۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۲۸۵۴۴
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري:

زيبايي دشت لاله‎هاي واژگون را براي آيندگان حفظ کنيم

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت: لاله واژگون که با نام‌هاي اشک مريم و لاله سرنگون هم شناخته مي‌شود، در دسته گياهان پيازدار ايران قرار داشته و غالبا با گل‌هاي زنگوله‎اي پنج تايي و به ندرت با 10 گل مشاهده شده است.
زيبايي دشت لاله‎هاي واژگون را براي آيندگان حفظ کنيم
به گزارش جهانبین نیوز؛ علي محمدي‌مقدم مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار کوهرنگ خبر، گفت: يكي از رويشگاه‌هاي معروف لاله‌های واژگون، دشت زيبا و كم‌نظير بنواستكي در منطقه 3 هزار و 600 هکتاري مي‎باشد كه در فاصله 15 كيلومتري شهر كوهرنگ و 100 كيلومتري شهركرد واقع شده است.

وي در ادامه افزود: اشک مريم‌ گلي وحشي مي‎باشد که در مناطق سنگلاخي با آب و هواي خنک و در فصل بهار و ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت مي‌رويد و بين 100 تا 120 سانتيمتر از سطح زمين قد مي‌کشد.
 
محمدي‌مقدم اظهار داشت: اين گونه گياهي استقامت زيادي در برابر سرما و سازگاري ويژه‌اي با دامنه‌هاي سنگلاخي و صخره‌اي دارد و چنانچه زيستگاه اين گل به وسيله انسان‌ها و دام‌ها تخريب نشود، توانايي پوشاندن عرصه‌هاي وسيعي از طبيعت را با رويش هزاران شاخه زيبا دارد.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گفت: مهم‌ترين عامل در خطر انقراض قرار گرفتن اين گل درعرصه‌هاي رويشي در استان دخالت انسان در اين عرصه‎ها و سودجويي از آن است به صورتي که اين گل‌ها را از زادگاه رويش‌شان دور مي‌کنند غافل از آن که اين گل‌ها تنها در اين مناطق و با همين شرايط رشد مي‎کنند.
 
محمدی‌مقدم افزود: به دليل زيبايي خاص و شمايل منحصربه‌فردي که اين گل دارد معمولاً بخشي از عرصه‌هاي رويش اين گل مورد تهاجم عامل انساني قرار گرفته و از بين مي‌رود و اين افراد ناآگاه با کندن گل‎ها و پياز آنها تهديدي جدي براي اين گونه مي‎باشند و کساني که به اين کار اقدام مي‌کنند بايد بدانند که عرصه رويش اين گل دشت‌ها و مناطق صخره‌اي هستند و در فضاهاي ديگر همچون باغچه رشد نمي‌کند.

وي تاکيد کرد: عدم مراقبت از عرصه‌هاي رويش اين گياه و چراي دام در اين مناطق نيز عامل تاثيرگذار ديگر در ايجاد خطر نابودي دشت‌هاي ميزبان گل اشک مريم است.
 
محمدي‌مقدم اظهار داشت: بايد در زمينه حفظ و تکثير اين گياه کمياب، مطالعات کارشناسي انجام شود تا زمينه پرورش اين گل در گلخانه‌ها نيز فراهم گردد چراکه گل‌هاي لاله واژگون قابليت تکثير از طريق کشت گلخانه‌اي را دارند و اين حرکت خوب و تاثيرگذاري است چراکه از انقراض اين گونه کمياب گياهي جلوگيري مي‌شود.
 
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گفت: براي پيشگيري از خطر انقراض گل لاله واژگون طي چند سال اخير طرح‌هاي مديريت چراي دام، حفاظت از منابع طبيعي و مرتع داري و قرق در عرصه‌هاي رويش اين گياه در حال اجرا است.

محمدي‌مقدم مهم‌ترين ابزار پيشگيري از خطر انقراض اين گياه زينتي و سرمايه طبيعي را ارتقاي فرهنگ روستاييان و طبيعت گردان بيان داشت و گفت: هر جا که لاله واژگون رشد و تکثير پيدا کرده است نشان از فرهنگ بالاي ساکنان آن منطقه دارد.
 
وي با بيان اينکه منابع طبيعي نقش اساسي در توسعه پايدار هر کشور دارد اظهار داشت: برهمين اساس جلوگيري از تخريب جنگل و مراتع و برنامه‎ريزي براي بهره‌برداري صحيح و اصولي از اين منابع خدادادي يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي منابع طبيعي و آبخيزداري استان است.
 
محمدي‌مقدم همچنين اظهار داشت: براساس ماده 43 قانون حفاظت و بهره‎برداري از جنگل‌ها و مراتع كشور و ماده 690 قانون مجازات اسلامي، چيدن لاله و تخريب دشت جرم بوده و گردشگران عزيز مي‎توانند تخلفات و تعرضات به لاله‎ها و گياهان دشت را از طريق کد امداد جنگل و مرتع «1504» به يگان‌هاي حفاظت منابع طبيعي اطلاع دهند.
 
انتهاي پيام1026ج /610ک
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۳۶:۵۸

1 Feb 2020