۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۳۲۳۱۵
مدرس حوزه و دانشگاه در چهارمحال و بختیاری:

وضعیت علمی فرهنگی دانشگاه های استان مطلوب نیست

مدرس حوزه و دانشگاه در چهارمحال و بختیاری گفت: فرهنگ همان چیزی است که رهبر انقلاب بارها گفته اند حاضرم جانم را فدای آن کنم باید سطح فرهنگ جامعه و دانشگاه را بالا برد تا سطح علم هم بالا رود امروز دانشگاه ها با ظرفیت خوبی که در جوانان دارند از وضعیت فرهنگی خوبی برخوردار نیستند باید از این ظرفیت برای تحقق فرهنگ مطلوب استفاده کرد.
وضعیت علمی فرهنگی دانشگاه های استان مطلوب نیست
به گزارش جهانبین نیوز؛ به بهانه ایام وحدت حوزه و دانشگاه با دکتر علی بخشیان مدرس حوزه و دانشگاه در این زمینه و همچنین مشکلات علمی فرهنگی دانشگاه های استان به گفتگو نشستیم.

دکتر بخشیان ضمن تبیین نوع وحدت مدنظر برای حوزه و دانشگاه گفت: ابتدا باید منظور خود را از وحدت مشخص کنیم، منظور از وحدت در سه شکل وحدت موضوع وحدت روش و وحدت غایت و هدف متصور بود خب واضح است که موضوع علوم حوزوی بررسی آیات و روایات یا بعبارت استاد عزیز حضرت آیت الله جوادی آملی بررسی قول الهی است و موضوع علوم دانشگاهی عمدتابررسی فعل الهی است طبعا باتوجه به موضوعات علوم روش بهره مندی از این علوم متفاوت است یعنی ممکن است در علون دانشگاهی از روش های تجربی و در علوم حوزوی از روش هاست استدلالی یا عقلی بیشتر بهره گیری شود پس انحصارا بحث وحدت در حوزه غایت و هدف طرح می شود.


وی افزود: دکتر مفتح که شهادت وی منجر به نامگذاری این روز توسط امام راحل به روز وحدت حوزه و دانشگاه گردید بعد از شهید مطهری به ریاست دانشکده الهیات منصوب شد که هر دوی این شخصیت ها توسط گزوه فرقان شهید شدند.

بخشیان ادامه داد: زیربنای حوزه قدیم یک دانشگاه کامل بوده است یعنی در دو زمینه قول و فعل الهی فعالیت می شد هم در علومی مانند اصول و هم در علومی مانند شیمی و امثالهم مکتب امام صادق (ع) شاگرد تربیت می کرد پس یعنی مانند حوزه که هدف اصلی آن انسان سازی و کمال آن است دانشگاه هم باید بستر کمال انسان باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مسائلی در زمینه های ساختاری همچون ساخت و ساز و همچنین متون و منابع و یا جذب مدرس و ارائه مطلب و یا حتی در برگزاری مراسمات فرهنگی که این هدف دنبال نشود آنگاه وحدت حوزه و دانشگاه محقق نمی شود.

وی عنوان کرد: پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه کارهایی انجام شده است اما در وضعیت مطلوبی بسر نمی بریم.

دکتر بخشیان با اشاره به وضعیت نامناسب علمی دانشگاه های استان گفت: وضعیت علمی در استان و بخصوص در دانشگاه های مرکز استان نه اینکه ضعیف باشد اما مطلوب نیست تنها در برخی رشته های معدود شاهد کارهای خوبی هستیم مانند کشاورزی که زمینه های آن در استان خودمان وجود دارد.


وی اضافه کرد: پیشرفت علوم را باید یک مجموعه کامل دید در مجموع آنها رضایتمندی وجود ندارد رهبر انقلاب سال هاست بر بازنگری علوم تاکید دارند اما مسئولین نسبت به آن بی تفاوتند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما با همین متون دیگر دانشگاه های کشور وضعیت علمی خوبی دارند و تولیدات علمی قابل توجهی داشته اند متون یکی است اما پیشرفت در استان ما بروز و ظهور نداشته است پس باید مدیریت دانشگاه ها و انتخاب اساتید بررسی شود. بخصوص در علوم انسانی و گروه معارف این توجه باید جدی تر شود.

دکتر بخشیان با اشاره به اهمیت فرهنگ در دانشگاه گفت: فرهنگ همان چیزی است که رهبر انقلاب بارها گفته اند حاضرم جانم را فدای آن کنم باید سطح فرهنگ جامعه و دانشگاه را بالا برد تا سطح علم هم بالا رود امروز دانشگاه ها با ظرفیت خوبی که در جوانان دارند از وضعیت فرهنگی خوبی برخوردار نیستند باید از این ظرفیت برای تحقق فرهنگ مطلوب استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: مسائلی مانند تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان بر مناسبات فرهنگی و اجتماعی کشور تاثیر گذاشت دانشجویان فهیم و بیدار جامعه باید در بزنگاه های کشور نقش خود را به خوبی ایفا کنند و جامعه را تحت تاثیر قرار دهند.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۵۰:۰۰

28 Dec 2019