۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۳۶۶۵۴
جهانبین گزارش می دهد؛

ایست فرهنگ!/ضرورت توجه به شاخصه های اسلامی و فرهنگی در شورای شهر شهرکرد

مطالبات از شورای شهر زیاد هستند، از انتخاب یک شهردار کاردان برای جبران گذشته‌ای کم آباد در شهرکرد تا اقداماتی نظیر جذب سرمایه‌گذاری برای اقدامات شهرداری، از شفافیت مالی شهرداری تا اقدامات عمرانی اما در این‌ بین هستند کارشناسانی که معتقد هستند باید به فرهنگ به‌مثابه یک اولویت نگریست.
ایست فرهنگ!/ضرورت توجه به شاخصه های اسلامی و فرهنگی در شورای شهر شهرکرد
به گزارش جهانبین نیوز؛ شورای شهر جدید شهرکرد که فعالیت رسمی خود را در ماه‌های گذشته آغاز کرده است، به نظر می رسد در نخستین گام می‌بایست توجه به مبلمان شهری و سبک زندگی اسلامی مهمترین دغدغه‌های فرهنگی آن باشد. مردم شهرکرد در روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه با حضور در پای صندوق‌های رأی، نشان دادند که با ترکیب فعلی شورای شهر و مدیریت شهری شهرکرد چندان همراه نیستند حضور سه عضو سابق از ۱۱ عضو گواه این مدعا است و درنهایت آنچه از درون صندوق‌های رأی بیرون آمد، نتیجه‌ای بود که ازقبل هم قابل پیش‌بینی بود.

اما شورای شهر شهرکرد نیز مانند سایر نقاط کشور در آغاز راه نیازمند همراهی و هم‌فکری مسئولان نهادهای فرهنگی، خدماتی، اجرایی، نخبگان جامعه و... است تا بتواند شروعی پرقدرت را داشته باشد بر هیچ‌کس پوشیده نیست که نخستین وظیفه شورای شهر طبق قانون انتخاب شهردار محسوب می‌شود اما این روزها باید توجه داشت که حتی انتخاب شهردار، این رسالت مهم شورایی نیز باید با نیم‌نگاهی به فرهنگ صورت گیرد. که این مهم با چالش‌هایی نیز روبه رو بوده است.

شهرکرد چند سالی است جایگاه اصلی خود در وضعیت مدیریت فرهنگی را از دست‌داده و امروز انتخاب شورای شهر جدید می‌تواند تحولی را در شهر بیافریند این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که در ماه پیش رو تمام ارکان مدیریتی و تصمیم‌ساز شهرکرد تغییر خواهد کرد، باید گفت شهرکرد به یک دچار تحول مدیریتی در لایه‌های تصمیم‌سازی در مدیریت شهری نیز نیاز دارد.

مطالبات از شورای شهر زیاد هستند، از انتخاب یک شهردار کاردان برای جبران گذشته‌ای کم آباد در شهرکرد تا اقداماتی نظیر جذب سرمایه‌گذاری برای اقدامات شهرداری، از شفافیت مالی شهرداری تا اقدامات عمرانی اما در این‌ بین هستند کارشناسانی که معتقد هستند باید به فرهنگ به‌مثابه یک اولویت نگریست.

شورای شهر به یک نگاه فرهنگی نیاز دارد

حجت الاسلام صادق رئیسی فعال فرهنگی استان در گفتگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: امروز شهرکرد نیازمند اجرای برنامه‌هایی با پیوست فرهنگی است که کمبود آن در سال‌های اخیر در بسیاری موارد رخ‌نمایی می‌کرد لیکن پیشنهاد می‌شود در شورای جدید به‌طور ویژه به مقوله فرهنگ پاسخگویی، شفافیت، تعامل، تأسی از ائمه اطهار (ع) پیوست فرهنگی، ترویج فرهنگ دینی و... اهتمام وجود داشته باشد همچنین می‌توان نشست‌های مستمر و مدام با اصحاب رسانه از سوی شورای شهر به‌نوعی برنامه‌ریزی شود که مردم بتوانند از وضعیت موجود در حوزه مدیریت شهری به‌خوبی آگاه شوند.

