۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
کد مطلب : ۳۵۸۹۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

منابع طبیعی تاوان قصور سایر بخش‌ها را پرداخت می‌کند/ فاز دوم جایکا در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری انسان را عنصر اصلی در حفظ منابع طبیعی دانست و گفت: متاسفانه کم‌توجهی سایر بخش‌ها در حوضه آبخیز سبب شده تاوان قصورات آن‌ها را منابع طبیعی پرداخت کند.
منابع طبیعی تاوان قصور سایر بخش‌ها را پرداخت می‌کند/ فاز دوم جایکا در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود
به گزارش جهانبین نیوز؛ علی محمدی‌مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در صد و دهمین سالگرد تاسیس منابع طبیعی و آبخیزداری قرار گرفته‌ایم و در این مدت آن چیزی که مدنظر بوده افزایش پوشش گیاهی، احیاء و حفظ مراتع و جنگل‌ها و... بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت هنوز اهداف منابع طبیعی در احیاء و حفظ عرصه‌های طبیعی محقق نشده و متاسفانه بخش عمده‌ای از این منابع زیر چرخ توسعه له شده است تصریح کرد: افزایش جمعیت و خشکسالی‌هایی که اخیرا با آن مواجه بودیم از دیگر عواملی است که تخریب منابع طبیعی را به دنبال داشته.

منابع طبیعی تاوان قصورات سایر بخش‌ها را پرداخت می‌کند

محمدی‌مقدم با تاکید بر اینکه بخش اعظمی از تخریب منابع طبیعی به دلیل عدم استفاده از مردم در حفاظت از آن است یادآور شد: در چند سال اخیر رویکرد منابع طبیعی و آبخیزداری در این استان تغییر کرده است و سعی شده شعار حضور مردم برای حفظ و احیای عرصه‌های طبیعی در عمل در دستورکار قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری انسان را عنصر اصلی در حفظ منابع طبیعی دانست و بیان داشت: متاسفانه کم‌توجهی سایر بخش‌ها در حوضه آبخیز سبب شده تاوان قصورات آن‌ها را منابع طبیعی پرداخت کند.

وی ادامه داد: وقتی به معیشت مردم مانند تامین سوخت برای جنگل‌نشینان و... توجه نشود نتیجه‌ای جز تخریب جنگل‌ها را نخواهیم داشت، سازمان جنگل‌ها در همین راستا به این نتیجه رسید که باید در حوضه آبریز به مسائل کشاورزی هم توجه شود.

همه دستگاه‌ها باید به سمت حفظ منابع طبیعی پیش روند

محمدی‌مقدم با اشاره به اینکه مشارکت مردم و حضور در حفظ منابع طبیعی و انسجام سازمان اهمیت زیادی دارد اضافه کرد: همه دستگاه‌ها باید برنامه‌های خود را به سمت حفظ این منابع پیش ببرند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وابستگی زندگی ۳۸ هزار خانوار به جنگل‌ها در استان بیان داشت: از این تعداد ۲۰ هزار خانوار جنگل‌نشین و ۱۸ هزار خانوار بهره‌بردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که منافع مردم تامین نشود نباید انتظار همکاری داشت خاطرنشان کرد: گذراندن ۹ سال متوالی خشکسالی، محدودیت‌هایی برای برداشت آب از زاینده‌رود و کارون درپی داشته و ۴ دشت استان بحرانی و ۴ دشت به سمت بحرانی پیش رفته است که همین موضوع باعث به خطر افتادن امنیت غذایی در استان شده است.

محمدی‌مقدم ادامه داد: منابع طبیعی و آبخیزداری استان در همین راستا به مردم پیشنهاد داد تا به جای زراعت کم‌بازده دیم با منابع طبیعی در بحث کشت گیاهان دارویی همکاری داشته باشند که با استقبال خوبی مواجه شد.

وی با اشاره به انتخاب چهارمحال و بختیاری به‌عنوان استان پایلوت برای کشت گیاهان دارویی در سال ۹۴ و تحت کشت قرار گرفتن یک هزار هکتار از مراتع یادآور شد: در ابتدا محدودیت‌هایی چون نیاز به انجام تحقیقات، تولید نهال و بذر گونه‌ها و... برای آغاز کار وجود داشت اما با همه محدودیت‌ها کارمان را آغاز کردیم.

