۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵
کد مطلب : ۱۸۲۲۰
وال‌استریت‌ژورنال:

آمریکا با توجه به اهمیت ایران در خاورمیانه به دنبال تمدید دوباره مذاکرات است

یک روزنامه آمریکایی گزارش داده آمریکا با توجه به اهمیتی که ایران برای ایجاد ثبات در خاورمیانه دارد به دنبال تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای است.
آمریکا با توجه به اهمیت ایران در خاورمیانه به دنبال تمدید دوباره مذاکرات است
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از تسنیم، یک روزنامه آمریکایی گزارش داده آمریکا با توجه به اهمیتی که ایران برای ایجاد ثبات در خاورمیانه دارد به دنبال تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی در روز جمعه با عنوان «آمریکا در تلاش برای نجات هسته‌ای ایران است» به دیدار هفته آینده جان کری، وزیر خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اشاره کرده و با استناد به نظر مقامات آمریکایی این دیدار را بخشی از «تلاش لجام‌گسیخته» آمریکا برای نجات دادن مذاکراتی دانسته که به دنبال محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

کشورهای گروه موسوم به ۱+۵ در مردادماه سال جاری مهلت مذاکرات هسته‌ای را تا تاریخ ۲۴ نوامبر، سوم آذرماه، تمدید کردند. تمدید مهلت این مذاکرات بر اساس مفاد توافقنامه‌ای موسوم به «برنامه مشترک اقدام» انجام می‌شد که در سوم آذرماه سال ۱۳۹۲ بین دو طرف منعقد شده بود.

با این حال، آنطور که مقامات ایران و آمریکا می‌گویند این مذاکرات در ماه‌های گذشته در نتیجه اختلافاتی که بین دو طرف وجود داشته به بن‌بست خورده است.

مقام‌های آمریکایی و اروپایی می‌گویند جان کری، وزیر خارجه آمریکا هفته آینده در اتریش به منظور کاهش اختلافات دو طرف دیدار سه جانبه‌ای با حضور آقای ظریف و خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داشت.

برخی از دیپلمات‌های اروپایی و کشورهای عربی به زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیپلمات‌های وی برای پیگیری روند دیپلماتیک با ایران به کار گرفته اشاره کرده و با توجه به همین موضوع در اینکه کاخ سفید علاقه‌ای به برهم زدن مذاکرات داشته باشد، ابراز تردید کرده‌اند.

علی‌‌رغم این، برخی از این مقامات می‌گویند آمریکا ممکن است با این اعتقاد که تعامل دیپلماتیک با ایران برای حمایت از ثبات در خاورمیانه اهمیتی حیاتی دارد به دنبال تمدید دوباره مهلت مذاکرات هسته‌ای با ایران باشد.

این مقامات همچنین ادعا کرده‌اند ایران ممکن است کاخ سفید را برای تمدید نامحدود توافق موقت ژنو که در سال گذشته امضا شد، متقاعد کند.

یک مقام اروپایی، در همین ارتباط می‌گوید: «کاخ سفید در گذشته گفته یکی از احتمال‌های شکست دیپلماسی، جنگ است ـ گزینه‌‌ای که در حال حاضر آشکارا، روی میز نیست.»

این مقام اروپایی همچنین می‌گوید آمریکا همچنین به دنبال آن است تا دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را در مقابل کسانی که به زعم وی «تندروهای ایرانی» هستند، تقویت کند.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، انتخابات کنگره در ماه نوامبر عامل دیگری است که ممکن است اختیارات دیپلماتیک کاخ سفید را محدود کند. قانونگذاران جمهوری‌خواه تهدید کرده‌اند در صورتی که کنترل مجلس سنا را به دست بگیرند تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال می‌کنند و این اقدامی است که به گفته آقای روحانی گفت‌وگوها را به بن‌بست می‌کشاند.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۲۷:۴۳

28 Dec 2019