وی ادامه داد: این امر البته نیازمند رعایت اخلاق حرفه‌ای از سوی مطبوعات و جراید نیز است که قطعاً باوجود افراد توانمندی که در این حوزه وجود دارند، کارها به‌خوبی پیش خواهد رفت.انسان و زندگی شهری در کنار هم تکمیل‌کننده یکدیگر هستند و به تعبیر دیگر، شهر موجود زنده‌ای است که هرلحظه تغییر می‌کند و در جلوه‌های تازه‌اش بر نوع نگاه و تعامل شهروندان اثر می‌گذارد.

رئیسی ادامه داد: شورای شهر یک نگاه فرهنگی نیاز دارد چراکه اگر فرهنگ ماندگار نشود، چیزی در شهر تثبیت نمی‌شود، شهرکرد باید نگینی در نقشه جغرافیایی خطه جنوب غرب کشور باشد تا به‌مثابه مقصد انتخاب شود نه معبر، چراکه ریشه‌های تاریخی و مذهبی شهرکرد این ظرفیت را دارد که به‌عنوان یک قرارگاه فرهنگی در سطح کشور مطرح شود.

نگاه مردم در مراجعه به شهرداری، نگرش مناسبی نیست

علیرضا اصغریان فعال سیاسی اجتماعی استان پیرامون فعالیت‌های شورای شهر به جهانبین نیوز گفت: یکی از وظایف شورای شهر که به‌نوعی صراحتاً در قانون نیز آمده، است باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی نگاه ویژه کرد این امر در حوزه‌های مختلف باید نمود پیدا کند هرچند امروز برخی اعتقاد دارند مقام شورا در برخی موارد تا شورای شهرداری‌ها پائین آمده اما در حقیقت نباید این‌گونه باشد امروز در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی مثل بهداشت، درمان، تفریح، اقتصاد، مالیات و... باید با حضور شورا اداره شود که منتخبان مردم هستند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که شورای جدید باید صورت دهد با توجه به ذهنیت جامعه که از شورای شهر دارد، این است که باید تلاش کرد تغییر نگرشی در مردم ایجاد کند برای مثال این تغییر نگاه نسبت به شهرداری بسیار الزامی است امروز مردم وقتی به شهرداری مراجعه می‌کنند نگرش به‌واقع مناسبی ندارند.

وی ادامه داد: برای فرهنگ چهار لایه مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها نگرش است لذا اگر می‌خواهیم نگرش عوض شود نیازمند تغییر دانش مردم هستیم و اگر این تغییر شکل نگیرد بینش مردم عوض نخواهد شد لیکن باید گفت دوره‌های مختلف شورای شهر یکی پس از دیگری می‌گذرند اما دراین‌بین وقتی موفق عمل می‌کنیم که بتوانیم تغییر ایجاد کنیم پس باید شورای شهر در وهله نخست ازلحاظ فرهنگی نگرش مردم را تغییر دهد که البته کار دشواری است.

نگاه ویژه به فرهنگ باید در کنار کارهای عمرانی در دستورکار شورای شهر قرار گیرد

حجت‌الاسلام ابوالفضل محمدی فعال فرهنگی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ پیرامون دیدگاه فرهنگی شورای شهر اظهار کرد: یکی از اقدامات شورای شهر باید تغییر در کالبد شهر باشد اگر فرهنگ کنار کالبد شهر قرار گیرد، ما شاهد شهری بانشاط خواهیم بود و در مقابل اگر تنها به مسئله ساخت‌ و ساز بیندیشیم قطعاً نمی‌توانیم وجد، نشاط و همچنین شادی را به شهرمان هدیه کنیم پس دومین اولویت شورای شهر می‌بایست نگاه ویژه به فرهنگ در کنار کارهای عمرانی باشد.

