۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۱۲۳۷۰

انقلاب اسلامی و نهضت تولید علم

امروز انقلاب اسلامی ایران با سر دادن فریاد آزادی و استقلال بر پایه ی عدالت و ایستادگی در برابر ابر قدرت ، ایجاد حاکمیتی دینی و عدالت محور را به ملتها و مستضعفین جهان القاء میکند و با وارد کردن ضربات مهلک به پیکره ی طاغوت از وحشت جهانی نسبت به ابر قدرت های دنیا کاسته است.
انقلاب اسلامی و نهضت تولید علم
به گزارش جهانبین نیوز، مباحث ارائه شده ی فراوانی در خصوص انقلاب اسلامی و روابط آن با رنسانس میتوان یافت که به اختصار بخشی از آن را بیان میکنیم:

اگر تحولات اجتماعی و روانشناختی نیم قرن پیش را مطابق ایدئولوژی ها و نظریه پردازی های هر زمان مقایسه و تحلیل کنیم تغییر نحوه ی نگرش اجتماعی به دین مذهب را در سطح وسیعی احساس خواهیم کرد.

اگر به دهه ی ۱۹۷۰ میلادی بازگردیم و مقوله ی مذهب را در جغرافیای اندیشه جهانیان حتی در ایران و سایر ممالک اسلامی برسی کنیم دین را امری منحصر به فرد،درونی و عدم توانایی به عرصه ی پابلیک و جدا از حاکمیت قلمداد میکنیم.

دین امری بود که غرب آن را از بین رفته و فاقد کارآیی میدانست و شرق آن را تریاک توده ها مینامید و آن را به دید سنت مینگریست و برای شناخت آن دست نیاز بر علوم تاریخ جوامع بشری دراز مینمود.

در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران که بزرگترین انقلاب قرن محسوب میشود دوران جدیدی در عرصه ی رنسانس اسلامی در جهان سوم و نهضت تولید فکر در ایران فراهم شد و دیری نپایید که مذهب اسلام و مسیحیت در اذهان عمومی مرزی وسیع تر برای خود گشود و دینی که محققان آن را به عنوان علمی تاریخی قلمداد میکردند پا به عرصه ی فلسفه و اجتماع گذاشت.حد اقل بخش عمده ای از این واقعه به دلیل استقرار نظامی سیاسی مبتنی بر مذهب و با مضمون دینی در ایران ایجاد شده است.

تعداد کثیری از مسحیان گرویده به اسلام در سراسر دنیا پس از انقلاب اسلامی ایران،مذهب تشیع را برای خویش برگزیده اند. اغلب آنها در سفرهای خود به ایران اسلامی،دین اسلام را در بعد اجتماعی و فردی و مادی و معنوی احساس کرده و ذهنیت حقیقی از اسلام و اخلاق و فرهنگ اسلامی را در قلب خود باور کرده اند و دید جامعه ی غرب به اسلام را نگرشی کاذب قلمداد میکنند.

بی دینی و دین گریزی که تا قبل از بزرگترین انقلاب قرن به عنوان افتخار و برگ برنده ی روسای جمهور و سیاستمداران غرب و شرق جهت اعتبار یابی در میان جامعه محسوب میشد پا به عرصه ی کلیسا و معابد گذاشت و طی دو دهه ی پیش حضور روسای جمهور و رهبران ملتها در کلیساها و معابد به فیلم تبلیغاتی آنان مبدل گشت و بر ارزش و اعتبار آنان میان جامعه افزود. نمونه ی آن را در الهی شدن حاکمیت روسیه (شوروی سابق که ابر قدرت مشرق زمین بود) و بازگشت آن از حاکمیت بر پایه ی جهتگیری های کمونیسم می توان یافت.

استقرار حکومتی قدرتمند و اسلامی، و موفقیت این جامعه در تحقق بخشیدن به برخی آرمانهای خود و ایستادگی در برابر سخت ترین فشارها، تحمیل جنگهای روانی و جنگ نظامی و طراحی توطعه ها و ایجاد قائله هایی برای نابودی نظام موسوم به مجاهدین خلق و کودتای کردستان،ملت ایران را برآن داشت تا با نهضت تولید علم و صنعت کشورهای جهان سوم (کشورهای اسلامی) و همچنین ملتها را به تفکر وا داردند و نقش مذهب را در موفقیتهای خویش به تصویر بکشند.

امروز انقلاب اسلامی ایران با سر دادن فریاد آزادی و استقلال بر پایه ی عدالت و ایستادگی در برابر ابر قدرت ، ایجاد حاکمیتی دینی و عدالت محور را به ملتها و مستضعفین جهان القاء میکند و با وارد کردن ضربات مهلک به پیکره ی طاغوت از وحشت جهانی نسبت به ابر قدرت های دنیا کاسته است.

آنچه در دوران معاصر در انقلاب اسلامی ایران روی میدهد تنها مقدماتی برای آغاز نهضت تولید علم به شمار میرود و امید است دورانی از تاریخ تمدن اسلامی به جایگاه خویش بازگشته و علم فرهنگ به سرچشمه ی اصلی خویش بازگردد. این واقعه ی بزرگ تنها با امر متودیک و توبه ای تاریخی امکان پذیر خواهد بود.نکته ای که لازم و ضروری است آن است که امکان چنین بازگشتی وجود خواهد داشت. همانگونه که امروز در ایران اسلامی شاهد پیشرفت و تکامل و تولید علم هستیم.

شکوفایی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومتی بر پایه تعالیم قرآنی و اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله)بیانگر وجود وجود استعداد شکوفایی و نمو در تمدن اسلامی است.و ما امروز به جهانیان ثابت کردیم دینی که تریاک توده ها بود و به آن از منظر تاریخ و سنت نگاشته میشد و جهان آن را فاقد دخول در امور پابلیک و سیاست میدانست امروز چونان از نطفه ی نقاحت خویش به رشد و نمو رسیده است که جهان اسلام آن را اسوه و الگویی برای خویش میدانند چراکه جمهوری تشکیل شده بر مبنای اسلام متشکل از مستضعفان و پابرهنگانی است که امت واحده ی اسلام را به قیام بر علیه امپریالیسم و استبداد جهانی فرا میخواند و توطعه ی دشمنان دین اسلام را به جهان اسلام گوشزد میکند.و این فراخوانی و جهاد مسلمانان لرزه بر اندام استکبار خواهد انداخت.

روزنامه لوموند در فرانسه نوشت: امروز پرچم افراشته ابر قدرت دنیا (امریکا)به صورت نیمه افراشته در آمده و ابرقدرتی نو پا (بیداری اسلامی) بار دیگر پا به عرصه ی جهانی شدن میگذارد.

احمد قائدامینی- کارشناس ارشد علوم سیاسی
مرجع : بام ایران خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۲۴:۱۳

2 Jan 2020