۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۳۱۷۳۹
بخش اول:

سرمستی اقتصاد از انگورهای کیار

محصول باغي انگور يکي از مهمترين محصولات توليدي شهرستان کيار است که توانسته است اثر مثبتي در اقتصاد اهالي شهرستان کيار ايفا نمايد که لازم است براي تداوم اين اثر مثبت تدابير ويژه اي انديشيده شود.
سرمستی اقتصاد از انگورهای کیار
گزارش جهانبین نیوز به نقل از  پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار انگور يکي از محصولات باغي مرغوب توليد شده در باغات شهرستان کيار از توابع استان چهارمحال و بختياري است که کميت بالا و کيفيت مناسب آن توانسته است بخش قابل توجهي از اراضي باغي و زراعي شهرها و روستاهاي مختلف اين شهرستان را به تاکستان ها اختصاص دهد.

باغات انگور از شرقي ترين روستا تا غربي ترين نقاط شهرستان کيار قرار دارند و سطح وسيعي از اراضي روستاهايي همچون دزک، گشنيز جان، سرتشنيز، خراجي، تشنيز، سلم، جعفرآباد، زوردگان و قلعه ممکا و حاجي آباد و شهرهاي دستنا، شلمزار، گهرو و ناغان را به خود اختصاص داده اند.

کمتر کسي است که در شهرستان کيار باغ انگور هر چند کوچک در باغات انگور نامي و معروف کيار همچون باغ بالا، گرم دره، گِنديان، آبروزک، چزغان، دالان بهشت و باغات ناغان و... نداشته باشد يا اينکه اسامي اين باغات را نشنيده باشد.

از ديرباز شهرستان کيار به لحاظ برخورداري از آب فراوان، زمين حاصلخيز و هواي سازگار با پرورش درختان انگور مکاني مناسب براي توليد انگور بوده است و باغداري و توليد انگور دز گذشت زمان نسل به نسل به عنوان شغل آبا اجدادي به نسل حاضر انتقال يافته است.

اگرچه گذر زمان شغل باغداري در شهرستان کيار را هم تحت تاثير خود قرار داده است و جمعيت باغداران شهرستان کيار روبه کاهش است اما وابستگي ۵۰ درصدي اقتصاد ساکنان شهرهاي گهرو و ناغان به تاکستان ها گواه آن است که باغداري در شهرستان کيار هنوز رونق دارد.

درحال حاضر یک هزار و 810 هکتار از اراضي باغي شهرستان کيار به پرورش انگور اختصاص يافته است که سالانه محصولي بالغ بر 27 هزار تن انگور از باغات شهرستان کيار برداشت مي شود و روانه بازار مي گردد.

با توجه به اينکه اغلب تاکستان هاي شهرستان کيار به روش سنتي ايجاد شده اند آب مورد نياز اغلب اين تاکستان ها از چشمه ها، قنات ها، چاه هاي نيمه عميق تامين و به صورت سيستم آبياري جوي و پشته آبياري مي شوند.

وجود تاکستان ها در شهرستان کيار باعث ايجاد اشتغال چشمگير اهالي اين شهرستان شده است به طوريکه با آغاز فصل بهار تعداد زيادي از کارگران شهر ها و روستا هاي شهرستان جهت بيل زدن زمين تاکستان ها، شاخه بري درختان انگور و آماده سازي تاکستان ها در باغ هاي انگور اين شهرستان به کار مشغول مي شوند.

اگرچه در آغازين ماه هاي سال اين شغل فصلي به پايان مي رسد اما در ادامه نياز باغات به سم پاشي و آبياري باعث مي گردد تا فصل برداشت محصول براي کارگران جوياي کار شغلي مهيا شود.

با فرارسيدن تابستان و رسيدن زمان برداشت غوره (انگورهاي نارس) چند روزي کارگران مي توانند در تاکستان ها غوره چيني کنند.

نيمه هاي تابستان و اوايل شهريورماه فصل برداشت انگور در شهرستان کيار فرامي رسد و اين هنگام است که ديگر کارگري بيکار در سطح شهرستان کيار يافت نمي شود و در کنار ديگر کارهاي کشاورزي اغلب کارگران در تاکستان هاي انگور مشغول انگورچيني مي شوند.

انگور عسگري، انگور عسگري بدون هسته، انگور مِهرِه، انگور ريش بابا و انگور سياه از پرمحصول ترين اقلام موجود در تاکستان هاي شهرستان کيار هستند که پس از برداشت به صورت مستقيم روانه بازار مصرف مي شوند.