وی افزود: برخی روزها پیش می‌آید که حتی یک تابلوی ورود به مسجد برای مسافری که دوست دارد نمازش را در مساجد شهرهای بین‌راهی بخواند نیز وجود ندارد و شورای شهر باید در حوزه فرهنگ فعالیتش را ده‌ها برابر کند، ما امروز باید بدانیم که معیار اسلامی شهرمان چیست و چه کسی متولی این امر در شهرکرد است؟ مردم باید بدانند که وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر شهر اسلامی و سبک زندگی اسلامی تأکید دارند، کدام‌ یک از مسئولان شهری متصدی رعایت نماهای اسلامی در ساخت‌ و سازها هستند؟ برخی روزها پیش می‌آید که حتی یک تابلوی ورود به مسجد برای مسافری که دوست دارد نمازش را در مساجد شهرهای بین‌راهی بخواند نیز وجود ندارد لیکن باید به این موارد نگاه ویژه داشت.

وی خاطرنشان کرد: امروز فرهنگ عمومی مردم در رفتارشان در سطح جامعه مشخص می‌شود باید این رفتارها را مطالعه کرد، این‌ها نمود کار فرهنگی هستند که باید با همراهی دستگاه‌های فرهنگی و مدیران شهرستانی و شهری صورت گیرد تا نتایج اجتماعی آن را به‌خوبی مشاهده کنیم این امر می‌تواند به چشم‌انداز تبدیل شود و در آن حتی بخش‌هایی که نیازمند تعامل با دستگاه‌های فرهنگی است، گنجانده شود تا شاهد شهری باشیم که تفاوت در آن به عینه دیده می‌شود.

امروز شهرکرد نیازمند کار و بسته‌های فرهنگی است

سعید صادقی دانشجوی ارشد مدیریت شهری نیز به جهانبین نیوز گفت: درباره مدیریت شهری باید یک موضوع مهم را گوشزد کرد و آن این است که همواره در ادبیات مدیریتی از واژه شهردار به‌مثابه نخستین وظیفه شورای شهر یاد می‌شود و نه شهرساز؛ یعنی شهردار علاوه‌بر ساخت‌ و ساز باید به مسائل فرهنگی شهر نیز توجه داشته باشد.

صادقی افزود: اگر شهرداری تنها به ساخت‌ و ساز فیزیکی نگاه داشته باشند، شهری با توسعه نخواهیم داشت، امروز شهرکرد نیازمند کار و بسته‌های فرهنگی است، اگر فرهنگ بالا رفت، شهردار و شورای شهر توجه به مسائل فرهنگی کردند، آن شهر آباد است و حتی با عبور از آن می‌توان مشاهده کرد که مدیران شهری دغدغه فرهنگی دارند یا خیر.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بتوانیم شهرمان را از دید فرهنگی ارتقاء دهیم، بهترین کارها را صورت داده‌ایم، وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی نیز آن است که در کنار مدیریت شهری همراه شورا باشد تا کارهای فرهنگی با پیوست خوبی صورت گیرد، امروز مهم‌ترین نمادهای هر شهر، نمادهای فرهنگی آن هستند هیئات مذهبی، مساجد و... مهم‌ترین نمادهای شهرکرد هستند که آبادی آن‌ها به حضور یک مبلغ دینی است، اگر امروز بهترین مسجد را داشته باشیم اما امام جماعت نباشد، نظم و انضباطی نخواهیم داد لیکن سازمان تبلیغات اسلامی در طول سال و در مناسبت‌های مختلف همواره سعی کرده با اعزام مبلغ در ارتقای فرهنگی نقش داشته باشد. تعامل مدیریت شهری و این نهاد در بحث تبادل فرهنگی می‌تواند شهری آباد را برای مردم بسازد.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۳۴:۴۳

3 Jan 2020