچون کلاغ، گنجشک و... به آن جلوگيري شود و اطراف آن آهک پاشي شود.

وزش باد و رطوبت بالا در شیوع بیماری آنفولانزای خاد پرندگان نقش دارد

وي به طول عمر ويروس آنفولانزاي پرندگان نيز اشاره و گفت: ويروس تا ۱۲۰ روز در شرايط آب و هوايي زمستاني امکان زندگي دارد و متاسفانه رطوبت بالا و وزش باد در شيوع بيماري نقشی موثر دارد و صرفا هواي آفتابي در کاهش خطرات بيماري مي تواند کمک کننده باشد.

وي از اهالي شهرستان کيار تقاضا کرد در صورت مشاهده لاشه پرندگان، بي حالي پرندگان خانگي، ترشحات غير عادي و هر گونه حالت غيرمتعارف در پرندگان خانگي مراتب را به سرعت به اطلاع دهياري ها، شهرداري ها يا شبکه دامپزشکي شهرستان کيار برسانند.

کارشناس شبکه دامپزشکي شهرستان کيار در پايان عنوان داشت: باتوجه به اينکه اداره دامپزشکي شهرستان در صورت تائيد ابتلا پرندگان اهلي شهر يا روستايي اقدام به جمع آوري طيور نمايد، غرامت پرندگان به صاحبان آنها پرداخت مي شود و در صورت تائيد شهر يا روستايي در شهرستان کيار مبني بر شيوع بيماري آنفولانزا دامپزشکي در سم پاشي محل هاي مشکوک آماده ارائه خدمات است.

انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۳۲:۱۰

1 Jan 2020