۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۱۷۵۲۸

تأکید ایران بر غنی سازی صنعتی/ انتقاد مجدد عراقچی از آمریکا

آقای عراقچی گفت که ایران بر اجازه غنی سازی در حد صنعتی، و نه صرفا در محدوده آزمایشگاهی و تحقیقاتی، تاکید دارد.
تأکید ایران بر غنی سازی صنعتی/ انتقاد مجدد عراقچی از آمریکا
به گزارش جهانبین نیوز، "عباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو ارشد گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو در مورد وضعیت مذاکرات و روند دستیابی به توافق نهایی توضیح داد.

سایت بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) با پوشش دادن بخشی از سخنان معاون وزیر امور خارجه کشورمان نوشت:

آقای عراقچی گفته است که از روز ١٨ سپتامبر (٢٧ شهریور) دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل آغاز می‌شود و ابراز امیدواری کرده که دور جدید مذاکرات تا پایان مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی در ٢٤ نوامبر به نتیجه برسد.

در نوامبر سال گذشته، یک رشته مذاکرات بین جمهوری اسلامی و کشورهای گروه ١+٥ - متشکل از آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه پنج عضو دایم شورای امنیت به علاوه آلمان - در ژنو برگزار شد و سرانجام به توافق مقدماتی شامل توقف تحریم‌های جدید خارجی علیه ایران در برابر تغییراتی در برنامه‌های هسته‌ای این کشور منجر شد.

این توافق از ماه ژانویه به مدت شش ماه اجرایی شد و قرار بود دو طرف در این فرصت، به توافق نهایی شامل لغو تمامی تحریم‌ها در برابر جلب اطمینان جامعه بین‌المللی از صلح آمیز بودن برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی منجر شود اما در مهلت مقرر، چنین نتیجه‌ای به دست نیامد و توافق مقدماتی به مدت شش ماه تمدید شد.

آقای عراقچی یادآوری کرده است که براساس توافق مقدماتی ژنو، لازم است مذاکرات ظرف یک سال تا ٢٤ نوامبر امسال به نتیجه برسد و پرونده اتمی جمهوری اسلامی و مساله تحریم‌های خارجی حل و فصل شود. وی در عین حال تاکید کرده که انتظار نمی‌رود که مذاکرات نیویورک، که بخشی از آن با حضور وزیران خارجه کشورهای شرکت کننده برگزار خواهد شد، به نتیجه نهایی برسد بلکه این امیدواری وجود دارد که زمینه حصول توافق تا مهلت تعیین شده در ماه نوامبر را فراهم آورد.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی گفت که در ماه‌های اخیر، یک رشته مذاکرات دو جانبه با کشورهای عضو ١+٥ انجام شده و خواهد شد و در مورد دو دور مذاکرات با نمایندگان ایالات متحده، گفت که به دلیل نبود ارتباط دیپلماتیک رسمی بین دو کشور و اینکه بخش عمده‌ای از تحریم‌های خارجی علیه برنامه اتمی ایران توسط آمریکا وضع شده، این مذاکرات اهمیت خاصی داشته است.

عباس عراقچی در عین حال آمریکا را به خاطر تحریم‌هایی که بعد از توافق مقدماتی علیه ایران به اجراگذاشته مورد انتقاد قرار داد هر چند گفت که آمریکاییان، با تفسیر خاصی از این توافق، اقدام خود را تحریم جدید نمی‌دانند. مقامات آمریکایی گفته‌اند که تحریم‌های اخیر در اجرای قوانین تحریم قبلی صورت گرفته و به عنوان مثال، شرکت‌هایی که اخیرا تحریم شده‌اند قوانین قبلی ایالات متحده در مورد تحریم ایران را زیر پا گذاشته بودند.

برخی ناظران گفته‌اند هدف دولت آمریکا از وضع تحریم‌های جدید، جلب رضایت مخالفان توافق اتمی با ایران و جلوگیری از اقدام آنان برای به شکست کشاندن مذاکرات جاری است. این گروه‌ها معتقدند کاهش و لغو تحریم‌های خارجی باعث می‌شود جمهوری اسلامی بتواند برنامه تولید جنگ افزارهای اتمی را دنبال کند. ایران همواره تلاش برای تولید اینگونه تسلیحات را رد کرده است.

معاون وزیر خارجه ایران گفت که تفسیر جمهوری اسلامی از توافقنامه ژنو با تفسیر آمریکایی یکسان نیست و تاکید کرد که در مذاکره با نمایندگان ایالات متحده، ضمن انتقاد از اقدام دولت آن کشور، گفته است که "حتی اگر اختلاف نظر در نحوه تفسیر توافق ژنو داریم، در این خصوص که توافق ژنو باید با حسن نیت اجرا شود، اختلاف نظری نداریم."

این مقام ایرانی گفت که "کسانی هستند در آمریکا، منطقه و در غرب که مایل به رسیدن مذاکرات به سرانجام خود نیستند و از طریق اقدامات مختلف سعی می‌کنند در فضای مذاکراتی، ایجاد خلل و تخریب کنند اما حواسمان به اینگونه حرکات نیز هست و اجازه نخواهیم داد که با بهانه‌های این چنینی، عده‌ای بخواهند مسیر مذاکرات را قطع کنند یا به شکست بکشانند." وی لابی طرفداران اسرائیل در کنگره آمریکا را یکی از این قبیل گروه‌ها معرفی کرد.

در زمینه موارد مورد اختلاف، آقای عراقچی گفت که ایران بر اجازه غنی سازی در حد صنعتی، و نه صرفا در محدوده آزمایشگاهی و تحقیقاتی، تاکید دارد و در مورد رآکتور آب سنگین اراک هم، که به دلیل امکان تولید پلوتونیوم قابل استفاده در ساخت بمب اتمی، باعث نگرانی طرف مقابل بوده است، به گفته وی طراحی فناوری به شکلی صورت گرفته که "نگرانی‌های مربوط به پلوتونیوم آن از بین برود."

در مورد نحوه لغو تحریم‌ها، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت که تحریم‌ها توسط مراجع مختلف وضع شده و رفع آنها نیز پیچیدگی‌هایی خواهد داشت.

آقای عراقچی تبعات ناکامی در دستیابی به توافق نهایی در مهلت تعیین شده و امکان تمدید توافق مقدماتی را نیز مطرح کرد و گفت در چنین صورتی "ادامه شرایط فعلی البته غیرممکن نیست اما به شدت مشکل خواهد بود" و افزود "همه ما ترجیح می‌دهیم به آن موقعیت فکر نکنیم و متمرکز شویم تا ٢٤ نوامبر یعنی ٣ آذر کار را به انجام برسانیم."

انتهای پیام/ خ ز/

مرجع : جام نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۵۳:۱۷

7 Jan 2020