در واگذاری‌ها برای کشت گیاهان دارویی اولویت با مردم است

محمدی‌مقدم از اقبال عمومی از سوی مردم و بهره‌برداران بومی برای مشارکت با منابع طبیعی در سال ۹۵ خبر داد و افزود: سعی ما بر این است که در واگذاری‌ها اولویت برای مردم باشد و به همین دلیل از سرمایه‌گذاران خارج از استان استفاده نکردیم، همچنین سعی بر این بود واگذاری‌ها مردم را گرفتار بروکراسی‌های اداری نکند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در ابتدا کار را با گونه‌های جنگلی مثمر چون زرشک، بنه، انجیر، بادام و سماق آغاز کردیم و با کمک مردم این گونه‌ها را تکثیر داد به این ترتیب خود مردم تبدیل به حافظان منابع طبیعی شدند.

وی ادامه داد: همچنین به جای تقویت دامداری، مرتعداری در بین مردم تقویت شد و مردمی که ترس از دست دادن کارشان را داشتند استقبال خوبی از این موضوع کردند..

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: باید به گیاهان دارویی به چشم صنعت نگاه کرد و اگر با این دید به این گیاهان بنگریم باید منتظر ارزآوری آن‌ها برای کشور باشیم.

۳۵۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

محمدی‌مقدم از وجود ۸ هزار گونه گیاه دارویی در کشور و ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در این استان خبر داد و افزود: از این ۴۰۰ گونه ۳۵۰ گونه آن دارویی و خوراکی هستند و ۳۵ گونه آن ثبت هرباریوم‌های جهانی شده است.

وی با تاکید بر اینکه گونه‌های بسیاری در این استان هست که نیاز به توجه دولت دارد ادامه داد: با ورود وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت می‌توان این گونه‌ها را فراوری کرده با تبدیل آن‌ها به صنعت از خام‌خوری گونه‌های دارویی جلوگیری شود که این نیازمند صنایع تبدیلی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از تشکیل صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی و منابع طبیعی در اسفندماه سال ۹۵ در این استان گفت: استان ما دومین استان در کشور در بحث تشکیل این صندوق‌ها است و ۵۱ درصد سهام آن را بهره‌برداران و ۴۹ درصد آن را دولت تامین می‌کند.

محمدی‌مقدم با اشاره به نقش تاثیرگذار مردم در اتفاء حریق تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری تنها استانی است که تا به حال نیاز به اتفاء حریق هوایی نداشته و بیشتر آتش‌سوزی‌ها در آن با کمک مردم و نیروهای مردم‌نهاد مهار شده است و حضور به موقع مردم از عوامل موفقیت منابع طبیعی و آبخیزداری بوده است.

کسب رتبه برتر جشنواره شهید رجایی توسط منابع طبیعی و آبخیزداری

محمدی‌مقدم با اشاره به کسب رتبه برتر در سال ۹۴ و ۹۵ از سوی مدیریت این اداره در جشنواره شهید رجایی یادآور شد: رسانه‌ها بازوان پرتوان منابع طبیعی و آبخیزداری هستند که در بحث فرهنگ‌سازی کمک بسیاری به ما داشته و دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اتمام فاز اول پروژه جایکا در این استان ادامه داد: فاز اول این پروژه در سال ۹۰ توسط کشور ژاپن در محدوده بازفت آغاز شد و هدف آن ظرفیت‌سازی و حفظ منابع طبیعی با مشارکت مردم بود.

فاز دوم جایکا در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

وی زمان اجرای جایکا در استان را ۶ سال و نیم عنوان و خاطرنشان کرد: به دلیل رضایت دولت ایران فاز دوم پروژه آغاز شده و فرار بر این شد برای ادامه فعالیت‌ها فاز دوم پروژه در حوضه کارون طی ۶ سال انجام شود.

محمدی‌مقدم این پروژه را فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت بین‌المللی دانست و عنوان داشت: علاوه بر جایکا پروژه منارید که با همکاری undp در استان در حال انجام است پروژه بین‌المللی دیگری بوده که از سال ۹۴ به استان تعمیم داده شده و در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه درحال انجام است.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۰۳:۰۷

19 Jan 2020