از روزگاران قديم بدليل حجم بالاي محصول انگور و عدم امکان نگهداري از آن به صورت بلندمدت اهالي شهرستان کيار ياد گرفته اند که انگور برداشت شده از باغات خود را در سه زمينه استفاده به عنوان میوه، تبديل انگور به کشمش و تبديل انگور به شيره انگور در بين اهالي شناخته شده است.

وجود حجم زيادي از محصول انگور در شهرستان کيار باعث شده است کارخانه تبديل ميوه به آبميوه، شربت ميوه و کنسانتره در مجاورت شهر گهرو به عنوان يکي از کانون هاي توليد انگور شهرستان کيار با نام تجاري شهد کوهرنگ تاسيس شود.

در معرفي اين شرکت اينگونه آمده است که: شرکت شهد کوهرنگ با برندهاي سانديس و کوهرنگ يکي از معتبرترين نام هاي شناخته شده در زمينه توليد آبميوه و کنسانتره است که ضمن عرضه و فروش محصولات خود در بازار مصرف ايران، محصولات خود را به برخي کشورهاي خارجي از جمله روسيه و آلمان صادر مي کند. ازجمله مزيت هاي کارخانه شهد کوهرنگ استقرار در منطقه اي است که داراي باغ هاي فراوان سيب و انگور بصورت يکپارچه مي باشد. تفاوت سيب در اين منطقه نسبت به ساير مناطق واريته سيب با اسيديته بالاست. همچنين انگور بعمل آمده در اين منطقه نيز از واريته مناسبي جهت توليد کنسانتره انگور سفيد برخوردار است. نزديکي به مناطق توليد انار، گلابي و آلبالو نيز از ديگر مزيتهاي اين کارخانه به حساب مي آيد که محصولات توليدي اين شرکت را (انواع کنسانتره و آبميوه) متمايز ساخته است.

با توجه به تحقيقات به عمل آمده توليد انگور توانسته است اثري منحصر به فرد و سهمي بسزا در اشتغال زايي و پويا نمودن اقتصاد شهرستان کيار خصوصا شهرهاي داراي تاکستان هاي وسيع چون دستنا، گهرو، ناغان و شلمزار داشته باشد.

نياز باغات انگور به کارگران فصلي، نياز به حمل و نقل محصولات، تاسيس کارخانه آبميوه در کنار شهر گهرو همه و همه از آثار مثبت پرورش درختان انگور در شهرستان کيار است که نبايد از اين مهم به سادگي گذشت اما برخي مسائل حاشيه اي نيز باعث شده است مشکلاتي در راه توليد انگور شهرستان کيار قرار گيرد که لازم است اين مشکلات به طور دقيق رصد، بررسي و حل شوند.

اگرچه درحال حاضر کساني که به نوعي با توليد انگور امرار معاش مي کنند به هر صورت ممکن زندگي مي گذرانند اما يکي از مهمترين عواملي که اين روزها باعث شده است تاکستان ها در معرض خطر قرار گيرند قيمت پائين انگور توليدي کشاورزان و باغداراني است که همه همت و تلاش خود را براي توليد بهترين اقلام انگور به کار بسته اند.

عدم امکان نگهداري طولاني مدت انگور تازه، عدم وجود صنايع تبديلي انگور توليد شده به کشمش و شيره انگور و ديگر فرآورده ها و فاصله نسبتا طولاني باغات انگور شهرستان کيار تا ميادين مرکزي ميوه و تره بار کشور باعث شده است کشاورزان به ناچار محصول توليدي خود را به تنها کارخانه موجود در منطقه تحويل نمايند که متاسفانه اين کارخانه نيز بهترين انگور توليدي کشاورزان را با کمترین قيمت خريداري مي نمايد.

از سوئي ديگر خطرات ناشي از خشکسالي که اين سال ها بسياري از باغات انگور شهرستان کيار را خشک و نابود کرده است ديگر باغات شهرستان را نيز تهديد مي نمايد و البته نبايد خطرات ديگر همچون آفات، سرمازدگي باغات و درختان انگور، هزينه بالاي بکارگيري کارگران و... را نباید از قلم انداخت که هر کدام به سهم خود اثرات جبران ناپذيري را در توليد محصول انگور و اقتصاد شکننده انگور شهرستان کيار برجاي مي گذارند.

انتهاي بخش اول

گزارش: مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۲۴:۴۵

8 Jan 2020